آیا قیمت آپارتمان در منطقه 10/ بازار کوچک تهران کاهش یافته است؟

آیا قیمت آپارتمان در منطقه 10/ بازار کوچک تهران کاهش یافته است؟

منطقه 10 تهران همواره یکی از پرطرفدارترین مناطق این کلانشهر برای خرید و فروش ملک بوده است. اما اکنون با توجه به تورم و پس از فراز و نشیب های این بازار از ابتدای سال 1402 تاکنون، قیمت واحدهای مسکونی 60 تا 70 متری این منطقه چقدر است؟

به گزارش تجارت نیوز، روند افزایش قیمت مسکن در شهر تهران منجر به افزایش چشمگیر قیمت مسکن در مناطق نسبتا جنوبی شده است. بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران که تا آذرماه سال گذشته از میانگین قیمت و تعداد تراکنش‌ها در شهر تهران منتشر شد، منطقه 10 یکی از پرطرفدارترین مناطق تهران است. اما اکنون برای خرید یک واحد کوچک در این زمینه باید بیش از حد انتظار هزینه کرد.

آپارتمان های کوچک در منطقه 10 تهران

مشاوران املاک این منطقه می گویند آستانه قیمت آپارتمان های 60 تا 70 متری در منطقه 10 تهران از متری 40 میلیون تومان شروع می شود و به متری 85 میلیون تومان می رسد.

بدین ترتیب خریداران باید قیمتی بین 2 میلیارد و 400 میلیون تومان تا حدود 6 میلیارد تومان در نظر بگیرند. اکنون یک آپارتمان 60 متری در منطقه J دارای همان محدوده قیمتی است. این آپارتمان در سال 1384 ساخته شده و در طبقه چهارم یک ساختمان بدون امکانات واقع شده است.

یک آپارتمان 65 متری دیگر در خیابان زنجان 58.4 میلیون تومان یعنی 3.8 میلیارد تومان قیمت دارد. همچنین بلوک دیگری در منطقه سلسبیل با عمر هفت ساله چهار میلیارد و 650 میلیون تومان به آن واگذار شده است.

همانطور که رسانه ها از سطح قیمت ها و وضعیت معاملات در هفته های اخیر نوشته اند، خرید و فروش واحدهای مسکونی در این منطقه نیز همانند سایر مناطق در رکود نسبی قرار دارد.
قیمت آپارتمان در منطقه 10

این کاهش تا جایی ادامه پیدا کرد که فروشندگانی که دارای محدودیت نقدی هستند مجبور به فروش آپارتمان های خود زیر قیمت بازار شدند و به همین دلیل قیمت ها در ماه های اخیر کاهش یافته است.

اما کارشناسان معتقدند این کاهش با توجه به افزایش قیمت در سال های اخیر ناچیز بوده و نمی تواند تاثیر طلایی بر بازار داشته باشد.

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن، پیش از این به تجارت نیوز گفت: اینکه جلوی آمارها را بگیریم و بگوییم قیمت مسکن کاهش یافته، خبر خوبی نیست. این نوع فروپاشی عاطفی بدون برنامه ریزی و مضر است. این نوع روند کاهش کنترل نشده بالاخره متوقف می شود و با فشار عوامل دیگری مانند نوسانات دلار و مذاکرات بین المللی، ممکن است این هیجان منفجر شود تا نتوان نسخه اصلاحی برای این موضوع ارائه داد.

این کارشناس بازار املاک ادامه داد: این عوامل اکنون ما را از افزایش قیمت هیجانی باز داشته و برخی که به پول خود نیاز دارند و در ملک سرمایه گذاری کرده اند، پرونده خود را روانه بازار می کنند. با کاهش قیمت مثلا نسبت به دی ماه 1401، اگر در این مدت 100 درصد افزایش داشته باشد، الان با فایل های 10-15 درصدی مواجه هستیم که بازار فروش واقعی هستند.

گیبی معتقد است که مسیر نزولی قیمت ها باید با افزایش قیمت های قبلی سنجیده شود. وی در این باره توضیح داد: در آخرین دوره هیجان قیمت ها افزایش یافت و آثار آن همچنان پابرجاست و اصلاح نشده است. «بسیاری از مردم هنوز توانایی خرید خانه را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید