قیمت خودرو تا پایان سال چقدر خواهد بود؟

قیمت خودرو تا پایان سال چقدر خواهد بود؟

روز جدید کارشناسان بر این عقیده اند که با زیان 100 هزار میلیاردی سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) میلیون ها شغل ایجاد می شود، هزاران خانه ساخته می شود و حتی برخی دنیا – شرکت های معتبر خودروسازی خریداری خواهند شد.

گزارش های مالی خودروسازان نشان می دهد خودروسازان کشورمان در سال گذشته 9 هزار میلیارد تومان ضرر کرده اند. اگر مجموع زیان انباشته خودروسازان در سال های اخیر را در نظر بگیریم این رقم به 100 هزار میلیارد تومان می رسد اما دولت به عنوان یک مدیر استراتژیک و به اصطلاح متولی سهم کمی از این خودروسازان و بازاری است. رگولاتوری همچنان فرمولی برای کاهش بحران تولید و عرضه دارد، محصولی پیدا نکرد و اگر پیشنهادی هم می داد هیچ کدام جواب نداد.

اکنون با این نوع سیاست های اجرایی دولت، هم صنعت خودرو متحمل زیان انباشته این چند سال شده است و هم مشتریان بازار باید با پرداخت هزینه بیشتر برای امیرحسن کاکایی بی کیفیت، تاوان تاخیر را بپردازند. ، کارشناس صنعت خودرو در این زمینه گفت: وضعیت بسیار بدی را برای صنعت خودرو ایجاد کرده اند. با این ارقام زیان انباشته وی نیز اعلام می شود که قطعاً واقعی نیست و تنها بخشی از زیان است; کارشکنی ها توسط سیاستمداران انجام می شود و مدیران عامل این شرکت ها (خودروسازان) دست نشانده سیاستمداران و نمایندگان مجلس هستند.

وی ادامه داد: در 4 سال گذشته با سیاست اعمال شده از سوی دولت، زیان انباشته ای در شرکت های خودروسازی پیش بینی می شد. به نظر من این رقم اعلام شده (زیان انباشته خودروسازان) کم است و طبق برآورد باید تا پایان سال 1400 120 هزار میلیارد تومان اعلام می شد. در حالی که امروز صورت های مالی خودروسازان کل زیان انباشته حدود 100 هزار میلیارد تومانی را نشان می دهد.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ 100 هزار میلیارد تومان زیان انباشته در خودروسازی کشور تعجبی ندارد; با روند اجرایی سیاستمداران، چنین عددی اعلام شده با رقم واقعی فاصله زیادی دارد و این جای تعجب دارد!
وی تصریح کرد: بر اساس آمار و گزارش مالی هر ساله خودروسازان زیان می دهند، پس چگونه زیان انباشته در این خودروسازان با توجه به زیان عملیاتی هر خودرو، میزان تولید و تحویل محصولات و بیشتر مهم است که قیمت این گونه سفارشات؟ قطعاً تغییراتی در محاسبات آماری ایجاد شده است و رقم واقعی نیست و تنها ضرر آن انباشت حسابداری است.

کاکایی گفت: ضرر واقعی زمانی نشان داده می شود که چرخ تولید خودروسازان متوقف شود. در حالی که کل بدهی گزارش شده توسط این خودروسازان بسیار بیشتر است. سیاستمداران در این بخش چیزهایی می گویند که واقعا نمی توان به اجرای و نتیجه هیچ یک از این وعده ها امیدوار بود.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ تا زمانی که قیمت گذاری با این روند ادامه داشته باشد، زیان انباشته در این بخش قطعا رشد خواهد کرد و کاهش نخواهد یافت، تولید را افزایش می دهند!

کاکایی گفت: در این مرحله تولید سه خودروی بزرگ منتفی و خودروهای جایگزین وارد بازار می شود. این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: البته نمی توانند به راحتی توزیع خودروهای جایگزین مانند تیبا و سمند را افزایش دهند. البته اینکه می توان با رقم 100 هزار میلیارد تومان زیان انباشته برخی خودروسازان خارجی را خریداری کرد، قیاس است نه عملیات! سیاستمداران دو شرکت بزرگ خودروسازی این کشور را تا این حد بدهکار کردند و اعتبار این شرکت ها را از بین بردند و در واقع این کارشکنی های 4 ساله که هنوز هم متوقف نشده است ناشی از سیاست تثبیت قیمت خودرو در بازار است. .

وی خاطرنشان کرد: آنها مدیریت بازار را صرفاً حفظ قیمت در حد ضرر تولیدکننده می دانند و با وجود ادعای سیاسیون قیمت ها در بازار ثابت نمانده است. در حالی که برای بازگرداندن آرامش در سیستم توزیع و عرضه بالای خودرو ابزارهای زیادی وجود دارد که یکی از آنها ثبات قیمت در سطح نهاده ها و هزینه های جاری بخش تولید است. ) در دنیای صنعت و سیاست اقتصاد.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: سیاست صنعتی کشور ما انحراف بزرگی دارد که متأسفانه برای سیاستمداران قابل قبول نیست. وزیر صامت در حال ارائه طرح هایی برای صنعت خودرو است که خود نیز از نتایج آن بی اطلاع است و از همه مهمتر منابعی که قرار است برای اجرای این طرح ها هزینه شود هنوز مشخص نیست! گفت! کاکایی با بیان این مطلب ادامه داد: با گرانی نهاده های تولید که بخشی از آن ناشی از افزایش قیمت های جهانی است. مثلا می خواهند خودرویی را با قیمت 500 میلیون تومان تولید کنند اما آن را 200 میلیون تومان به مردم بفروشند.

وی تصریح کرد: مشخص است در چنین سیاستی زیان انباشته خودروساز به حدی افزایش می یابد که در آینده نزدیک اعلام ورشکستگی خواهد کرد. این کار اقتصادی به خاطر تولید ارزان نیست. با این رویه دولت می تواند برای مدت کوتاهی خودروهای ارزان قیمت را به مردم بفروشد اما سرنوشت ادامه این سیاست کاملا مشخص است! تخریب صنعت خودرو کشور کاکایی تاکید کرد; با توجه به شرایط فعلی صنعت خودرو و گرانی منابع تولید و در صورت اجرا نشدن برجام و اجرایی نشدن منابع مالی و از همه مهمتر تسریع در حذف ارز 4200 تومانی، تورم خودرو به میزان قابل توجهی خواهد رسید. حداقل 40 و بیشترین – 60 درصد و موج جدید گرانی در بازار آغاز شد.

دیدگاهتان را بنویسید