قانون یا قوانین؛ مشکل چیه؟

قانون یا قوانین؛  مشکل چیه؟

روز جدید : هفته گذشته یکی از فعالان توییتری در حساب کاربری خود از طرح شکایتی طولانی مدت در دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو رای شهرداری تهران خبر داد. از زمانی که وی رای دادگاه را اعلام کرد، تصمیمی برای خروج یا عدم خروج وی از ساختمان شهرداری در خیابان بهشت ​​گرفته نشده است. اما سوال اینجاست که در نهایت آیا نهادهای حاکمیتی بین حفظ قوانین و حاکمیت قانون یکی را انتخاب خواهند کرد؟

لیست شهرداری یا پلیس؟

از انتخابات شورای شهر ششم به نظر می رسید که خیابان بهشت ​​دوباره به تصرف نظامیان در می آید. مردم تهران که چهار سال پیش چمران و دوستانش را از شورای چهارم بیرون کردند، امسال از حضور در پای صندوق های رای خودداری کرده اند. این بار لیست اصولگرایان که به شورا رفتند و به نظر می رسید اصولگرایان با تیم چمران می خواستند چهار سال گذشته را جبران کنند. لیست شورای شهر برای انتصاب شهردار تهران به قدری پر حاشیه و توسط نظامیان تنظیم شده بود که گویی نظامیان به فرماندهی نیروی انتظامی منصوب شده اند. در عین حال، به نظر می رسد شورای اصولگرا برای واگذاری کلید تهران به برخی از اعضای فهرست 12 نفره، با مشکلات زیادی روبرو بوده است. بسیاری از اعضای شورای شهر چمران هیچ تجربه ای در حوزه انتخابیه نداشتند و به نظر می رسید با مانع قانونی مواجه می شدند، زیرا شهردار باید طبق قوانین و مقررات دارای مدرک و سابقه مدیریتی در حوزه انتخابیه باشد. سرانجام نام علیرضا زاکانی از قرعه کشی انتخاب شهردار مشخص شد. در آن زمان به نظر می رسید که انتخاب او به عنوان شهردار تهران صرفا بر اساس کارنامه سیاسی عجیب او در انتخابات ریاست جمهوری بوده است. با این حال، چنین انتخابی در همان زمان با مقاومت هایی روبرو شد. این اولین بار نیست که انتخاب یکی از اعضای تیپ «تهدیدها» به چالش کشیده می شود. دو سال پیش مهرداد بذرپاش دیگر کاندیدای شهرداری تهران پس از ورود به مجلس رئیس دیوان محاسبات کشور شد و صدای دیگر اصولگرایان مانند احمد توکلی را بلند کرد.

بی اطلاعی سازمان بازرسی

در خصوص انتخاب زاکانی، سازمان بازرسی کل کشور در نامه ای به مهدی چمران به این انتخابات اعتراض کرد و تاکید کرد که «انتخاب شهردار تهران باید بر اساس ضوابط و مقررات مربوط از جمله مدرک تحصیلی و سابقه مدیریتی مرتبط انجام شود». در این نامه همچنین آمده است که شورای شهر باید از هرگونه تصمیم گیری بر اساس فشار سیاسی، احزاب و جناح بندی بر خلاف مصالح عمومی و منافع شهروندان خودداری کند. در این نامه که سازمان بازرسی کل کشور استناد کرده، به ماده 3 آیین نامه اجرایی شرایط احراز پست شهردار استناد شده است که بر اساس آن گزینه شهرداری علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی حداقل لیسانس، باید 9 سال مدیریت ارشد نیز داشته باشد. . تجربه برای شهرداری های با جمعیت بیش از یک میلیون نفر. اما شورای شهر به سرپرستی مهدی چمران بدون توجه به این زمینه ها و نامه کار خود را انجام داد و تهدیدات را بر کرسی موعود نشاند. به گفته محمدصالح مفتح، فعال اصولگرای توییتری که از انتصاب تهدید به عنوان شهردار تهران به دیوان عدالت اداری شکایت کرده بود، رحمانی فضلی وزیر کشور که تا زمان روی کار آمدن کابینه جدید همچنان در سمت خود بود، نیز حضور داشت. منصوب نشده است.

شکایت به دیوان عدالت اداری

محمد صالح مفتح چندی پیش در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که سه روز پس از امضای حکمی از سوی وزارت کشور مبنی بر تهدید به سمت شهردار شدن تهران، به دلیل نداشتن مدرک تحصیلی و سابقه کار مرتبط با شهرداری به دیوان عدالت اداری شکایت کرده است. مفتح در شرح شکایت خود نوشت: در تعیین قوانین، ماده 3 آئین نامه اجرایی شرایط احراز سمت شهردار (شامل مدارک اجرایی کافی و همچنین رشته تحصیلی مرتبط) را نادیده گرفته است. پیش از این تصمیم، سازمان بازرسی هشدار داده بود که در انتخاب شهردار باید آیین نامه مورد توجه قرار گیرد، اما توجهی نکرد. به گفته وی، رحمانی فضلی به دلیل غیرقانونی بودن حکم از صدور حکم خودداری کرد و آقای واحدی نیز از هیئت وزیران خواست تا اساسنامه را اصلاح کند. حتی در نامه ای دیگر برای مشروعیت بخشیدن به انتصاب، تعبیر جدیدی را خواستار شد. اما هیئت دولت تفسیر رسمی نداد و اساسنامه را تغییر نداد.

آیا تهدیدها باید برطرف شوند؟

مدتی پس از رسیدگی به این پرونده در دیوان عدالت اداری، این نهاد از لغو نامه یکی از کارکنان ADMT مبنی بر درج شرایط قانونی شهرداری علیرضا زاکانی خبر داد. در رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری آمده است: «به موجب این نامه مکاتبات خارج از حدود اختیارات مرجع صادرکننده است. به موجب تبصره ذیل ماده ۱۱۱ قانون استخدام کشوری، رئیس سازمان اداری و استخدامی می‌تواند بخشی از وظایف خود را به معاونین خود تفویض کند، در حالی که رئیس سازمان مدیریت کار و نظام حقوقی معاونت استخدامی سازمان نیست. . همچنین اگر این اظهارنظر ناشی از مفاد قانون مدیریت باشد، رفع ابهام در اعمال مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری و ایجاد هماهنگی بر عهده شورای توسعه مدیریت است.

این شکایت مربوط به ابطال نامه شاه نظری، رئیس سازمان بازرگانی و نظام های پرداخت کشور، مبنی بر معادل سازی سوابق زاکانی است. اعضای شورای شهر ششم تهران برای تهدیدهای شهردار از روش معادل سازی مدت نمایندگی با 9 سال سابقه اجرایی مورد نیاز شهرداری استفاده کردند. شه نظری رئیس سازمان مدیریت حقوق و دستمزد کشور در نامه‌ای به رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در نامه‌ای به رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را صلاحیت شهرداری تهران دانست. بدیهی است با توجه به حوزه فعالیت و نقش سیاستگذاری، این سمت بالاتر از مدیریت عالی، مشروط به دستورالعمل انتخاب و انتصاب مدیران حرفه ای می باشد (مصوبه شماره 579095 مورخ 1395/01/04). ) این در حالی است که آنچه شاه نظری اشاره کرد در مورد تساوی حقوق و دستمزد است و بر اساس مصوبه هیات وزیران شهردار تهران برابر وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونان رئیس جمهور، معاونین قوه قضائیه و رئیس دیوان محاسبات کشور» و به گفته وی 9 سال سابقه اجرایی نیاز داشت.

اطلاعیه دیروز دیوان عدالت اداری

روز گذشته روابط عمومی دیوان عدالت اداری با اطلاعیه ای مبنی بر ابطال نامه شه نظری شفاف سازی شد. در اطلاعیه دیوان عدالت اداری با رد برخی مفروضات مبنی بر ابطال رای شهرداری تهران آمده است: مدیریت میانی و ارشد و یکسان سازی سابقه مدیریتی در بخش خصوصی برای شهردار، می دانست و تکذیب کرد. «لذا رأی مذکور هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اساساً ارتباطی با ابطال حکم شهردار تهران ندارد.

آیا ترک کردی؟

اگرچه دیوان عدالت اداری می‌گوید لغو نامه شهنظری ربطی به لغو حکم علیرضا زاکانی ندارد، اما به نظر می‌رسد شهرداری زاکانی همچنان مورد هجمه است. زیرا اکنون که دیوان عدالت اداری نامه را زیر سوال برده و با معادل تلقی ماموریت زاکانی، وی همچنان باید 9 سال سابقه اجرایی مرتبط را که فاقد آن است، کسب کند. در این صورت، نهادهای بالاتر و ناظر مانند شورای شهر، دولت و مجلس بر سر دوراهی قرار دارند که یا باید تصمیم سیاسی بگیرند یا قانون را به عنوان یک اصل مطرح کنند. همه کسانی که از نظر سیاسی متحد هستند، یا باید از دوست خود علیرضا زاکانی در حمله به رقبای ابراهیم رئیسی در ریاست جمهوری حمایت کنند و از او حمایت کنند یا قانون را انتخاب کنند. قانونی که همیشه با انتخابات و شعارهای سیاسی دنبال می شود. سوال این است که اگر راهی غیر از قانون انتخاب کنند چگونه می توانند توقع داشته باشند قانونی که تصویب می کنند مانند طرح های حفاظتی و … در نظر افکار عمومی معتبر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید