فهرست شکست های آمریکا در کاهش فروش نفت ایران


ساعت: 12:52
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810768

یکی از ارکان سیاست فشار حداکثری آمریکا، به صفر رساندن صادرات نفت از ایران بود. اما ایالات متحده در اجرای این سیاست شکست خورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با خروج آمریکا از برجام، راهبرد «فشار حداکثری» و ادامه فشار بر ایران برای دستیابی به توافقی قوی‌تر و گسترده‌تر درباره موضوع هسته‌ای در دستور کار دولت ترامپ قرار گرفت. یکی از ارکان این سیاست به صفر رساندن صادرات نفت از ایران بود. اما ایالات متحده در اجرای این سیاست شکست خورده است. ایران با تغییر روش فروش و فعال کردن توانمندی های خود توانسته تا حدی سیاست فشار حداکثری آمریکا را خنثی کند.

نشانه های این شکست در آخرین سال ریاست جمهوری ترامپ نمایان شد. به عنوان مثال، رویترز در سپتامبر 2020 گزارش داد که فروش نفت ایران افزایش یافته است. این شکست در دوران بایدن و بایدن با وجود تلاش های متعدد ادامه یافت و نتوانست فروش نفت ایران را کاهش دهد. طی یک سال و نیم گذشته، فروش نفت ایران به طور پیوسته افزایش یافته است، به طوری که در روزهای اخیر، چین برخلاف رویه خود در خرید مخفیانه نفت از ایران طی دو سال گذشته، رسما بخشی از نفت وارداتی خود را وارد ایران کرده است. آمار گمرک، خودش گفته این نقض آشکار تحریم های آمریکاست.

این تحولات به وضوح نشان دهنده تضعیف سیستم تحریمی است که آمریکایی ها در تلاش برای بازگرداندن آن هستند. در آمریکا و ایران بسیاری از حامیان سیاست فشار حداکثری به دلیل ناکارآمدی دموکرات ها و یا رد سیاست فشار حداکثری ترامپ از سوی بایدن، سعی در پر کردن شکاف دیوار تحریم های آمریکا علیه ایران دارند. اکتبر پست واشنگتن پست درباره اظهارات نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، اعتراضات این گروه علیه بایدن را به تصویر کشید. او افزایش فروش نفت ایران به چین را ناشی از ناهماهنگی بایدن با چین دانست و استدلال کرد که بایدن به جای تکیه بر دیپلماسی، خروج نفت از ایران را دشوارتر کند. نامه اخیر مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و 109 جمهوری خواه دیگر به آنتونی بلینکن، نمونه دیگری از ناکامی دولت بایدن در اعمال تحریم ها علیه ایران و توسل به دیپلماسی به جای اعمال کامل است. .

خود مقامات بایدن بارها اذعان کرده‌اند که تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال می‌کنند و گفته‌اند که از «دیپلماسی» به‌عنوان یک استراتژی مؤثر در چارچوب مذاکرات خود با چینی‌ها درباره ایران استفاده کرده‌اند، اما شواهد و گزارش‌های کافی وجود دارد. بایدن در سال گذشته تمام تلاش خود را برای اجرای سیاست حداکثری ترامپ علیه ایران، اجرای کامل تحریم ها و به صفر رساندن فروش نفت ایران به کار گرفته است.

برای مثال، بایدن در ماه فوریه و در اولین روزهای حضورش در کاخ سفید گفت که تحریم ها علیه ایران را لغو نخواهد کرد مگر اینکه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. در اواخر مارس 2021، چند روز پس از امضای توافقنامه 25 ساله ایران و چین، جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده در حال بررسی توافق ایران و چین برای اطمینان از اجرای تحریم ها است. در 19 ژوئن 2021، وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که ایالات متحده به دنبال تحریم های جدید برای فروش نفت ایران به چین است. اما پس از آن این مقام آمریکایی گفت که چیز زیادی برای تحریم ایران باقی نمانده و آمریکا تمامی گزینه های خود را برای تحریم ها اجرا کرده است. یکی از نکات مهم سفر پرتنش وندی شرمن به چین در تابستان گذشته، خرید نفت چین از ایران بود. در آن زمان، رویترز گزارش داد که دولت بایدن می‌خواهد اقدامات خود را علیه پکن برای سرکوب واردات نفت از ایران افزایش دهد، یا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در دسامبر گذشته گفت که “ما به خوبی از خریدهای چینی آگاه هستیم.” از نفت ایران که در حال نقض است آگاه هستیم و از تحریم های خود برای پاسخ به دوری از تحریم ها استفاده کرده ایم.

این اظهارات مقامات ایالات متحده و سایر اقدامات ایالات متحده در مورد صادرات نفت ایران، از جمله تلاش های مکرر ایالات متحده برای توقیف نفتکش های ایرانی و تشدید تحریم ها علیه ایران در دوره بایدن، به وضوح نشان می دهد که ایالات متحده در حال کاهش تحریم ها است. و این تحریم ها در زمانی هستند که کارایی خود را از دست داده اند و قدرت فشار بیشتر را ندارند.

در پاسخ به این رویکرد، که تسهیل شرایط برای ایران را نشانه سیاست بایدن می‌داند، مهم‌تر این است که باید توجه داشت که افزایش فروش نفت ایران به چین در تابستان 1999 و در دوره ترامپ و حداکثر شروع شد. فشار جمهوری خواهان، بایدن به ارث رسیده بود، نه فقط محصول سیاست های بایدن.

شواهد نشان می دهد که موفقیت ایران در افزایش صادرات نفت و پتروشیمی و عدم توقف صادرات ایران محصول سیاست ملایمت جو بایدن نیست، بلکه نشان دهنده ناتوانی دولت این کشور در اعمال تحریم های موثر علیه ایران است.

به نظر می رسد تاکید بر استراتژی دولت بایدن برای دیپلماسی بیشتر بر توجیه و همچنین تلاش های بایدن برای جلوگیری از شکست در اعمال موثر تحریم ها باشد. دولت بایدن، مانند جانشینان دموکرات خود مانند اوباما، قطعاً اراده ای برای اعمال تحریم ها علیه ایران دارد، اما امروز ایالات متحده تمام قدرت اعمال تحریم های مؤثر علیه ایران را از دست داده است، احتمالاً به دلیل فقدان قدرت مطلق ایالات متحده برای اعمال تحریم های ایران. ایران در حال بررسی تأثیر متغیرهای خارجی خارج از ایالات متحده و تمایل ایران برای خروج از فشار ایالات متحده است.

انتهای پیام/

منبع: روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید