قاتل خاموش البرز را بر سکوی چهارم کشور مرگ قرار داد/ مرگ یکساله 61 شهروند با گاز CO، کانون خانواده ها را خنک کرد.

ساعت: 08:29
تاریخ انتشار: 1400/08/24
کد خبر: 1784350

این روزها سرد شدن هوا باعث گازگرفتگی های پی در پی در نقاط مختلف استان البرز شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکسرد شدن هوا این روزها باعث گازگرفتگی های پی در پی در نقاط مختلف استان البرز شده است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی کرج به تیتریک گفت; متأسفانه با آزاد شدن مونوکسید کربن، توانایی حرکت از انسان سلب می شود.

به گفته سامی، مرگ خاموش در کمتر از چند دقیقه رخ می دهد و نتیجه یک سهل انگاری به ظاهر کوچک، جایی برای پشیمانی باقی نمی گذارد.

زمان زیادی از نصب وسایل گرمایشی نگذشته بود که در این مدت حدود 7 نفر در البرز جان خود را از دست دادند و 63 نفر مسموم شدند.

بر اساس سالنامه سال ۱۳۷۸ پزشکی قانونی متاسفانه ۶۱ نفر از شهروندان البرزی بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند.

متاسفانه استان البرز از نظر مسمومیت با CO2 در رتبه چهارم قرار دارد چرا که تمایل این گاز با هموگلوبین خون 250 برابر بیشتر از اکسیژن است.

محمدی معاون پیشگیری از آتش سوزی کرج در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت ; گاز مونوکسید کربن زمانی که بیش از 25 پی پی ام در میلیون باشد باعث سردرد و حالت تهوع می شود.

اما برخی اشتباهات سهوا و ناآگاهانه در نصب وسایل گرمایشی است و باعث سرعت این قاتل نامرئی در برخی از خانه ها می شود.


جمالی رئیس آتش نشانی نیز به تیتریک گفت: مسیر مشعل گاز در منزل باز باشد و مکش وجود داشته باشد.

او ادامه می دهد؛ متأسفانه می بینیم که برخی افراد دودکش را از پنجره، شیشه و دیوار فشار می دهند، این اشتباه است زیرا دودکش ارتفاع لازم را ندارد.

همچنین هنگام استفاده از آبگرمکن، رنگ شعله آبی باشد و به هیچ عنوان برای تخلیه آسان گاز از دودکش های آکاردئونی استفاده نکنیم.

خرید وسایل گازسوز نو به این معنی نیست که بازرسی های لازم را نداریم و بهتر است هر سال خدمات دوره ای را به صورت منظم انجام دهیم.

متأسفانه سالانه حدود 900 نفر از هموطنانمان بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست می دهند، بنابراین نباید اجازه دهیم سرما کانون گرم خانواده را از بین ببرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید