فواید معلم شهری برای آموزش

فواید معلم شهری برای آموزش

انتشار کلیپ هایی از خواندن آهنگ های مبتذل دانش آموزان با هم در محیط مدرسه بی سابقه است و اتفاقا در سال 1397 که دوبله آهنگ مبتذل ساسی مانکن در فضای مجازی دست به دست شد، فرصت های زیادی برای آموزش و پرورش ایجاد کرد. حتی منجر به بی اطلاعی چند مدیر مدرسه شد.

انتشار این کلیپ ها به ما یادآوری کرد که در مدرسه جایی برای شادی و فعالیت های شاد نیست. اگرچه جدای از مسائل حقوقی انتشار تصاویر کودکان در فضای مجازی که باید در جای دیگری به آن پرداخته شود، قبل و در دوران کرونا، جنبه مثبت هماهنگی و ایجاد شور و نشاط در کلاس های درس و انتشار فیلم روش های تدریس خلاقانه را دیده ایم. معلمان، به خصوص در مدرسه ابتدایی بودیم با کمک موسیقی و آهنگ هایی که خودشان ساخته بودند.

فعالیت های معلمان در آن روزگار بارها از سوی نهادهای مختلف به ویژه آموزش و پرورش مورد ارزیابی قرار گرفت و دور از انصاف است که نظام آموزشی را کاملاً مخالف شادی، ایجاد نشاط و به کارگیری روش های آموزشی خلاقانه در کلاس ها بدانیم. تا جایی که می دانیم موج واکنش ها علیه وزارت آموزش و پرورش در خصوص پخش کلیپی از یک معلم قائم شهری و دانش آموزانش در حال خواندن ترانه محلی از زمانی آغاز شد که حکم اخراج این معلم توسط مدیرکل آموزش و پرورش صادر شد. آموزش و پرورش استان و رسیدگی به این موضوع از سوی رئیس مرکز روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.

هر چند محتوای آهنگ مذکور برای گروه سنی دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی نامناسب و مبتذل است و باید با مدرسه و این معلم برخورد کرد که برخی اقدامات او را در راستای وبلاگ نویسی و افزایش مخاطبان می دانند. در فضای مجازی از سوی آموزش و پرورش، اما اقدام منفی و یکباره صدور حکم محرومیت، ورق را ورق زده و بار دیگر آموزشی را تحمیل کرده است که هنوز قادر به انطباق با نیازهای کودکان و نوجوانان نیست. از نسل جدید، برای استفاده از روش‌های آموزشی مؤثر و استفاده از زبان نسل حدید برای گفت‌وگو با آن‌ها، نقد را در سیبل بیان می‌کند.

کورش محمدی، رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: بدون شک در همه نظام های آموزشی دنیا اصول مراقبت ویژه برای سنین مختلف تحصیلی به ویژه دوره ابتدایی وجود دارد. این ویژگی های آموزشی برای آنها مهم است.. ف. یک اصل مهم و پذیرفته شده در نظام آموزشی کشورهای مختلف است که باید اصولی را در زمینه رفتاری که توسط معلمان و نظام آموزشی به دانش آموزان منتقل می شود، ایجاد و رعایت کند.

وی افزود: اما در مورد نحوه عملکرد آموزش و پرورش ما در این مورد دو نکته وجود دارد. نکته اول این است که این اولین بار نیست که چنین اتفاقی می افتد و در گذشته شاهد پخش موسیقی هایی مانند «آقایان» به صورت دسته جمعی و در حیاط مدرسه بودیم که برای من به عنوان یک کارشناس بسیار نگران کننده بود و در عین حال هشدارها هم بود. به آموزش و پرورش داده شد تا این مشکل به طور جدی تشخیص داده شود اما اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفت.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه آموزش و پرورش نمی خواهد در این زمینه حرکت صحیح و درستی انجام دهد و در روش های آموزشی خود تغییری ایجاد کند، تصریح کرد: آموزش و پرورش نمی خواهد در این زمینه حرکت صحیح و درستی انجام دهد. حفظ کرده است و لزوماً در مدرسه آموخته نمی شود، بلکه الگوهای خاص خود را در خانواده و جامعه دارد، باید از آموزش و پرورش انتظار پاسخ به سؤالات جدی در حوزه تعلیم و تربیت داشت. “وزارت آموزش و پرورش ایران، آقای وزیر آموزش و پرورش، چه غذاهای آموزشی و آموزشی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی کشور تهیه کرده اید؟”

محمدی ادامه داد: وقتی غذای آموزشی نداشته باشی هر روز سیستم آموزشی را ناکارآمدتر می‌کنی، سیستم آموزشی که فقط از رقابت ناشی می‌شود و هیچ.در چنین شرایطی طبیعی است که کودک نقش قوی‌تری داشته باشد. مدل هایی در خانه و خارج از مدرسه، برای حفظ کردن و خواندن در کلاس موسیقی که هیجان و شیفتگی مورد نیاز او را برآورده می کند.

آموزش مکانی برای رفتارهای عاطفی نیست

وی همچنین به برخورد نامناسب معلم این مدرسه که فیلمی از دانش آموزان خود تهیه و در فضای مجازی منتشر کرده است اشاره کرد و گفت: نکته دوم در این مورد این است که آموزش و پرورش محل رفتارهای هیجانی نیست. سوال من این است که آیا دوره های بازآموزی و آموزشی برای این معلم جوان و کم تجربه برگزار می شود؟

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران افزود: این اشتباه اتفاق افتاد اما آموزش و پرورش مشکل را پاک می کند و با واکنش احساسی حکم انفصال صادر می کند، ادامه این رفتارها در آموزش و نادیده گرفتن اصول رشته تحصیلی است. با کاری که آموزش و پرورش انجام داد که به اعتقاد من رفتار عاطفی بود، بدون تحقیق و بدون آسیب شناسی، نیروی جوانی گم شد و از سیستم آموزشی خارج شد.

محمدی با بیان اینکه با تذکر و بازآموزی می توان مشکل را حل کرد و گفت: با این رفتار آموزش و پرورش فضای مجازی از این معلم قهرمان می کند و ملکه ذهن کودکان و نوجوانان می شود و آثار منفی این رفتار تربیتی است. خیلی بیشتر از آن چیزی که در نظر گرفته شده بود.

نظام آموزشی فاقد برنامه، استراتژی و ایدئولوژی آموزشی برای نسل اصلی است

وی ادامه داد: این معلم توانسته با دانش آموزان خود ارتباط موثری برقرار کند که نکته مهمی است. در زمینه مسائل تربیتی و اصول مربوط به حوزه یادگیری، جذابیت و مطابقت آموزش با عواطف کودک بسیار حائز اهمیت است. آیا در فرآیند یادگیری امروزی، جذابیتی را تعریف کرده‌ایم که بر اساس اصول اولیه و مطابق با دغدغه‌های شخصی و آموزشی ما باشد؟ ما در آموزش و پرورش چنین چیزی نداریم و برای نظام آموزشی که فاقد برنامه آموزشی، استراتژی و ایدئولوژی برای نسل پایه است، طبیعی است که این اتفاقات بیفتد و این اولین بار نبوده و آخرین بار هم نخواهد بود.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه با این نگرش منفی نمی توان مشکل را حل کرد، گفت: بهتر بود آموزش و پرورش به جای نگرش منفی، شرایط را ایجاد می کرد که با گروهی از کارشناسان آسیب شناسی کند. چه زمانی این منطقه تغییر خواهد کرد؟ این اتفاقات نشانه بی اثر بودن اهداف تعلیم و تربیت است که خود هدف آموزش و پرورش است.

محمدی با بیان اینکه اگر معلمی نتواند با دانش آموزان خود ارتباط موثر برقرار کند نمی تواند مفاهیم آموزشی را منتقل کند، گفت: ایشان نمونه ای از جامعه معلمان ما هستند، جامعه ای پرانرژی و ارزشمند که ظرفیت بسیار خوبی دارد و اگر برنامه ریزی می کند و اگر از این فرصت ها به خوبی استفاده شود، شاید بسیاری از مشکلات ما توسط معلمان خوب و متعهد حل شود. همانطور که گفته شد روش اخراج امروز جواب نمی دهد و بهتر است آموزش و پرورش روش اصلاحی را در پیش بگیرد.

به گزارش ایسنا، طی دو روز گذشته اخبار مختلفی از وضعیت فعلی این معلم منتشر شده است. از کار در یک باشگاه ورزشی تا نامه یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری به استاندار مازندران مبنی بر بازگشت به کلاس درس به مناسبت عید سعید فطر. همچنین آموزش و پرورش مازندران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «مدیر مدرسه طی نامه‌ای درخواست تجدیدنظر کرده و معلم مربوطه با ابراز تأسف و تأسف اعتراف کرده است که به آثار زیان‌بار برخی اختلالات غیر اخلاقی و عادی مندرج در متن این ترانه برای جبران اتفاقات اخیر درخواست کمک کرد.در پایان پیام فوق، آموزش و پرورش استان از بررسی موضوع شکایت در هیئت نظارت بر مدارس غیردولتی خبر داد. در ادامه مدیرکل آموزش و پرورش استان از حل مشکل و بازگشت معلم قائم شهری به کلاس درس خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید