لغو حکم اعدام دستگیرشدگان در نوامبر 1998

لغو حکم اعدام دستگیرشدگان در نوامبر 1998

روز جدید تقریباً چهار سال از وقایع آبان 1377 می گذرد، اما بحث در این باره هنوز پایان نیافته و پرونده قضایی در خصوص بازداشت شدگان آن حوادث همچنان مفتوح است. پرونده هایی که در سال های اخیر فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته و اکنون از مرحله اجرا خارج شده و بسته شده است.

روز گذشته یکی از وکلای این افراد اعلام کرد که سه متهم حوادث آبان ماه ۱۳۹۷ که بدواً به اعدام محکوم شده بودند، با تصمیم همین شعبه به پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند. بعد از چهار سال این اتفاق افتاد و خیلی ها به آن ابراز امیدواری کردند.

پس از اعلام افزایش قیمت بنزین در پایان آبان ماه 98، روزهای پر التهابی در کشور رقم خورد. روزهای منتهی به کشتار و دستگیری تعدادی از هموطنان و ویران شدن برخی مکان ها؛ البته هنوز آمار روشن و دقیقی برای این موضوع وجود ندارد. در آن روزها با شروع ناآرامی ها در کشور و اعتراضات سراسری، اینترنت در کشور قطع شد. حسن روحانی که مدیریت کشور را برعهده داشت با واکنش های متفاوت و تند معترضان مواجه شد. بسیاری از روحانی و وزرای کابینه او را مقصر اصلی این حوادث می‌دانستند. اما روحانی که اخیراً از آن روزها صحبت کرده است، می گوید تصمیم برای افزایش قیمت بنزین در جلسه سران سه قوه گرفته شده است. اما بعداً روسای دو قوه دیگر، سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه و محمد باکر کلیباف، رئیس شورای اسلامی از آن عقب نشینی کردند و مسئولیت آن را بر عهده نگرفتند.

کمی بعد موضوع کشته شدگان و تعداد آنها آمار رسانه های خارجی را برانگیخت که باعث شد افکار عمومی در این مورد شفاف سازی کنند. حادثه ای که دولت را بر آن داشت تا آمار کشته شدگان را توضیح دهد. با این حال، هنوز ابهاماتی وجود داشت.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور وقت دولت حسن روحانی یک سال پس از حوادث سال ۱۳۹۸ در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: در اعتراضات آبان ماه هیچ برخورد مسلحانه ای با مردم صورت نگرفت و توصیه به خویشتن داری و تمکین شد. اسناد موجود است. اما وقتی به پاسگاه پلیس حمله می کنند، باید با آنها مقابله شود، زیرا اگر پلیس محافظت نکند، مردم قربانی خواهند شد. امنیت کشور برای ما مهم است و امنیت کشور باید در چارچوب قانون حفظ شود. در صورت وجود تخلف در این زمینه رفع می شود. رهبری به دبیرخانه شورای امنیت ملی دستور داده است که حوادث آبان ماه را بررسی کند. نیروهای مسلح نیز گزارش های مختلفی در این زمینه ارائه کرده اند. چندین گزارش هم ارائه کردم. تعداد کشته شدگان آبان این روزها اعلام می شود. حوادث تلخی رخ داد و حدود 40 یا 45 نفر یعنی حدود 20 درصد کشته شدگان افرادی بودند که با سلاح هایی که سازماندهی نشده بودند کشته شدند و کشته شدند. ترامپ اکنون می گوید با سگ شکاری به معترضان حمله خواهد کرد، اما آنها می گویند از آنجایی که رحمانی دستور قطع اینترنت را داده است، مجازات خواهد شد.

بر اساس این نشانه‌هایی که رحمانی فضلی ارائه کرد، بسیاری از تعداد کشته‌شدگان تخمین زدند، اما این فقط یک تخمین بود، نه آمار دقیق.

به هر حال غیر از رحمانی فضلی، یکی دیگر از چهره های مهم سیاسی نیز در این باره صحبت کرد. مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی شورای اسلامی در دوره دهم در همان سال 99 با اشاره به ماجرای افزایش قیمت بنزین در آبان ماه 98 گفت: در هر کشوری می توان طرح هایی را اجرا کرد که نقاط ضعف و قوت دارند و برخی رنج می برند و برخی دیگر سود می برند».

وی آنچه در نوامبر 2018 اتفاق افتاد را یک حادثه طبیعی خواند و در توضیح اظهارات خود گفت: مردم می توانند اعتراض کنند و اعلام کنند، اما برکناری نرم دستور رژیم حاکم است. حاکمان در نوامبر از فرصت استفاده کردند و راهپیمایی های خیابانی را آغاز کردند. کسانی که به رسانه های خارجی گوش می دهند سعی کردند موج سواری کنند. اعتراض مردم در آبان 1397 آرام و مسالمت آمیز بود و هیچ کس حساسیتی از خود نشان نداد، اما زمانی که به اماکن خصوصی و دولتی و مراکز انتظامی حمله می شود، مردم از دولت خواستار برقراری امنیت و نظم هستند. 497 مرکز دولتی و خصوصی آسیب جدی، 422 خودروی مردم آسیب جدی دیدند و سوختند، 230 خودرو دولتی و عمومی آسیب دیدند و 569 خودرو و موتورسیکلت امنیتی و انتظامی آسیب دیدند. 991 بانک تخریب و یا به آتش کشیده شد، 123 مرکز در آتش سوخت و ویران شد.»

وی با تاکید بر اینکه نیروهای پلیس جان خود را فدا کردند تا به کسی آسیبی نرسد، افزود: در این تجمعات 2000 نفر مجروح شدند و تعداد مجروحان نیروهای امنیتی و پلیس بیش از 5000 نفر بود که به این معنی است که آنها از توان خود برای دفاع استفاده کردند. نه حمله.» شش افسر رسمی نیروی انتظامی کشته شدند، حتی یک کشته، مجروح و جانباز هم برای ما سنگین و سنگین است، رسانه های خارجی آمار کذب اعلام کردند و تا 10 هزار کشته اعلام کردند، در مجموع 230 کشته داشتیم. از این تعداد 6 افسر 7 درصد در درگیری مسلحانه مستقیم با نیروهای پلیس و 16 درصد در حمله به مراکز نظامی و پلیس در حالی که مجهز به سلاح سرد و گرم بودند جان خود را از دست دادند و 31 درصد در حمله به مراکز عمومی مانند مغازه ها، پمپ بنزین، بانک ها جان خود را از دست دادند. و مساجد جان باختند و 20 درصد کشته شدگان از نیروهای امنیتی و نظمیه که شامل بسیج و نیروهای مردمی بودند و 26 درصد در تظاهرات حضور داشتند اما جزو اغتشاشگران نبودند و جان باختند. اما به دلایل نامعلوم، به عنوان مثال. شقیقه های آنها از فاصله سه متری شلیک شد. وی همچنین گزارش داد که 22 درصد از قربانیان حوادث نوامبر 2018 دارای محکومیت های کیفری هستند.

ذوالنور همچنین مرجع آمار اعلام شده را پزشکی قانونی اعلام کرد. این نماینده یازدهمین دوره مجلس همچنین اظهار داشت: سابقه فوتی در بازجویی و شکنجه نداریم. وی همچنین در تشریح سیاست‌هایی که منجر به مهار ناآرامی‌های آبان ۱۳۹۷ شد، گفت: با سخنرانی رهبری، قطعی اینترنت و دستگیری رهبران، مردم در خیابان تجمع کردند و معترضان راه خود را جدا کردند. از ضد انقلاب وی تاکید کرد: باید از مردم تشکر کرد و به اعتراض مردم احترام گذاشت. اعتراض باید در چارچوب قانونی خود برگزار شود تا به ضدانقلاب منجر نشود. ذوالنور گفت: بیشتر دستگیرشدگان برای آرام کردن اوضاع دستگیر شدند اما پالایش شدند و کسانی که نقش جدی در اغتشاشات نداشتند آزاد شدند.
این نماینده یازدهمین دوره مجلس در پایان اعلام کرد: پیرو دستور رهبری مبنی بر تبیین میزان اغتشاشات، ستاد کل نیروهای مسلح، پزشکی قانونی، قوه قضائیه و شورای تامین استان به این امر پرداختند. موضوع. قرار شد به خانواده های کشته شدگان این قیام کمک شود. مقام معظم رهبری توصیه کردند که حساب خانواده های کسانی که سابقه درگیری مسلحانه داشتند و کشته شدند از خودشان جدا شود».

اکنون پس از گذشت نزدیک به چهار سال از آن حوادث، بدون آنکه هیچ نهاد رسمی اطلاعات روشن و دقیقی از بازداشت شدگان آن روزها منتشر کند، پرونده تعدادی از بازداشت شدگان در حال روشن شدن است. قطعاً به نظر می رسد که این مأموریت جنبه مثبتی برای بازداشت شدگان داشته باشد. به گزارش انتخاب، بابک پاک نیا وکیل مدافع امیرحسین مرادی روز گذشته در توییتی نوشت: رای پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی از شعبه 23 دادگاه انقلاب صادر و ابلاغ شد. به وکلا؛ پنج سال حبس؛ البته قابل اعتراض است. «با توجه به میزان حبس انجام شده تا کنون مشمول آزادی مشروط خواهند شد. بر اساس این گزارش، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی سه تن از بازداشت شدگان حوادث آبان ماه ۱۳۹۷ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده اند. با این حال، دیوان عالی کشور روز شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ اعلام کرد که «بررسی مجدد سه پرونده محکومیت به اعدام حوادث آبان ماه در دیوان عالی کشور پذیرفته شد و این پرونده در شعبه دیگری (همان شعبه) رسیدگی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید