فرهنگ سازی؛ اولین قدم بازیافت زباله است

ساعت: 14:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۶
کد خبر: 1800988

به جرات می توان گفت مدیریت پسماند یکی از معضلاتی است که تاثیر مستقیمی بر محیط زیست دارد و اگر کشت و مدیریت صحیح در این زمینه انجام نشود، خطرات زیست محیطی را برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از زاگرس صبح امروز ؛ تفکیک زباله های تر و خشک از مبدا همواره مورد بحث مسئولان شهری بوده و از زمان اجرای این طرح و موفقیت آن در گرو اصلاح اجتماعی شهروندان است. ساختارهای فرهنگی، به درستی اعمال نمی شود.

بازیافت و تفکیک زباله شاید در نگاه اول پرهزینه باشد اما یکی از اولین حقوق شهروندان جمع آوری و تفکیک زباله است.

طبق آمارهای رسمی سرانه استاندارد تولید زباله در کشور 500 گرم برای هر نفر است که متاسفانه در شهرستان دهدشت بیش از 100 گرم سرانه زباله بیشتر است.

دفع غیر اصولی و غیربهداشتی زباله در دهدشت سالهاست که به معضل بزرگ این شهر تبدیل شده و می توان آن را تهدیدی برای محیط زیست دانست.

دستگاه های مسئول می توانند با فراهم کردن زیرساخت های طرح بازیافت و تفکیک زباله، مشکل دود ناشی از دفن زباله را که ساکنان شهر را نگران می کند، رها کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر دهداش گفت: جلسه ای با حضور سرپرست شهرداری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه، معاون پژوهشی دانشگاه آزادستان، رئیس مرکز رشد استان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهداش و اعضای شورای اسلامی شهر دهداش ابعاد مختلف طرح بازیافت و تفکیک زباله تشریح شد.

ایمان داروپناه افزود: مکانیسم پیشنهادی طرح پیشنهادی به صورت تفکیک پسماند خشک و تر و استفاده از پسماند تر برای کود کمپوست انجام می شود.

وی تصریح کرد: با تلاش شهرداری دهدشت و شورای شهرداری برای رفع مشکل تولید زباله در شهر و استفاده بهینه از این طلای کثیف، مقرر شد شهرداری دهدشت طرح توجیهی خود را برای بررسی های فنی و کارشناسی ارائه کند. و نتیجه پیشنهاد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مزایای تفکیک زباله از مبدا را اینگونه بیان می کند: تفکیک زباله از مبدأ چندین مزیت دارد: حجم زباله کاهش می یابد، زباله های بازیافتی به چرخه اقتصادی باز می گردند و کمتر می شود. آتش سوزی رخ می دهد”

ایرج کاظمی جو تفکیک زباله از مبدا را نیاز به فرهنگ سازی گسترده می داند و می افزاید: اگر بخواهیم زباله را از مبدا تفکیک کنیم، نهادهای فرهنگی و فعالان محیط زیست نیازمند کمک شهرداری هستند تا آن را به یک فرهنگ فراگیر در جامعه تبدیل کنند. . “.

با این تفاسیر اهمیت آموزش شهروندان و لزوم ارتقای کیفی تجهیزات جمع آوری زباله های شهری و همچنین همراهی شهروندان با برنامه ریزی دقیق و کارشناسانه باعث کاهش تولید و تفکیک زباله در مبدا می شود و امیدواریم فرهنگ فرهنگی شهر نهادها کمک خواهند کرد و آن را به یک الگوی نقش مهم در میان شهروندان تبدیل کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید