فضاهای شهری تهران برای اقشار آسیب پذیر مناسب نیست

ساعت: 14:41
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1789697

یکی از اعضای شورای شهر تهران گفت: متأسفانه فضاهای شهری تهران حداقل در راستای نیاز اقشار آسیب پذیر در ترافیک و در بستر خدمات رسانی به شهروندان است و خدمات مناسبی به این قشر ارائه نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، زهرا شمس احسان ظهر امروز در جلسه رسمی شورای شهر تهران با انتقاد از انطباق حداقلی مناطق شهری تهران با نیازهای اقشار آسیب پذیر، اظهار داشت: با وجود 17 سال تصویب فضاهای جانبازان و معلولان. و تصویب مصوبات سالیانه برای این منظور اما شاهد حداقل اقدامات اجرایی در این زمینه هستیم.

وی با گلایه از عدم تشکیل جلسات ستاد مناسب سازی فضای شهری گفت: در حالی که هفت ماه از آخرین جلسه این ستاد می گذرد که طبق بررسی های انجام شده در خصوص برنامه های مناسب سازی فراموش شده و محقق نشده است، کمتر از 3 جلسه درصد پارک ها، 5 درصد پیاده روها و 9 ایستگاه مترو تهران را می توان برای افراد دارای معلولیت مناسب دانست.

یکی از اعضای شورای شهر تهران تاکید کرد: متاسفانه کمتر از 3 درصد از 2304 پارک محلی، منطقه ای و فرامنطقه ای تهران، تنها 300 کیلومتر از 12 هزار کیلومتر پیاده و تنها 14 کیلومتر از 141 ایستگاه، 19 ایستگاه مترو مناسب سازی شده است. برای افراد دارای معلولیت و گروه‌های آسیب‌پذیر. «این مایه تاسف است.

شمس احسان خاطرنشان کرد: با این تفاسیر باید گفت که کلانشهر تهران کمترین میزان رعایت حداقل نیازهای اقشار آسیب پذیر را دارد و از سوی دیگر کلیات اقدامات و پروژه هایی که اجرا می شود مغایر با هنجار مصوب سالانه است. زیرا هیچ هدفی و هیچ تناسبی بین بودجه و اجرا وجود ندارد.

وی مناطق شهری پایتخت را برای قاچاق و تردد اقشار آسیب پذیر نامطلوب خواند و افزود: علیرغم تصویب 31 میلیارد تومان در سال های 1399 و 1400 برای خرید یک دستگاه مینی بوس برای جابجایی افراد دارای معلولیت، محقق شد و از 60 دستگاه وانت در سیستم حمل و نقل جانبازان و معلولان کمتر از 50 درصد به این قشر خدمات ارائه می کنند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همه اینها تا زمانی است که بر اساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب مجلس، طرح حمایت از حقوق معلولان مصوب شورای شهر تهران و ماده 47 برنامه پنج ساله توسعه شهر تهران، پروژه های عمرانی باید باز باشد.«صدور پروانه ساختمانی و پایان کار برای کاربری عمومی باید تابع ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی باشد. و معماری و فضاهای ورزشی، فرهنگی، هنری و عمومی مانند پارک ها و ایستگاه های حمل و نقل عمومی باید برای گروه های آسیب پذیر مناسب باشد.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید