فرصت 30 روزه برای استقلال و پرسپولیس برای گرفتن مجوز حرفه ای AFC

اگرچه گفته می شد استقلال و پرسپولیس فصل آینده در لیگ قهرمانان آسیا حضور خواهند داشت، اما به نظر می رسد رسیدن به آسیا برای این دو تیم، کرم های پایتخت که مدت ها از حضور در کنفدراسیون فوتبال آسیا محروم شده اند، بسیار سخت باشد. ، یک ماه فرصت دارند تا از سقوط آنها از لیگ قهرمانان آسیا جلوگیری کنند، اما ظاهرا کاغذ بازی آماده نیست و این فصل نیز مانند فصل گذشته شاهد سقوط استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا خواهیم بود.

سال گذشته این دو تیم به دلیل پافشاری کنفدراسیون فوتبال آسیا بر قوانین خود پس از اینکه نتوانستند به درستی مدارک را در سیستم مجوز حرفه ای بارگذاری کنند، از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شدند. حالا با گذشت یک سال از این اتفاق، خبر می رسد که این دو تیم همچنان برای دریافت مجوزهای حرفه ای با مشکل مواجه هستند و مسائلی که کنفدراسیون فوتبال آسیا و کمیته مجوزهای حرفه ای در حال بررسی آن هستند، تاکنون حل نشده است. از لیگ قهرمانان آسیا حذف شد.

فرصت 30 روزه برای استقلال و پرسپولیس برای گرفتن مجوز حرفه ای AFC

مهدی تاج یکی از کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال و نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا که هفته گذشته میهمان برنامه فوتبال برتر بود، گفت: این روند در گذشته توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام می شد و ما هم این کار را انجام داده ایم. اجازه داده شده که خودمان این کار را انجام دهیم. پارسال مطالبی در مورد آپلود اطلاعات در سایت بود و استقلال و پرسپولیس از آسیا حذف شدند و ما حذف شدیم و هنوز هم حذف می شویم. ما باید تا 31 آگوست آپلودهایمان را انجام دهیم. حدود 30 روز فرصت داریم.”

باز هم شمارش معکوس کابوس سرخابی!

هرچند کمیته صدور مجوز و استیناف همچنان از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا تعلیق شده و محرومیت رفع نشده است، اما به نظر می رسد استقلال و پرسپولیس فعلا نمی توانند مجوزهای لازم را دریافت کنند و یا خبری از آنها در آسیا نخواهد بود. البته هنوز رای پرونده استقلال، پرسپولیس و گل گهر در کمیته انضباطی AFC مبنی بر نبود مستندات اعلام نشده است. گفته می شود در صورت ابلاغ این حکم، این سه باشگاه علاوه بر این فصل یک فصل دیگر نیز مجازات خواهند شد.

از سوی دیگر، کاظم علیایی در خصوص وضعیت پرسپولیس و استقلال و پایان محرومیت این دو تیم از حضور در لیگ قهرمانان آسیا، معتقد است ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه نه تنها باعث ایجاد یک مشکل می شود. بر حل مشکل زاغی ها در آسیا تأثیر می گذارد، بلکه مشکل را برای آنها حادتر می کند. علیعلی سال گذشته در مصاحبه ای اعلام کرد: این روش خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال با تاکید بر دولتی بودن 90 درصد سهام هر دو باشگاه باعث می شود مجاری ها تا سال ها نتوانند در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کنند. زیرا در این فرآیند متوجه شدیم که این باشگاه ها دولتی هستند و به علاوه درصدی از سهام هر دو باشگاه متعلق به وزارت اقتصاد و دارایی است که نوعی مالکیت مشترک محسوب می شود و از این نظر برای هر دو باشگاه مشکل ساز خواهد شد. با این حساب پرسپولیس و استقلال تا سال ها نمی توانند در آسیا بازی کنند. متأسفانه هر چقدر در این زمینه به آقایان تذکر دادیم، توجهی نکردند و اصلاً کسی به حرف ما گوش نکرد.»

باز هم شمارش معکوس کابوس سرخابی!
البته رئیس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد که ورود دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه به معنای خصوصی سازی آنها نیست، اما از آنجایی که سهام این دو باشگاه عرضه شد، بسیاری به اشتباه تاکید می کنند که این دو باشگاه خصوصی شده اند و که مشکلشان از مشارکت آنهاست در آسیا حل می کنند اما اینطور نیست.

باز هم شمارش معکوس کابوس سرخابی!

با توجه به صحبت های کاظم علیایی و مهدی تاج مشخص است که حضور استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا فصل آینده زیر سوال است و مشخص نیست که آیا این دو تیم می توانند مجوز حرفه ای کسب کنند یا خیر. در این مسابقات شرکت کنند. رویدادی که هر سال با قوانین و استانداردهای جدید AFC سخت تر می شود. اخیراً کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال بررسی ارائه VR در بازی های قهرمان آسیاست که با توجه به اینکه این فناوری هنوز در فوتبال ایران وجود ندارد، چالش جدیدی را برای حضور تیم های ایرانی در آسیا ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید