قیمت روز آپارتمان کوچک در تهران

به گزارش ایسنا، دلالان معاملات مسکن به دلیل عقب نشینی عرضه و تقاضا در هفته های اخیر، از کاهش سرعت معاملات مسکن خبر می دهند. برخی از مالکان، که معمولاً از تورم عمومی پیشی می‌گیرند، نرخ پیشنهادی خود را افزایش داده‌اند. این در حالی است که بازار ظرفیت قیمت های فعلی را ندارد.

مشاوران املاک در مناطق مرکزی و جنوبی تهران می گویند بازار با کمبود موجودی با کیفیت مواجه است و این مشکل باعث فشار بر تقاضا برای واحدهای موجود شده است.

یکی از دلایل اصلی رکود معاملات در سال های اخیر مربوط به معطل ماندن فروشندگان مردد است. به خصوص در ماه های پایانی سال، مالکان به دلیل انتظارات تورمی، فروش را به سال آینده موکول می کنند. این رفتار در هفته های اخیر نیز ظاهر شده است.

از سوی دیگر در دو سال اخیر به دلیل کاهش معاملات، ساخت و ساز کاهش یافته و سرمای هوا در فصل زمستان این کاهش را عمیق تر کرده است. به همین دلیل واحدهای نوساز کمتری به بازار تزریق می شود. برخی سازندگان تورم فعلی نهاده های ساختمانی را نیز در قیمت تمام شده محاسبه می کنند که دوره ساخت آن در دو سال گذشته بوده است.

قیمت روز آپارتمان کوچک در تهران

افزایش شدید قیمت مسکن در پنج سال گذشته باعث شده متقاضیان روی خانه های کوچک و قدیمی تمرکز کنند. آپارتمان های 50 تا 60 متری در معاملات دی ماه تهران با 15.3 درصد رتبه اول را به خود اختصاص داده اند. خانه های 60 تا 70 متری با 14.8 درصد در رتبه دوم و خانه های 40 تا 50 متری با سهم 10.6 درصدی از کل معاملات در رتبه سوم قرار دارند.

در ارزش هر واحد مسکونی، واحدهای 1.5 تا 2 میلیارد تومانی با 13.6 درصد کل قراردادها رتبه اول معاملات را به خود اختصاص داده اند. در رتبه دوم با 12.2 درصد واحدهای 1 تا 1.5 میلیارد تومانی و در رده سوم آپارتمان های 2 تا 2.5 میلیارد تومانی قرار دارند که 9.8 درصد معاملات را تشکیل می دهند.

شش منطقه ارزان قیمت بازار مسکن تهران به ترتیب 18، 19، 16، 20، 17 و 15 هستند و میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در این مناطق کمتر از متری 29 میلیون تومان است. این در حالی است که منطقه 18 با قیمت 24.4 میلیون تومان ارزان ترین منطقه بازار مسکن تهران محسوب می شود.

در آذرماه 1401 متوسط ​​قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران به 48 میلیون تومان رسید که نسبت به ماه قبل 2.9 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 47.5 درصد افزایش داشته است. تعداد معاملات نیز 10 هزار و 184 مورد بوده که نسبت به آبان ماه امسال 27.2 درصد و نسبت به آذرماه سال گذشته 4.2 درصد افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید