لزوم حساسیت به موضوع حجاب در جامعه/رعایت عفاف و حجاب در جامعه موجب تحکیم بنیان خانواده می شود.


ساعت: 16:02
تاریخ انتشار: 1401/04/17
کد خبر: 1881765

این مطلب در خطبه های نماز جمعه شهرستان های آذربایجان غربی بیان شد؛

آئین دینی نماز جمعه در شهرهای آذربایجان غربی برگزار شد و موضوعاتی پیرامون مشکلات روز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ، آئین سیاسی نماز جمعه در تمامی شهرها و نقاط آذربایجان غربی برگزار شد و ائمه جمعه در موضوعات روز جمعه به بحث و تبادل نظر پرداختند که به شرح زیر است:


رعایت عفاف و حجاب در جامعه موجب تحکیم بنیان خانواده می شود

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در خطبه های این هفته نماز جمعه ارومیه افزود: باید توجه داشت که رعایت عفاف و حجاب در جامعه موجب تحکیم بنیان خانواده می شود و همه باید به این نگرش توجه ویژه داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه افزود: ایجاد بی ثباتی در بنیان خانواده های ایرانی هدف اصلی هجمه های فرهنگی دشمنان است که باید با توجه ویژه به اجرای معارف اسلامی جلوی آن گرفته شود. .

وی افزود: مردان علاوه بر حجاب زنان نیز باید چشم خود را از حرام بپوشانند زیرا این موارد به طور خاص در قرآن کریم آمده است.

وی گفت: در آموزه های اسلامی علاوه بر حجاب پوشش و حجاب نگاه به حجاب زبان نیز اشاره شده است و در این راستا افراد باید در صحبت با نامحرم حجاب زبان خود را رعایت کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در بخشی دیگر با اشاره به فرارسیدن روز عرفه، دعای این روز را یکی از دعاهای مهم و سرشار از معانی الهی خواند و ادامه داد: این دعا توسط امام حسین (ع) خوانده شد. ع) در روز عرفه و معانی طهارتی دارد که نباید از آن غفلت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تاکید کرد: نماز در آموزه های دینی و اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و خداوند دعای همه بندگان خود را مستجاب می کند، لذا از دعا به ویژه دعای عرفه غافل نشوید.

وی گفت: روز عرفه بهترین روز برای استجابت دعا و مناجات به درگاه خداوند است، بنابراین باید از این فرصت برای رفع مشکلات دعا کنیم.

وی همچنین فرا رسیدن عید سعید قربان را جشن بندگی به درگاه خداوند متعال دانست و افزود: این روز یک روز باشکوه و نماد عبادت و خضوع در برابر خداوند است که باید با شور و نشاط در نمازهای مرتبط با عید سعید قربان شرکت کنیم. و مردمی که می توانند در قربانی آن روزی که دارای ثواب فراوان است.

امام جمعه ارومیه همچنین بر پرداخت مالیات متناسب با اجرای پروژه های عمرانی مختلف و همچنین افزایش رفاه اجتماعی تاکید کرد و ادامه داد: پرداخت مالیات اقدام پسندیده ای است و از این طریق می توان بسیاری از محرومیت ها را رفع کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی افزود: دستگاه‌های اجرایی نیز باید برای تامین اعتبار کامل آذربایجان غربی تلاش کنند و بانک‌ها نیز حمایت‌های لازم را برای ارائه تسهیلات به بخش تولیدی برای بهبود عملکرد استان داشته باشند.


لزوم حساس کردن جامعه به موضوع حجاب

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده در خطبه های نماز جمعه این هفته میاندوآب با تاکید بر اینکه باید مراقب توطئه های دشمنان بود، تصریح کرد: دشمنان برای رسیدن به اهداف خود دائما از تبلیغات استفاده می کنند و لذا باید مراقب باش.

امام جمعه میاندوآب با بیان اینکه سبک زندگی واقعی اسلامی در قرآن کریم معرفی شده است افزود: سبک زندگی اسلامی باید مورد توجه همگان قرار گیرد و به دستورات دینی توجه شود تا برخی مشکلات از جمله طلاق و. در جامعه

وی با تاکید بر اینکه باید نسبت به حجاب در جامعه حساس بود و توجه ویژه داشت، گفت: زندگی باید بر اساس مبانی دینی آغاز و بر آن مبنا باشد.

حسن زاده با اشاره به اینکه باید مراقب و مراقب دسیسه های دشمنان بود، تصریح کرد: دشمنان اسلام با ترویج برهنگی، بی بندوباری و نفس گرایی و ایجاد اختلاف و تفرقه، اندلس را که تحت سیطره مسلمانان بود، ویران کردند. برد و به همین دلیل باید مراقب باشیم.

امام جمعه میاندوآب با تاکید بر انجام وظیفه گفت: از همه برادران و خواهران غیور می خواهم عرصه را بر غیر دینی ها تنگ کرده و حجاب را در جامعه ترویج و رونق بخشند.

وی افزود: دین برای حجاب ارزش قائل شده است و در هفته حجاب و عفاف باید به زنان محجبه تکریم و ارزش و منزلت داد.

حسن زاده با اشاره به فرا رسیدن کربان بایرام تصریح کرد: روز عرفه فرصتی برای مناجات با خداوند است و کربان بایرام نیز کربان بایرام است.

همچنین امام جمعه میاندوآب در بخشی دیگر از خطبه ها با بیان اینکه یاری امام زمان مکان و زمان نمی شناسد، اظهار داشت: امام زمان نیاز به یاری دارد و هر کجا هستید باید تکلیف شرعی خود را بشناسید و عمل کنید. به ترتیب..

وی با بیان اینکه تسلیم ولایت بودن با ولایت بودن یکی نیست، افزود: تاریخ این را ثابت کرده است و ما در تاریخ شاهد این مشکل بوده ایم لذا همه باید تسلیم ولایت باشند و با عمل به دستورات ولایت و امام، ما می توانیم مطیع باشیم، خودمان را ثابت کنیم

حسن زاده تصریح کرد: همه باید در این عصر مطیع نظام باشیم تا پرچم این انقلاب به دست امام خامنه ای (مدظله العالی) و دست حضرت مهدی مواد (عج) برسد.


جهاد عفاف؛ اولین واجب برای زنان مسلمان است

حجت الاسلام والمسلمین اصغر جلالی در خطبه های نماز جمعه این هفته چهاربرج با اشاره به ادامه بحران در سرزمین های اشغالی اظهار داشت: واقعیت این است که افول رژیم صهیونیستی به اوج خود رسیده و اکنون بحران است. رژيم صهيونيستي هم اكنون دچار بحران دولت و بحران مشروعيت نشده است مشكل اصلي صهيونيست ها «بحران هستي» است كه وجود دروغين خونين ترين رژيم تروريست قرن رو به پايان است.

امام جمعه چهاربرج با اشاره به اینکه امام (ع) مهمترین پیوند بین مؤمنان را پیوند مکتب ولایت دانستند و افزودند: این پیوند از هر پیوندی (نژاد، زبان، ملیت، حزب، خانواده و…) بالاتر و بالاتر است. و شعاع این ارتباط الهی همه زمان ها و مکان ها را در بر می گیرد و همه افراد گذشته و حال و آینده را در مجموعه الهی ولایت گرد می آورد.

وی با بیان اینکه جهاد عفاف ادامه داد: اولین وظیفه بر عهده زنان مسلمان است، وی بیان کرد: زنان در درجه اول مسئول فرهنگ سازی عفاف و حجاب در عرصه فردی و اجتماعی جامعه هستند و این زنان هستند که باید وارد عرصه الزام و جفا در جامعه شوند. حوزه الهی عفاف و حجاب و عفاف «جهاد».

جلالی تصریح کرد: مرحوم آیت الله صافی گلپایقانی به مرجع تقلید فرموده بودند: در برخی جلسات برخی از بانوان می خواهند عبای من را ببوسند، من به آنها می گویم خیمه شما از عبای من مقدس تر است. زنی که چتر بر دوش دارد، به یک معنا شهرت می آورد و ارزشش بسیار بیشتر از عبای علم است.

وی به ناکامی های زنجیره ای رژیم صهیونیستی در عرصه سایبری اشاره کرد و گفت: بی شک تقابل محور مقاومت با صهیونیست ها این روزها در همه عرصه ها از جنگ لفظی مسئولان تا اخلال در جریان است. تأسیسات هسته ای و ترورها، این رویارویی به وضوح قابل مشاهده است».

امام جمعه چهاربرج تصریح کرد: اکنون درگیری ها بیشتر در حوزه سایبری صورت می گیرد که هزینه کمتری دارد و از برخورد مستقیم دو طرف جلوگیری می کند.

جلالی اضافه کرد: محور مقاومت سال هاست به سطح قابل توجهی از بازدارندگی نظامی علیه رژیم صهیونیستی دست یافته است و بازدارندگی سایبری نیز می تواند هزینه های تل آویو را افزایش دهد.

وی با اشاره به امنیت روانی جامعه و قطب هایی که آن را تقویت می کند، گفت: تلاش دشمن بر این است که با ایجاد اکاذیب و شایعه سازی، «احساس ناامنی» را برانگیخته و روحیه عمومی را پایین بیاورد و در نتیجه امنیت نرم و اجتماعی و سپس امنیت شدید و فیزیکی را ایجاد کند. آسیبی که در آن نقش مردم، نهادها، نخبگان و اهالی رسانه بسیار مهم است.

امام جمعه چهاربرج تصریح کرد: حفظ امنیت روانی یکی از مهمترین وظایف دولت و مردم و یکی از بزرگترین دغدغه های هر نظام سیاسی است که با عناصر اقتصادی، عقیدتی، فرهنگی و نظامی مرتبط است و در این در حالی است که این امر تنها مختص دولت و بخش‌های مختلف نیست، جامعه نیز در برقراری امنیت روانی و حفظ آن نقش دارد.

جلالی با اشاره به آموزه‌های قرآنی درباره عفاف و حجاب در داستان دیدار شعیب و موسی علیه‌السلام توضیح می‌دهد: در بینش الهی حیا یکی از برجسته‌ترین کمالات زن است.

وی همچنین به راهکارهای نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه اشاره کرد و افزود: نهادینه شدن فرهنگ عفاف و حجاب به عنوان یکی از نیازهای اعتقادات دینی نیازمند برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی و در سه حوزه است. مراحل نهادینه‌سازی (تعمیق)، گسترش فرهنگ (عموم‌سازی) و حفظ و حراست از باورهای ترویجی (تحفیظ) با استفاده از ابزارها و روش‌های کاملاً مدرن و مؤثر.

امام جمعه چهاربرج با بیان اینکه بعد از خانواده، مدرسه وظیفه نهادینه شدن باورهای دینی و فرهنگ حجاب و عفاف را بر عهده خواهد داشت، اظهار داشت: نهادینه شدن باورها و فرهنگ دینی در سپهر سوم یعنی. جامعه نیز جایگاه مهمی دارد. اثبات حجاب به عنوان یک اصل اساسی دین، اهداف و برنامه های آموزشی حجاب و عفاف، فلسفه شریعت مقدس در تشریع حجاب و عفاف، آثار و فواید فردی و اجتماعی آن از جمله مباحث مطرح شده در این مرحله است که باید برای ادبیات کودکان، نوجوانان و جوانان مناسب باشد

وی با اشاره به اینکه مرحله سوم فرهنگ سازی، حفظ و صیانت از باورهای دینی نهادینه شده و گسترده در جامعه است، تصریح کرد: در این مرحله با تعریف و ابلاغ قوانین و مقررات به ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی، فرهنگ نوظهور می تواند مرئی شدن او یک حذف نیز دارد.

جلالی با بیان اینکه ادبیات کودک و نوجوان اولین سد در برابر تهاجم فرهنگی است، گفت: در منظومه فکری امام خامنه ای دو مقوله کتابخوانی و آموزش به کودکان آینده نگر بوده و از عوامل مهم رشد و پیشرفت تلقی می شود. ملت ایران که از ترکیب این دو پرسش مهم و اساسی می توان به اهمیت مقوله آثار فرهنگی و ادبی کودک و نوجوان در اندیشه و دیدگاه رهبر انقلاب پی برد.

وی افزود: با توجه به اثربخشی کودکان از داستان ها و از سوی دیگر استقبال بالای آنها در دوران کودکی، این قصه ها می تواند در شکل گیری هویت کودکان موثر باشد. داستان ها به دلیل قدرت فوق العاده ای که در انتقال مفاهیم و اهداف داستان نویس دارند، همواره بهترین راه برای انتقال آموزه های تربیتی و اخلاقی بوده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید