قدم مجلس در سال 1401 برای تعیین تکلیف مالکیت زمین در اختیار مردم قرار گرفت


ساعت: 10:33
تاریخ انتشار: 1401/01/19
کد خبر: 1820356

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس در بودجه 1401 چارچوب قانونی لازم را برای رسیدگی به معضل اصلی ملی و گسترده بافت های ناکارآمد شهری و برون شهری یعنی واگذاری مالکیت زمین به مردم فراهم کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد باکر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت:

«یکی از مهمترین مصوبات مجلس که فرصت بزرگ و تاریخی را برای حل مشکلات حاشیه نشینی دولت محترم فراهم کرد، در بودجه 1401 اجرایی شد.

فعالان حوزه محرومیت زدایی و آسیب های اجتماعی به نقشی که موانع قانونی برای تغییر وضعیت سکونتگاه های غیررسمی در تبدیل افراد حاشیه نشین و محروم به شهروندان درجه دو و اقدامات حمایتی ناکارآمد ایفا کرده است واقف هستند.

مجلس یازدهم در بودجه 1401 (الف) به وزارت راه و شهرسازی این اختیار را داد که زمین را با هزینه خود با قیمت پایین منطقه ای به فقرایی که سال ها در سکونتگاه های غیررسمی زندگی می کنند واگذار کند. بر این اساس مشکل اخذ پروانه ساختمانی (مطابق با طرح های شهری)، استفاده از امکانات عمومی و باز شدن دست شهرداری ها در ارائه خدمات حل می شود و همچنین با رفع مشکل اسناد ملکی امکان اخذ وام فراهم می شود. برای این شهروندان

ب/ 23 تریلیون تن اعتبار برای اجرای طرح های بازآفرینی اعطا شده است.

ج) همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف است 20 درصد از زمین های خود را برای بازسازی بافت های فرسوده و حاشیه شهر واگذار کند.

دستیابی به این هدف در چارچوب قانون، در رفع مشکلات چندین ساله اقشار ضعیف جامعه و ساماندهی بافت های ناکارآمد و فرسوده، امکان صدور مجوز احیا و نوسازی مستقر در این مناطق، گسترش شبکه ارتباطی و این بافت‌ها را در دسترس‌تر می‌سازد و باعث ارتقای کیفیت زندگی و ارتقای ایمنی و توانمندی ساکنان این شهرک‌ها می‌شود و به محدودیت‌های نهادهای عمومی برای ارائه خدمات عمومی در این مناطق پایان می‌دهد.

مجلس چارچوب قانونی لازم را برای رسیدگی به معضل اساسی و گسترده ساختارهای ناکارآمد شهری و برون شهری، یعنی تعیین مالکیت زمین فراهم کرده است.

با توجه به تجربه و دانش اینجانب در این زمینه و انتشار آن در سراسر کشور، انتظار می رود با تلاش دولت محترم در میان مدت تحول شگرفی در بحث محرومیت زدایی، توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی ایجاد شود. میلیون ها هموطن آسیب پذیر و کمتر آسیب پذیر. »

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید