قرارداد بلندمدت اپراتور بندر چابهار با هندی ها منعقد می شود


ساعت: 12:48
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877548

معاون برنامه ریزی و مدیریت توسعه و منابع سازمان بنادر و دریانوردی از اقدام بیشتر برای رفع موانع بر سر امضای قرارداد 10 ساله انتقال اپراتور بندر چابهار به هند خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن باکه محمدلو درباره همکاری ایران با کشورهای منطقه در خصوص بندر چابهار گفت: یکی از سیاست های اصلی دولت سیزدهم تعامل با همسایگان است. یکی از وظایفی که در دوره جدید سازمان بنادر و دریانوردی دنبال می شود، تداوم روابط با کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت آنها برای ایجاد ترافیک بار و بهره مندی از این مجموعه ها در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است.

وی افزود: سازمان بندر با هماهنگی دستگاه سیاست خارجی درصد زیادی از آن را بر عهده خواهد داشت. ما تمام فرصت هایی را که کشورهای CIS می توانند برای سرمایه گذاری و مشارکت در این کریدور فراهم کنند، آماده کرده ایم. البته هر دو ویژگی قیمت و سرعت باید در نظر گرفته شود. ما با هندی ها معاهده داریم و اقدامات بعدی زیادی برای فعال کردن آن معاهده داریم.

معاون مدیریت و برنامه ریزی بنادر و سازمان دریانوردی گفت: از حضور سایر کشورها برای مشارکت همه جانبه در توسعه کشور استقبال می کنیم و با قوانین و مقررات موجود زمینه را فراهم خواهیم کرد.

وی درباره توافق موقت اپراتور بندر چابهار با هندی ها گفت: این قرارداد موضوع حقوقی دارد و از نظر قانونی در حال بررسی آن هستیم. هدف آن تعیین اختیارات حل و فصل اختلافات احتمالی ایران و هند بر سر قرارداد واگذاری اپراتور بندر چابهار به یک شرکت هندی است.

بک محمدلو یادآور شد: بحث بر سر متن معاهده است و از آنجایی که یک معاهده بین المللی است در مجلس بررسی می شود.

وی در خصوص انتقال محموله های روسیه به هند از طریق ایران گفت: در سفر آقای نواک به تهران، معاون نخست وزیر روسیه خواستار عبور محموله آنها از ایران شد. اما اندیشیدن سریع تدابیری برای اتصال بنادر شمال به راه آهن با تکمیل مسیر رشت – آستارا حائز اهمیت است. اجرای راه آهن چابهار – زاهدان نیز نیاز به تسریع دارد.

عضو هیئت مدیره سازمان بندر و دریانوردی با تاکید بر اینکه از ورود سایر سرمایه گذاران در توسعه بندر چابهار استقبال می کنیم، ادامه داد: اما این به معنای خروج هندی ها از بندر چابهار نیست. “

وی در پاسخ به اینکه آیا چینی ها جایگزین هند در توسعه بندر چابهار می شوند؟ وی گفت: چنین بحثی وجود ندارد.

بک محمدلو درباره تجهیزاتی که قرار بود هندی ها به بندر چابهار بیاورند، گفت: هندی ها جرثقیل را به این بندر منتقل کرده بودند، اما باید به مرحله نصب این تجهیزات در جای خود می رسید. باید به سمت امضای قرارداد 10 ساله بین ایران و هند برویم تا بتوان از این تجهیزات استفاده کرد.

انتهای پیام/
منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید