قوه قضائیه باید به طور جدی با کسانی که دستور حراج منابع ارزی و طلای کشور را داده اند برخورد کند / تصمیمات سیف و عراقچی حداقل است

زمان: 15:44
منتشر شده در: 1400/07/25
کد خبر: 1776753

یکی از اعضای کمیسیون برنامه ، بودجه و حساب های مجلس با اشاره به صدور احکام در صورت تخلف ارزی بانک مرکزی ، اظهار داشت:

جعفر قادری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در مورد حکم پرونده نقض عملکردهای ارزی بانک مرکزی و حکم ولی الله سیف و معاون وزیر امور خارجه وقت بانک گفت: قاضی پرونده قطعاً از جزئیات و نقش سیف و عراقی ها ، مراقب او باشید.

وی افزود: متأسفانه در دولت قبل ، زمانی که سکه و دلار مجبور به فروش بدون دلیل نبود و سیاست های پولی و ارزی باید به گونه ای تدوین می شد که از برداشت بدون حساب و کتاب جلوگیری شود ، این تخلفات رخ داده و نرخ ارز مدیریت نشده است. “

وی گفت: “من قبول نمی کنم که آقای سیف اعلام کرده است که تنها یک رای وجود دارد.” بنده ، بعد از اعلام ارز 4200 تومانی یا همان ارز جهانگیری ، از آقای سیف پرسیدم چرا این کار را کردید؛ او پاسخ داد که دیگر رأی وجود ندارد. اما او می تواند استعفا دهد و آنها می توانند این کار را کرده و دولت را ترک کنند.

خواسته مردم این است که به علل وضعیت امروز بپردازند

گادری با بیان اینکه رئیس بانک مرکزی مسئول تنظیم سیاست های پولی و سیاست های ارزی و کنترل تورم است ، گفت: ولیولا سافه موفق به کناره گیری شد اما نرخ ارز غیر واقعی در جامعه ایجاد شد و امروز باید پاسخگو باشد. اکنون که دولت تصمیمی گرفته و سیف آن را پذیرفته است ، این بار مسئولیت را کاهش نمی دهد و آنها باید پاسخگو باشند.

وی با اشاره به اینکه مطالبه مردم رسیدگی به علل وضعیت امروز است ، افزود: ما باید هم با افرادی که در دولت گذشته دستور داده اند و هم با افرادی که آنها را اجرا کرده و اجرا کرده اند برخورد کنیم. به نظر من ، تصمیمات گرفته شده حداقل هستند و باید بسیار بیشتر از آن باشند.

کمیته برنامه و بودجه نماینده مجلس ادامه داد: مدیران بانک مرکزی ما باید در قبال اقدامات خود پاسخگو باشند. اگر جایی را می بیند که دیگران می خواهند اراده خود را به آنها تحمیل کنند ، نباید اجازه دهند و اگر نمی توانند مقاومت کنند ، بهتر است عقب نشینی کنند. در صورت استعفای یک یا دو رئیس بانک مرکزی ؛ این چیزها دیگر تکرار نمی شود.

دولت هزینه های خود را با ایجاد مالیات بر تورم تامین می کند

قادری با اشاره به اقدامات دولت قبل تصریح کرد: دولت با کمک مردم و با ایجاد تورم و مالیات بر تورم تأمین مالی می کند؛ منطق این کار چیست ؟؛ اگرچه این که دولت بخواهد از این طریق تأمین مالی کند ، اصلا قابل قبول نیست ، اما رئیس کل بانک مرکزی با این سیاست ها موافق است.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد احکام در صورت تخلف از بانک مرکزی و حراج منابع ارزی و 60 تن ذخایر طلا باید بسیار سنگین تر باشد ، به گونه ای که این درس برای روسای آینده بانک مرکزی باشد و اجازه این تخلفات را بدهید اگر مدیران بانک استعفا می دادند ، دولت کوچک می شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در دولت قبل سیاست پولی و ارزی دچار آشفتگی شده بود ، گفت: ما باید با این افراد کار کنیم تا دیگر آنها را نبینیم.

گادری به نقش رئیس جمهور سابق و خواسته مردم برای برخورد با آنها اشاره کرد و گفت: من معتقدم قوه قضائیه باید عاملان این دستورات را جدی بگیرد و فقط مجرمان را مجازات نکند که قابل قبول نیست.

یکی از اعضای کمیته برنامه و بودجه مجلس گفت: در دولت قبل رویه اشتباهی وجود داشت و متأسفانه از جیب مردم هزینه های جاری دولت را تأمین می کردند و هیچ کس مسئول نیست.

وی در مورد درخواست مجلس از قوه قضائیه گفت: با افرادی که در دولت قبل دستور داده شده بود باید برخورد جدی صورت گیرد و در صورت حذف قانونی قانون قضایی باید لایحه ای را تصویب کند تا مجلس بتواند وظایفی را تعیین کند. اتفاقی نمی افتد که بخواهند با یک بررسی سطحی موضوع را نادیده بگیرند و مجلس در این مسائل دخالت نکند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید