قیام نوامبر 1998 نتیجه تاکتیک های قهری مستبدان حاکم بود که باید پاسخگو باشند.

ساعت: 09:53
تاریخ انتشار: 1400/08/30
کد خبر: 1785862

محمد فاطمی گفت: جریانی که تحت عنوان اعتدال و اصلاحات در زمان سیاست های بحرانی زمینه نارضایتی اجتماعی را فراهم می کرد، قیام 1377 را ابداع کرد تا اندیشه های فکری و اعتقادی خود را بر نظام اسلامی تحمیل کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ آبان 1377 یکی از فرصت های اعتدال با طعم اصلاحات در کشورمان بود تا بتواند بخشی از اندیشه های عقیدتی و سیاسی خود را تحت فشار توده های معترض به نظام اسلامی تحمیل کند و چانه زنی بالا باز هم ناکام ماند.

محمد فاطمی کارشناس ارشد سیاسی در گفتگو با بالا با بیان مطلب فوق هزینه تحلیل غلط از سیر تدبیر و امید در کشور ما را بسیار سخت اما آموزنده می داند و می گوید: اساس کار این بود. اصلاح طلبان به ویژه برای جوانان و فارغ التحصیلان کشور و با افزایش سطح نارضایتی عمومی، ضدانقلابیون و شورشیان را قادر ساختند تا امنیت و ثبات نظام اسلامی را مختل کنند.

وی با بیان اینکه دولت در استفاده از تجربیات دولت قبل در اجرای طرح هدفمندی یارانه ها ادعای داشتن این حداقل برنامه را نداشت، افزود: طرح هدفمندی یارانه ها که دو دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی و خاتمی جرأت اجرای آن را نداشتند تنویر افکار عمومی. و متقاعد کردن نخبگان تجربه ارزشمندی را برای صاحبان قدرت ایجاد کرد که هنگام گفتگو با مردم و متقاعد کردن آنها، همکاری و تعامل کامل مردم را ایجاد می کرد.

فاطمی گفت: دولت آقای روحانی اگرچه از این تجربه ارزشمند استفاده نکرد، اما آقای روحانی با بیان اینکه من هم صبح جمعه از افزایش قیمت بنزین مطلع شدم، افکار عمومی را جرأت داد و مردم را عصبانی کرد. و بعد اتفاقی که نباید می افتاد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به دلایل افزایش و سه برابر شدن ناگهانی قیمت بنزین گفت: دولت در سال 94 در کنار مذاکره و توافق با آمریکا به دنبال «نشان دادن بهبود شرایط اقتصادی» بود. این تظاهرات شامل حذف سهمیه بنزین و ثابت نگه داشتن قیمت ها به مدت چهار سال با حذف کارت سوخت بود. این سوء مدیریت 4 ساله باعث افزایش 144 تریلیون تنی مصرف سوخت و قاچاق شده است.

فاطمی افزود: اما چهار سال بعد افزایش مصرف 20 میلیون لیتری بنزین در روز و ناتوانی در عرضه (واردات) از یک سو، قاچاق گسترده به موازات پرداخت یارانه بنزین از سوی دیگر. و با کسری بودجه بزرگ سوم، دولت برای جبران کسری چهار ساله – با افزایش تدریجی بدون شوک قیمتی – یک شبه! و این جهش قیمتی در شرایطی رخ داد که دولت و مدیران نفتی ماه ها افزایش قیمت بنزین را تکذیب کردند، ناگهان صبح روز ۲۴ آبان ماه مشخص شد که دولت قیمت بنزین را از ۱۰۰۰ تن به ۳۰۰۰ تن رسانده است. اکنون فرصت خوبی برای شبکه استخدام شده توسط سیا، موساد و ام آی 6 فراهم شده بود تا از شوک مردم استفاده کند و از درون به امنیت و اقتدار ایران ضربه بزند.

وی ادامه داد: کمتر از دو ماه بعد رژیم آمریکا با دیدن این آشفتگی اداری جرأت کرد سردار قاسم سلیمانی قهرمان ملی و بین المللی ایران را ترور کند. در این روز آمریکا و متحدانش با تمرکز بر برخی سوء مدیریت ها و اصرار برخی مدیران بر دوقطبی شدن جامعه، طرح براندازی و آغاز جنگ داخلی در ایران را به اجرا گذاشته بودند. و به همین دلیل است که رهبر فرزانه انقلاب به بهای آبروی خود اجازه ندادند مرحله بعدی و مهم نقشه دشمن، شکاف قدرت و اختلاف قدرت را بازی کند.

این کارشناس مسائل سیاسی برآیند حکمرانی ضعیف دولت روحانی را ضربه بزرگی به ملت و کشور عنوان کرد و گفت: لحظه دردناک و نابخشودنی طراحی و رضایت این تمرد توسط جریان اصلاح طلب است. علیرغم آسیب بزرگی که شورش نفتی به امنیت و قدرت ملی وارد کرده است، افراط گرایان خواهان اصلاحات از این رویداد غم انگیز ناراضی نبوده اند. علی شکوریاراد، دبیرکل حزب اتحاد ملت (حزب سابق مشارکت) پس از شوک بنزین و التهاب متعاقب آن با بی ادبی گفت: انجام شد.

فاطمی گفت: معمولاً در حاشیه شهرهای بزرگ و مناطقی که مردم از امکانات مالی کمتری برخوردار هستند، اعتراضات برگزار می شد. مردم اینجا آمدند و در حالی که نماز و روزه داشتند رای دادند. حالا آنها آسیب دیده اند. بنابراین برخلاف دوره های قبل که کاهش مشارکت بیشتر به ضرر اصلاح طلبان بود، این بار افت آرا بیشتر در اردوگاه اصولگرایان اتفاق افتاد!

وی به مصاحبه محمدجواد روح سردبیر نشریه اصلاح طلب صدا (ارگان حزب اتحاد ملت) با ساباط انصاف نیوز در 16 آذر 98 درباره شوک بنزینی مردم اشاره کرد و گفت: این اصلاح طلب در این مصاحبه اظهار داشت: ; چرا روحانی چهار روز قبل از افزایش قیمت بنزین چنین سخنرانی کرد؟ کدام رئیس جمهور اعلام کرد که ما چنین کسری بودجه داریم؟ آقای روحانی درباره کسری بودجه یزد صحبت کرد و یک سری حملات به رئیس جمهور انجام داد. از همه مهمتر، او گفت که به توافقات پشت پرده متعهد است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: همه اینها به این معناست که روحانی به هر قیمتی می خواهد دوباره با آمریکا مذاکره کند. او اینجا شرط بندی کرده است. وقتی دید چیزی نیست، بنزین را افزایش داد تا جامعه نسبت به وضعیت اقتصادی واکنش نشان دهد. فشار پایین برای چانه زنی از بالا برای مذاکره. می گویند وزیر اطلاعات در جلسه دولت هشدار داد که اگر بنزین را افزایش دهید جامعه به هم می ریزد و روحانی می خندد. اینکه می گویند افزایش قیمت بنزین راه حلی غیرحرفه ای و نادرست است. اتفاقاً از دیدگاه روحانی تصمیم هم کارشناسی بود و هم نحوه اطلاع رسانی – در واقع اطلاع رسانی – درست بود که جامعه را بیشتر عصبانی کند.

وی یادآور شد: برای روشن شدن مسائل دولت قبل لازم است کار دولت بر روی عناصر متعهد و متخصص در پرونده ها در حوزه های مختلف بررسی شود و تخلفات هر یک از مقامات قوه قضائیه پس از جمع بندی و تشکیل یک گزارش گزارش شود. جرم. کسانی که حقوق ملت را زیر پا می گذارند باید محاکمه و مجازات شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید