قیام علیه خونخواهی امام حسین (ع) گواه حاکمیت مردم سیستان است.


ساعت: 08:03
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1888139

مردم استان سیستان اولین خونخواران امام حسین (ع) بودند که پس از واقعه عاشورا قیام کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، قیام های متعددی پس از شهادت امام حسین (ع) رخ داد و طبق اسناد تاریخی اولین قیام خونین حادثه عاشورا، قیام مردم سیستان علیه حکومت یزید بود. .

هنگامی که خبر شهادت امام حسین (علیه السلام) و اسارت دختران رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به گوش مردم سیستان رسید، مردم فرمانداری آن منطقه در برابر آن موضع گرفتند. خشمگین شد و علیه رژیم یزید جبار قیام کرد.

مردم سیستان اولین خونخواران امام حسین (ع) پس از واقعه عاشورا بودند و توابین و مختار پس از آنان قیام کردند. این قیام نشان دهنده زیرکی و ولایت مداری مردم منطقه است و مردم سیستان نشان داده اند که همیشه پیرو ولایت بوده و هستند.

استان مداری; افتخار استان سیستان

حجت الاسلام والمسلمین منصور باقربیک تبریزی مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: یکی از اتفاقات مهمی که در منطقه سیستان رخ داد نشان از نگاه ویژه و رهبری مردم این منطقه دارد. این منطقه به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام موضوع قیام خونخواهی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بعد از واقعه کربلا بود.

وی افزود: در تاریخ نقل شده است که مردم دارالولایای سیستان پس از دریافت خبر شهادت امام حسین (علیه السلام) در کربلا، بر حاکم وقت سیستان که از سوی قبیله اموی منصوب شده بود قیام کردند. (برادر عبیدالله بن زیاد) و آن مرد را از حکومت برکنار کرد و مجبور به فرار کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه موضوع قیام اول بر اثر خونریزی امام حسین (ع) یکی از افتخارات مردم سیستان است، گفت: به همین منظور همه ساله در 25 محرم در شهرستان زابل. ، مراسم بزرگداشتی به مناسبت قیام اول برگزار می شود

وی در ادامه سخنان خود به توجه ویژه مقام معظم رهبری به حادثه قیام اول اشاره کرد. وی تاکید کرد: به همین منظور ستاد بزرگداشت با سه کمیته در استان تشکیل شده است که در کمیته علمی دو کتاب در زمینه اسناد تاریخی قیام اول منتشر شده است و در کمیته ترویج نشر کتاب تولید و اکران تئاتر مردانه در منطقه شمال استان و زاهدان در دستور کار قرار دارد و کمیته سوم نیز تحت عنوان برگزاری این مراسم است.

لازم به ذکر است امسال نیز در اول شهریور مصادف با بیست و پنجمین روز از ماه محرم الحرام، مراسم گرامیداشت اولین قیام مردم به خون امام حسین (ع) در گلزار شهدای شهرستان زابل برگزار می شود. .


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید