کشورهای میزبان که نتوانستند از امنیت سفارتخانه های ایران محافظت کنند باید پاسخگو باشند


ساعت: 09:04
تاریخ ارسال: 08/04/1401
کد خبر: 1905496

کارشناس مسائل بین الملل و اروپا در گفتگو با دانا:

کارشناس مسائل بین الملل و اروپا گفت: کشورهای میزبان که پس از حمله به سفارتخانه های ایران از مسئولیت خود غفلت کردند، باید در روابط دوجانبه با ما و همچنین در بعد بین المللی پاسخگو باشند.

ابوالقاسم دلفی کارشناس مسائل بین الملل و اروپا در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در مورد حمله برخی از سفارتخانه های ایران وی گفت: در کشورهای اروپایی بر اساس مقررات و کنوانسیون های بین المللی سفارتخانه ها قلمرو یک کشور خارجی محسوب می شود و امنیت آنها باید توسط کشور میزبان تامین شود.

این کارشناس مسائل بین الملل و اروپا با تاکید بر اینکه کشورهای میزبان پس از حمله به سفارتخانه های ایران از مسئولیت خود غفلت کردند، تصریح کرد: کشورهای اروپایی و کشورهایی که سفارت ما در آنها مورد حمله قرار گرفت مدعی هستند که تلاش ها متوجه این موضوع شده اند و قطعاً سفارتخانه های ایران را دستگیر و تحت پیگرد قرار خواهند داد. متجاوزان، اما ابتدا باید سفارتخانه ها را تحت مراقبت قرار می دادند.

وی با اشاره به اینکه امنیت سفارتخانه ها بر عهده کشورهای مسئول است، خاطرنشان کرد: کشورهایی که در این زمینه کوتاهی کرده اند باید در روابط دوجانبه با ما و همچنین در بعد بین المللی پاسخگو باشند.

ابوالقاسم دلفی افزود: در بعد دوجانبه افرادی که مرتکب این اقدام غیرقانونی و متخلف به سفارتخانه های ما شده اند و همچنین دیپلمات های ما را مجروح کرده و در جاهایی به سفیر ما توهین کرده اند باید شناسایی و تحت تعقیب قرار گیرند. و از طریق مراجع قانونی کشور میزبان پیگیری و در دادگاه شکایت کنند. از طرفی در سازمان ملل هم همانطور که در مقطعی به سفارت انگلیس در تهران حمله کردند و به شورای امنیت رفتند و به سازمان ملل شکایت کردند و بعد علیه کشورمان اقدام جمعی کردند، ما هم همین را دنبال می کنیم. الگو و روش استفاده کنید و گزارش مفصلی از این تخلفات تهیه کنید و به شورای امنیت سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین المللی ارائه دهید تا به هر حال سفارتخانه های ما محافظت شوند.

حمله و آسیب به سفارت ها را نباید ساده انگاشت

سفیر سابق کشورمان در فرانسه تاکید کرد: حمله و آسیب به سفارتخانه ها و همچنین توهین به سفیر و دیپلمات های کشورمان در خارج از کشور نباید ساده گرفته شود و باید با آن برخورد شود.

این کارشناس مسائل بین الملل و اروپا در پایان با بیان اینکه حفاظت از سفارتخانه ها در کشور بر عهده کشورمان است، اظهار داشت: طبق مقررات بین المللی نیز موظف به حمایت از سفارتخانه ها و دیپلمات های خارجی در تهران و تضمین امنیت آنها هستیم. ضمانت همچنین در شرایط خاص و بحرانی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، باید تلاش کنیم تا این حمایت و مراقبت را افزایش دهیم تا مورد سوء استفاده افراد سودجو و فرصت طلب که عناصر شناخته شده هستند، قرار نگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید