قانون باید ملاک تعیین حقوق بازنشستگان باشد

قانون باید ملاک تعیین حقوق بازنشستگان باشد

همچنین بر اساس ماده 96 این قانون، «سازمان موظف است نسبت به افزایش مبلغ کلیه مستمری ها، ازکارافتادگی کلی و مستمری بازماندگان در فواصل زمانی حداقل یک بار در سال، متناسب با افزایش هزینه های زندگی با تصویب هیئت وزیران.» اجرای کامل این دو ماده قانونی یکی از مهمترین مطالبات مستمری بگیران در حوزه حقوق و مستمری است. اما آیا در افزایش حقوق مستمری بگیران در سال 1401 توجه به این دو مولفه کافی است؟

حسن صادقی (رئیس اتحادیه ایثارگران کار) با تاکید بر اینکه افزایش مستمری باید تحت تاثیر محاسبه و افزایش حقوق کارکنان باشد، گفت: مستمری باید بر اساس ماده 41 قانون کار و بند 2 ماده 2 قانون کار باشد. 111 ZSO شورای عالی کار ماده 96 ZSO را رعایت می کند که هزینه های خانوار را تنظیم می کند.

وی ادامه داد: بر این اساس باید 57.4 درصد به حداقل دستمزد آموزش و پرورش و 38 درصد به میانگین حقوق متوسط ​​کارگر به اضافه 515 هزار تن اضافه شود. در غیر این صورت هر اتفاقی بیفتد قطعا مورد اعتراض بازنشستگان قرار می گیرد، اصلا قابل قبول نیست.

وی افزود: در کنار درخواست ما برای اعمال مواد 111 و 96 قانون بیمه سلامت، پرداخت 25 درصد از تعهدات معوق مربوط به تعدیل سال 1400 نیز از درخواست جدی مستمری بگیران است. محاسبه این 25 درصد نیز باید بر اساس حداقل دستمزد 1400 باشد. یعنی 25 درصد حداقل دستمزد 1400 هم باید محاسبه و به حقوق همه بازنشستگان تامین اجتماعی خلاصه شود.

صادقی افزود: اینکه عده ای می گویند این 25 درصد به ذینفع تعلق نمی گیرد صحت ندارد و همه اقشار تامین اجتماعی باید از این 25 درصد تعهد تعدیل معوق سال 1400 بر اساس حداقل دستمزد سال 1400 بهره مند شوند. “

رئیس اتحادیه ایثارگران اتحادیه با بیان اینکه اضافه شدن این 25 درصد به مستمری ها فشاری به سازمان بیمه ای وارد نمی کند، گفت: 25 درصد از 2 میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن که مبنای آن است. حقوق سال گذشته نزدیک به ششصد هزار می شود حقوق مصوب شورای عالی کار بدون استثنا باید به حقوق بازنشستگان اضافه شود.

قانون باید ملاک تعیین حقوق بازنشستگان باشد
برخی می گویند سازمان تامین اجتماعی مشکل بودجه دارد و نمی تواند آن حقوق ها را پرداخت کند. اما باید گفت با افزایش دستمزدها در سال 1401 کل بودجه سازمان پانصد و دو هزار میلیارد تن خواهد شد و اگر این پانصد و دو هزار میلیارد تن به پانصد و پنج هزار میلیارد تن افزایش یابد. تأثیر منفی خاصی بر سازمان بیمه گر نخواهد داشت و از سوی دیگر تأثیر مثبتی بر زندگی بازنشستگان و افزایش نسبی قدرت خرید آنها خواهد داشت.

صادقی گفت: سازمان تامین اجتماعی، مدیرعامل و هیات امنای این سازمان و همچنین وزیر کار در افزایش حقوق مستمری بگیران در سال 1401 باید این سه مولفه را مد نظر قرار دهند در غیر این صورت هر کدام نادیده گرفته می شوند و مورد اعتراض بازنشستگان قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: قاطعانه می گویم قانون مداری و مصوبه شورای عالی کار برای ما ملاک است و باید برای هر بازنشسته ای اعمال شود و علاوه بر این، تعهدات و مطالبات ما در قبال تامین اجتماعی باید معوق باشد. پرداخت شود «اینکه عده ای غیر از این می گویند برای ما قابل قبول نیست و قانون باید ملاک عمل مسئولان باشد.

رئیس انجمن صنفی ایثارگران جامعه کار گفت: منابع ما با ماده 41 قانون کار گره خورده است و این ماده مزایای بیشتری برای بازنشستگان به همراه دارد، بنابراین خواستار اجرای کامل قوانین هستیم.

آیا 1400 سال از اجرای قانون تناسب حقوق بازنشستگان می گذرد؟
صادقی همچنین در پاسخ به این سوال که سال 1400 برای بازنشستگان کدام است، گفت: سال 1400 سال بدی برای بازنشستگان نیست. امسال تعدیل مستمری ها بود که برای ما دستاورد بزرگی بود و بازپرداخت وام های این قشر هم اتفاق خوبی بود که در سال 1401 اتفاق افتاد.

رئیس اتحادیه ایثارگران اتحادیه گفت: اگر این مولفه هایی که اشاره کردم بر حقوق بازنشستگان اعمال شود و این اعتقاد تاکید شود که طبق نص صریح قانون به تعهدات خود در قبال بازنشستگان عمل کند، می توانیم. امیدوارم سال جدید سال خوبی باشد. «بازنشسته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید