قیمت بنزین در سال آینده افزایش نمی یابد/ قانون خوب نیازمند اجرای خوب است


ساعت: 14:31
تاریخ انتشار: 1301/10/04
کد خبر: 1919811

نایب رئیس کمیته برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی گفت: قیمت بنزین در بودجه سال آینده تقریباً با نرخ امسال تعیین شده است، اما درآمد دولت از این محل با اندکی تعیین شده است. افزایش به دلیل افزایش تعداد خودروها و مصرف سوخت بیشتر. بنابراین بر اساس جداول اولیه ای که از بودجه دیدم، قیمت بنزین در سال آینده افزایش نمی یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن زنگنه نایب رئیس کمیته برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی بعدازظهر امروز (یکشنبه 13 دی) در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه آیا افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه 1402 پیش بینی شده است؟ وی گفت: قیمت بنزین در بودجه سال آینده تقریباً با نرخ امسال تعیین شده است، اما درآمد دولت از این محل با توجه به افزایش تعداد خودروها و استفاده بیشتر، با افزایش جزئی تعیین شده است. بنابراین، بر اساس جداول اولیه که از بودجه دیدم، قیمت بنزین در سال آینده افزایش نخواهد یافت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر امکان تغییر پرداخت یارانه ها در سال آینده، اظهار کرد: در خصوص یارانه ها بر اساس جداول اولیه ای که در تبصره 14 لایحه دیدیم که هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است، آمده است که همان وضعیت یارانه نقدی نگه داشته می شود

زنگنه تصریح کرد: اکنون وقت آن است که دولت تصمیم بگیرد یارانه نقدی را در سال آینده ادامه دهد یا فاکتور الکترونیکی بدهد. البته فکر می کنم این روند ادامه پیدا کند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش یارانه نقدی گفت: این موضوع بستگی به لایحه دولت دارد. در حال حاضر در لایحه دولت حدود 300 هم برای یارانه در نظر گرفته شده که هنوز افزایشی نداشته است.

وی درباره روند بودجه 1402 گفت: این موضوع بستگی به سرعت عمل کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه دارد. اگر کمیته مشترک و برنامه و بودجه به سرعت پیش برود تا سه دوازدهم نمی شود

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر درخواست وزیر اقتصاد از مجلس برای رسیدگی سریعتر به طرح مالیات بر عایدی سرمایه و تاثیر این طرح بر بازار ارز گفت: قانون مالیات بر عایدی سرمایه در دنیا تصویب شده است. اما سه نکته در این زمینه وجود دارد. اولاً با استثنائات مطرح شده در طرح فعلی کمیسیون اقتصادی، عملا چیزی از قانون مالیات بر عایدی سرمایه باقی نمانده و در عمل شاید یک درصد جمعیت کشور را شامل می شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس اضافه کرد: نکته دوم این است که قانون خوب مستلزم اجرای خوب است. ما در مجلس یازدهم و قبل از آن قوانین خوبی تهیه کرده ایم اما در حوزه اجرا به خوبی اجرا نمی شود. قوانینی مانند مالیات بر خانه های خالی و لوکس و مالیات خودروهای لوکس اجرا نشده و در بودجه 1402 شاهد اجرای آنها نیستیم.

وی افزود: نکته سوم این است که قانون مالیات بر عایدی سرمایه باید با ملاحظات اجتماعی و ارضی ادامه یابد و دلیل اینکه کلیات این طرح تصویب شد و بررسی آن در کمیسیون اقتصادی مدتی طول کشید این است که در صورت تصویب این قوانین ، ملاحظات مشکل اجتماعی را در نظر نگیرید، این مشکل می تواند منجر به خروج سرمایه و عدم سرمایه گذاری در کشور شود.

زنگنه با تاکید بر اینکه همه با اصل قانون مالیات بر عایدی سرمایه موافق هستند، گفت: رسیدگی به طرح مالیات بر عایدی سرمایه با توجه به ملاحظاتی که وجود داشت کمی طولانی شد اما اکنون وضعیت بازار ارز به عایدی سرمایه اشاره دارد. سود قانون مالیاتی انتقال اختلافات بین دولت و مجلس واقعاً ناعادلانه است و در زمینه اخلاق سیاسی خیلی خوب نیست.

نماینده مردم تربت حیدریه در شورای اسلامی تصریح کرد: واقعیت این است که بانک مرکزی موظف به حفظ ارزش پول ملی در سراسر جهان است و قانون نیز همه ابزارها را از نرخ سود در اختیار دارد. به انضباط مالی بانک ها و مدیریت بازار ارز بانک مرکزی تعیین کرده است؛ بنابراین بانک مرکزی تمامی ابزارها را در اختیار دارد و حفاظت از ارزش پول ملی بر عهده این نهاد است.

وی بیان کرد: کشور ما 40 سال است که نابسامانی، تحریم و جنگ دارد و کشورهای زیادی در دنیا هستند که این شرایط را دارند و نمونه آن روسیه است که رئیس کل بانک مرکزی به آن اشاره کرد. این مشکلات در حالی وجود دارد که ما زیر پرچم جمهوری اسلامی هستیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بانک مرکزی باید این مسئولیت را برعهده بگیرد و به جای اینکه پیشقدم شود و مشکلات را به جای دیگری سوق دهد، محکم بایستد. همانطور که در دولت قبل، زمانی که بازار ارز به این شکل بود، امروز صاحبان قدرت قطعا نقش بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را بی تاثیر نمی دانستند.

زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا ارز نیمایی از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دومین ارز ترجیحی محسوب می شود، گفت: در قانون بودجه تاکید کردیم که دولت درآمدهای نفتی خود را به یک قیمت بفروشد و به ازای هر ارز یک قیمت در بازار داشته باشد. کشور. در جزئیات مذاکرات در صحن و کمیسیون تلفیق تاکید شد که دولت باید به سمت ایجاد قیمت ارز حرکت کند. اکنون 4 قیمت ارز شامل قیمت حواله، قیمت بازار ارز، قیمت فضای فیزیکی سبزه میدان و چهارراه استانبول و قیمت ارز فردا داریم.

وی در پایان گفت: متأسفانه اختلاف نیم بها با قیمت بازار و ارز فیزیکی بسیار زیاد شده است و این تفاوت به ضرر صادرکننده است و در واقع به جای اینکه مشوق صادراتی به صادرکنندگان بدهیم. آنها را جریمه می کنند و مجبور می کنند ارز خود را مبادله کنند.» در بازاری با اختلاف قیمت زیاد.

دیدگاهتان را بنویسید