قیمت دلار امروز رکورد خود را شکست

به گفته حمیدرضا جهانی کارشناس بازار مالی، اگرچه در روزهای اخیر روند قیمت دلار صعودی بوده است، اما لیست جدید تحریم های آمریکا علیه شرکت های پتروشیمی سیگنال افزایشی به قیمت دلار داد و آن را بالا برد.

آیا ورود دلار به کشور سخت است؟

این کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت نیوز گفت: تحریم های جدید آمریکا شرکت هایی را هدف قرار داد که محصولات پتروشیمی ایران را به چین، هند و امارات صادر می کردند. یکی از مهم ترین شرکت های درآمد ارزی ما یعنی. صنایع شیمیایی ایران که زیرمجموعه بانک صنعت و معدن است در این لیست قرار دارد و این نشان می دهد که روند ورود ارز به کشور روز به روز سخت تر می شود. این موضوع به بازار سیگنالی برای افزایش قیمت داد.

اما به گفته این کارشناس افزایش تحریم ها تنها عامل افزایش دهنده است قیمت به دلار زیرا بازار ارز ما تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. یکی دیگر از این مولفه ها تراز تجاری است. تراز تجاری شش ماهه ایران هفته گذشته منتشر شد. این گزارش نشان می دهد که میزان واردات از صادرات پیشی گرفته و تعادل منابع ارزی به هم خورده است. البته این کارشناس می گوید در حال حاضر به لحاظ ارزی و منابع بلوکه شده قبلی، شرایط به گونه ای است که مشکلی برای تامین ارز نداریم و حتی بانک مرکزی توانسته قیمت دلار را کنترل کند.

جیهانی می گوید مجموع سیگنال هایی که به بازار فارکس می رسد به اندازه ای است که نشان دهنده ورود است دلار این کشور احتمالاً دچار مشکل خواهد شد و قیمت دلار در آستانه افزایش اخبار بود. اما بازارساز با تزریق ارز به بازار از این جهش جلوگیری کرد. در حال حاضر منابع ارزی بانک مرکزی در وضعیت خوبی قرار دارد و با کمک این منابع از افزایش قیمت دلار جلوگیری کرده است.

روز جمعه رسانه ها گزارش دادند که بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار 100 میلیون دلار با نرخ 30 هزار و 850 تومان برای کنترل قیمت به بازار تزریق کرده است. این مبلغ تزریق ارز 10 برابر میانگین تراکنش روزانه بازار توافق شده است. به نظر یک بانک مرکزی عرضه بزرگ است دلار او در این بازار قصد دارد نرخ ارز را در کریدور فعلی مدیریت کند.

سومین جهش ارزی دلار در دولت رئیس جمهور

دولت رئیس جمهور سه بار دلار بالای 32 هزار تومان را تجربه کرده و بالاترین رکورد 33 هزار تومان بوده است. اما هر بار با افزایش قیمت این ارز، خبر برجام بازار را کنترل می کرد و دلار به محدوده پایین تری می رسید.

جیهانی تاکید می کند که از نظر فنی کانال 32 هزار تومان ادامه خواهد داشت روند صعودی قیمت دلار در نیمه دوم سال، کانال بسیار مهم است. یعنی اگر دلار از این کانال عبور کند دولت برای کنترل آن مشکل خواهد داشت. دولت تاکنون با اخبار برجام بازار را کنترل کرده است. اما اکنون اخبار منتشر شده بن بست مذاکرات را تایید می کند. خبرها حاکی از آن است که شاید در نیمه دوم سال دولت نتواند با استفاده از این خبر بازار را کنترل کند. در نتیجه باید به روش های دیگری متوسل شد.

سایر کارشناسان نیز بر این باورند که منابع ارزی بانک مرکزی آمادگی تزریق ارز قوی به بازار در نیمه دوم سال جاری را ندارد و به همین دلیل قیمت دلار در نیمه دوم سال به احتمال زیاد مسیری متفاوت از قیمت دلار در پیش خواهد گرفت. نیمه اول.

دیدگاهتان را بنویسید