فروپاشی رویای امپراتوری پوتین روز جدیدی است

فروپاشی رویای امپراتوری پوتین روز جدیدی است

روز جدید کان کوفلین، تحلیلگر نظامی روزنامه دیلی تلگراف، در تحلیل خود از مجموعه رویدادهای دو روز گذشته در شرق اوکراین گفت که نتیجه این تحولات می تواند فروپاشی رویای امپراتوری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه باشد. .

دیدارنیوز: گزارش ها از آخرین وضعیت حمله نظامی روسیه به اوکراین نشان می دهد که اوضاع جنگی به سرعت در حال تبدیل شدن به نفع اوکراین است.

سربازان روسی آنقدر سریع از مواضع خود عقب نشینی کرده اند که فرصت حمل تجهیزات جنگی خود را ندارند. چرخش وضعیت به نفع اوکراین را می توان در اعلام آمادگی پوتین برای مذاکره دنبال کرد. زلنسکی در حالی که در ماه‌های گذشته چنین احتمالی را نادیده می‌گرفت، اکنون بر این باور است که آمادگی برای مذاکره تا رسیدن به آن فاصله دارد. اکثر کارشناسان پیش بینی می کنند که با شروع فصل سرما، وضعیت روسیه حتی بدتر خواهد شد.

یک کارشناس نظامی بریتانیایی گفته است که رویای امپراتوری رئیس جمهور روسیه در حال فروپاشی است. کان کوفلین، تحلیلگر نظامی روزنامه دیلی تلگراف در تحلیل خود از وقایع دو روز گذشته در شرق اوکراین گفت که نتیجه این رویدادها می تواند فروپاشی رویای امپراتوری ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه باشد.

کوفلین با اشاره به پیشرفت چشمگیر نیروهای اوکراینی در جبهه خارکف گفت: تهاجم روسیه طبق برنامه پیش نمی رود و نشانه آن اعتراف مقامات روسی به شکست بزرگی در حمله اخیر به اوکراین است.

وی افزود: «روسیه در برابر هرگونه شکست بزرگ در طول این درگیری سکوت کرده است، اما تحلیلگران روسی به آسانی اعتراف می کنند که نیروهای اوکراینی با حمله چشمگیر خود در جبهه شمالی روسیه به پیروزی بزرگی دست یافته اند.» کوفلین گفت این پیروزی نشان داد که علیرغم همه ماجراجویی های کرملین، ماجراجویی نظامی پوتین در اوکراین با مشکل واقعی روبرو شده است.

وی تاکید کرد که حمله غافلگیرانه اوکراینی ها که از 6 روز پیش آغاز شد، می تواند عواقب فاجعه باری برای نیروهای روسیه داشته باشد که نشان می دهد اوکراینی ها اکنون در موقعیتی قرار دارند که خطوط تدارکاتی حیاتی روسیه را تهدید می کنند.

این کارشناس مسائل اروپا گفت: این یک واقعیت غیرقابل انکار است که کمبود فناوری و سرمایه گذاری روسیه در بانک های اروپایی و اعمال تحریم ها علیه مسکو می تواند مسیر را علیه روسیه تغییر دهد.

فیاض زاهد: بعد از زمستان وضعیت برای روسیه سخت تر می شود

فیاض زاهد، کارشناس مسائل اروپا نیز در گفت و گو با ایلنا ابعاد بحران انرژی در اروپا در آستانه فصل زمستان و سناریوهایی را که برای مواجهه با این چالش روبه رو هستند، تشریح کرد و به وضوح می بینیم که اروپایی ها عقب نشینی نمی کنند. از مواضع خود در برابر روس ها. در قاره سبز کشورهایی مانند آلمان، اتریش و ایتالیا بیشترین آسیب را از قطع صادرات گاز روسیه به اروپا متحمل شدند و از سوی دیگر بخشی از تامین انرژی در فرانسه نیز با مشکل مواجه است که در اثر آن شاهد هستیم. در مورد تامین برق کشور در همین راستا برخی معتقدند اقدامات روسیه برای توقف صادرات گاز به اروپا می تواند مشکلات جدی برای کشورهای قاره سبز ایجاد کند اما معادلات چیز دیگری را نشان می دهد. به‌گونه‌ای که تحلیل‌های ارائه‌شده جانب واقعیت‌ها را می‌گیرد، نه مولفه‌ها یا رویدادهای نامشخص که صحبت درباره آن‌ها زود است.

وی ادامه داد: من فکر می کنم کسانی که حداقل با معادلات بین المللی آشنا هستند می دانند که اروپایی ها از اقدامات روسیه یا مواضعی که اتخاذ می کنند متاثر نمی شوند. این در حالی است که گره زدن برجام به این موضوع و برجسته کردن پیامدهای فصل زمستان و مسائل حاشیه ای آن به نفع ما نیست و اصولاً این موضوع نباید به برجام و اصل مذاکره گره بخورد. از سوی دیگر، با توجه به بحران انرژی در اروپا، باید توجه داشت که تغییر قدرت در بریتانیا نیز مهم است. زیرا بوریس جانسون (نخست وزیر سابق بریتانیا) مبارزه با کمونیست ها و ایده های به جا مانده از اتحاد جماهیر شوروی سابق را به موتور تبدیل کرد، همانطور که مارگارت تاچر را در مورد اوکراین دیدیم. به همین دلیل، آنها معتقدند که لیز تراس، نخست وزیر کنونی انگلیس، از این راه پیروی خواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این میان باید توجه داشت که اگرچه بحث زمستان و بحران انرژی اروپا در رسانه های روسیه و سایر کشورهای متحد مطرح است، اما باید دانست که شرایط برای روسیه دشوارتر خواهد شد. بعد از زمستان . این یک واقعیت غیرقابل انکار است که کمبود فناوری و سرمایه گذاری این کشور در بانک های اروپایی و اعمال تحریم های غرب علیه مسکو می تواند جریان را علیه روسیه تغییر دهد. شاید پس از سخنان هر دو طرف بخواهند به حد وسطی دست یابند. این بدان معناست که روس ها می خواهند بخشی از شرق اوکراین را در چنگ خود نگه دارند و از سوی دیگر خواهان کاهش تحریم ها هستند. اینجاست که اروپایی‌ها به سمت آمریکا متمایل می‌شوند و بخشی از دلیل آن تامین نیازهای دولت‌های اروپایی است و باید گفت اولین اقدام در قاره سبز برای مبارزه با توقف صادرات گاز به اروپا همین است. همین موضوع

وی در پایان خاطرنشان کرد: دومین اقدام اروپایی ها برای مبارزه با روسیه و جلوگیری از تاثیر عدم صادرات انرژی، توسل به نیروگاه های هسته ای خود است. اقدام سوم می تواند سوخت های جایگزین به طور موقت باشد. کشورهای اروپایی نیز در گام چهارم بحث سهمیه بندی در حوزه مصرف انرژی را دنبال می کنند. به عنوان مثال، لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا، به دنبال مقابله با همین مشکل است و عمدتاً بر مدیریت وضعیت اقتصادی تمرکز خواهد کرد. به همین دلیل منابع و سیاست های اروپایی به هر نحوی که بخواهند از این مرحله بگذرند برنامه ریزی و تبیین می شود. از طرفی در نظر داشته باشید که همه کشورهای اروپایی آب و هوای سردی ندارند و در نهایت آب و هوای آنها بیشتر شبیه پاییز است نه زمستان سرد مانند سوئد، نروژ یا روسیه. بنابراین راه هایی برای عبور قاره سبز از این وضعیت وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید