فشار دولت برای کاهش سبد معیشتی و افزایش دستمزد کارگران

فشار دولت برای کاهش سبد معیشتی و افزایش دستمزد کارگران

عصر روز 30 اسفند، پس از مدت ها تأخیر، وزارت کار تصمیم به تشکیل جلسه شورای عالی دستمزد گرفت. این دیدار که از همان دقایق ابتدایی با «عدم تفاهم جدی» مواجه بود، به پایان نرسید. پس از گذشت حدود چهار ساعت، هیچ توافقی در مورد چیزی حاصل نشد، نه میزان سبد و نه میزان افزایش دستمزد.

البته قبل از نشست بیست و یکم مشخص بود که دستیابی به توافق و اجماع چندان آسان نیست. در روزهای منتهی به این جلسه، کمیته دستمزد شورای عالی کار با نمایندگان هر سه گروه دولت، کارگران و کارفرمایان تشکیل جلسه داد. در این جلسه بین رقم پیشنهادی گروه ها برای سبد معیشت 60 یا 70 درصد اختلاف وجود داشت. احزاب باقی مانده، به ویژه احزاب حاکم، از پذیرش فرمول های قبلی برای محاسبه سبد معیشت سرباز زدند و اعدادی را اعلام کردند که با واقعیت ها مطابقت نداشت.

در روزهای منتهی به جلسه شورای عالی کار، تب جنجال و دلهره به پا شد. وزیر کار یک روز قبل از جلسه شورای عالی کار اعلام کرد که «اگر اجماع امکان پذیر نباشد، دستمزدها را با اکثریت تصویب می کنیم». این جمله کوتاه نشان داد که آنها به دنبال رضایت و رضایت کارگران نیستند و از قضا ساختار ناکارآمد شورای عالی کار که دارای سه نماینده کارگری تا 6 نماینده وابسته به دولت و کارفرمایان است، این اجازه را می دهد. طبق آخرین متن قانون، «اکثریت» در تصمیمات دستمزد مجاز است. در نتیجه، بر اساس این مجوز، شش نماینده دولت می توانند رأی مشترک خود را علیه سه نماینده کارگری به عنوان «تصمیم نهایی» اعلام کنند. اما سوال اینجاست که آیا کنار گذاشتن کارگران -حتی نمایندگان رسمی شورای عالی کار- از توافق دستمزدی بدون عواقب است؟!

واقعیت این است که در آستانه جلسه شورای عالی کار در 30 اسفند، نمایندگان دولت سعی کردند افکار عمومی را به سمت خود معطوف کنند. هرچند مقرر شد ارقام پیشنهادی طرفین برای «سبد معیشت» خانوار رسانه ای نشود، اما در روز جلسه برخی رسانه ها رقم 12 میلیون و 479 هزار تومان را به عنوان سبد توافقی در کمیته دستمزد؛ اعضای کارگری شورای عالی کار می گویند این رقم مربوط به «سبد پیشنهادی دولت و کارفرمایان» است که توافق سه جانبه ای برای آن صورت نگرفته است، کارگران آن را نمی پذیرند و در صورت عدم توافق بر سر سبد معیشتی، کارگران خواهند شد. از سبد تخمینی خود استفاده کنید. آشکار خواهد شد.

علی هدی (عضو ارشد کارگری) در این خصوص می گوید: به توافقی نرسیده ایم اما اگر این عدم توافق و عدم پذیرش مبنای علمی محاسبات تا روز جمعه – روز اجلاس آتی شورای عالی کار ادامه یابد. شورا – نمونه کار خود را منتشر می کنیم و قضاوت نهایی را به جامعه خواهیم داد

به احتمال زیاد جلسه بعدی شورای عالی کار روز جمعه در خصوص موضوع دستمزد 1402 تشکیل خواهد شد. اما سوال اینجاست که آیا دو روز مانده به پایان سال افزایش دستمزد کارگران قابل درک است؟ آیا دولت به نقش ناظر بی طرف بازخواهد گشت و به کارگران و کارفرمایان اجازه «معامله عادلانه» خواهد داد؟

فرامرز توفیقی (مشاور مرکز عالی شوراهای اسلامی کار کشور) در این خصوص به ایلنا می گوید: از دولت می خواهیم که از اشتباه فاحش جلوگیری کند و بیش از این به بحران معیشتی دامن نزند. بر خلاف قانون کار، قانون اساسی و اصول عدالت عمل نکند. دولت برای معیشت زیردستان و کارگران تعهداتی داده است و مسئولیت این تعهدات را بر عهده دارد.

وی می افزاید: در انتخاب مدل های اقتصادی باید دقت شود. معاونین وزیر اقتصاد ضمن اذعان به اثرات مخرب تورم فوق العاده بر زندگی مردم به ویژه کارگران و حداقل حقوق بگیران که منجر به ناتوانی این قشر از حداقل های زندگی خود شده است، سعی در ایجاد سردرگمی بیشتر با استفاده از فرمول های جدید که با زندگی کارگران ایرانی سازگار نیست. مظلوم ترین طبقات جامعه امروز کارگران مزدبگیر به ویژه کارگران حداقل دستمزد هستند. اگر دولت ها به فکر استفاده از فرمول های جدید هستند، باید آن فرمول ها و معیارها را در مورد مالیات ثروتمندان و دلالان اعمال کنند، نه در مورد دستمزد کارگران و سبد معیشت. سرمایه داران و واسطه ها و ابرثروتمندان به سادگی از پرداخت سهم بیت المال و مالیات فرار می کنند اما معاونان وزارت اقتصاد به فکر فرمول جدیدی برای معیشت کارگران هستند و این بسیار تعجب آور و تاسف آور است. !

عمارت های چند ده میلیاردی، خودروهای چند میلیاردی و امثال اینها از پرداخت مالیات معاف هستند یا در بهترین حالت مالیات چند صد درصدی می گیرند که به طرق مختلف نیز از پرداخت آن اجتناب می کنند; در این میان، آنها فقط یقه افزایش دستمزد کارگران را سفت می کنند و مانع از دریافت حداقل ناکافی کارگران برای یک زندگی بسیار پایین می شوند.

توفیقی ادامه می دهد: «پولدار شدن در هیچ کجای دنیا به این راحتی نیست» و می گوید: فشار بر طبقه کارگر با رقم سازی برای سبد معیشت، شأن وزارت اقتصاد را متزلزل کرده است. این وزارتخانه قصد دارد با کاهش مصرف اقلام گران قیمت در سبد معیشت خانوارها و محاسبات نادرست، مشکل را برطرف کند. کدام کارشناس مستقل تغذیه می پذیرد که با کاهش جزء پروتئینی غذا، با کاهش حبوبات و پروتئین و افزایش چربی و قند، سبد غذایی ارزان می شود؟ باید بدانند که طبقه کارگر شیء مناسبی برای الگوبرداری از سوی معاونان و کارشناسان وزارتخانه های اقتصاد نیست. دو نفر از اعضای شورای عالی کار، به استثنای وزیر کار، باید از افراد آگاه و بصیر در حوزه‌های جامعه‌شناسی و اقتصاد باشند. چرا وزیر اقتصاد و معاونانش جلسات هیات مدیره را به دست می گیرند و با الگوهای نامناسب و بدعت آمیز قصد سرکوب بیشتر دستمزدها و فقیرکردن کارگران را دارند؟

وی خطاب به نمایندگان دولت می گوید: با نگاهی به جداول مرکز آمار برای باخمن سال گذشته و باخمن امسال، خودتان قضاوت کنید که هزینه زندگی تنها در حوزه غذا چقدر افزایش یافته است. به جایی رسیده اید که می توانیم بگوییم همان قدرت خرید پارسال را به ما پس می دهید! آیا از اثرات دومینوی تصمیمات بد حقوقی می دانید؟ آیا به یک جامعه شناس مستقل اجازه حضور در جلسات شورای عالی کار را دادید؟ انتخاب معیارهای اشتباه برای محاسبه سبد معیشت کاری جز کاهش دستمزد و افزایش رکود در تولید که به ضرر کارفرمایان نیز تمام می شود، ندارد. دولت باید از یک اشتباه تاریخی جلوگیری کند.

وزارت اقتصاد مهمترین مخالف محاسبه عادلانه سبد معیشتی در جلسات کاری و بر همین اساس اصلی ترین مخالف افزایش عادلانه دستمزدها است. در این شرایط کارگران از نمایندگان کارگری شورای عالی کار انتظار دارند که فرمول ها و اعداد مغایر با قانون و فرمول های کارشناسی را نپذیرند. سوالی که این روزها کارگران می پرسند، سوال ساده ای است که پاسخی ساده دارد: چطور وقتی تورم نقطه به نقطه مواد غذایی هر ماه بالای 60 و 70 درصد است، سبد معیشتی 9 میلیونی در اسفند سال گذشته در عرض یک سال، تنها 3 میلیون افزایش یافت و به 12 میلیون و 479 هزار تومان رسید؟

دیدگاهتان را بنویسید