قیمت محصولات فولادی متعادل است


ساعت: 14:34
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1840615

مدیرکل خدمات صنایع معدنی وزارت صمت گفت: اکنون قیمت محصولات فولادی متعادل است و کالایی در کشور وجود دارد و مشکلی برای کالا وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیف الله امیری گفت: با توجه به جنگ اوکراین و روسیه، قیمت محصولات فولادی چندین برابر افزایش یافته است، بنابراین تولیدکنندگان داخلی تمایلی به عرضه کالاهای خود به بازار داخلی ندارند و مایل هستند. برای صادرات بیشتر “بود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی با توجه به اینکه تولید داخلی با مشکل مواجه بود، عوارض صادراتی وضع شد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: این بخشنامه ها موثر خواهد بود.

امیری تاکید کرد: تعداد این بخشنامه ها به حدی است که مصوبه تنظیم بازار ابتدا به تصویب روسای قوا رسید و در 20 فروردین ماه امسال از سوی ستاد تنظیم بازار به تمامی گمرکات کشور ابلاغ شد تا گمرک بتواند این تعهدات را محاسبه کند. گام به گام.

وی افزود: در جلساتی که با گمرکات کشور داشتیم نرم افزار محاسبه این عوارض را نداشتند و در نهایت روش را تغییر دادند تا بتوانیم نرخ رشد را اندازه گیری کنیم و کارمزد آنها را اعلام کنیم و هزینه ها را به صورت مرحله ای دریافت کنند. “.


مصوبات تنظیم بازار سلسله مراتبی است

امیری گفت: مصوبات تنظیم بازار مرحله به مرحله اجرا می شود، بنابراین هر لحظه می توانیم بخشنامه ای در این زمینه صادر کنیم به همین دلیل بسیاری از بخشنامه ها تنظیم بازار داخلی را هدف قرار داده اند.

وی ادامه داد: در بخشنامه دوم ابلاغی از سوی اداره معدن در 21 فروردین ماه، رشد عوارض را با قیمت های جهانی مقایسه کردیم که اگر قیمت های جهانی بالا می رفت قطعا عوارض افزایش می یافت و اگر قیمت های جهانی کاهش پیدا می کرد عوارض کاهش می یافت. “

مدیرکل خدمات معدنی وزارت صمت گفت: در ابتدا قیمت پایه نشان داده شده در محاسبه، قیمت هفته اول دی ماه سال 1400 بود، بنابراین بخشنامه دوم پس از محاسبه قیمت های جهانی، 69 ردیف تعرفه برای عوارض را اعلام کرد.

امیری یادآور شد: علاوه بر مصوبات ستاد تنظیم بازار، کارگروهی به نام کارگروه مدیریت بازار به ریاست معاون صمت بازرگانی تشکیل شد که اشکالاتی وجود داشت، رفع کنید.


تغییرات قیمت جهانی هر 2 هفته یکبار بررسی می شود

وی یادآور شد: بنابراین بخشنامه دومی که ابلاغ کردیم شامل 69 ردیف تعرفه بود که پس از محاسبات و مقایسه با قیمت های جهانی اعلام شد و مقرر شد در صورت عدم تغییر قیمت های جهانی هر دو هفته یک بار تغییر و اعلام شود. اما اگر در این دو هفته قیمت های جهانی به طور ناگهانی افزایش یا کاهش پیدا کند، ممکن است بخشنامه دیگری صادر کنیم.

مدیرکل دفتر خدمات معدنی وزارت صمت تاکید کرد: این بخشنامه با هدف تنظیم بازار است تا برای جلوگیری از بروز مشکل در بازار داخلی، این بخشنامه گام به گام اصلاح شود.


تعرفه صفر برای برخی کالاها

امیری با اشاره به بخشنامه سوم ادامه داد: پس از حدود دو هفته که طبق توضیحات اعلام شد، با کاهش قیمت های جهانی، تعرفه برخی کالاها به صفر رسید و از لیست خارج شد و تعداد کل کالاها تغییر کرد. از 69 البته اگر قیمت های جهانی افزایش می یافت این کالاها حذف نمی شدند و ممکن بود تعرفه آنها افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه در تعیین عوارض صادراتی افزایش و کاهش قیمت های جهانی برای تنظیم بازار داخلی در نظر گرفته می شود، گفت: البته در صورت افزایش قیمت ها این بخشنامه مجددا صادر می شود.

مدیرکل خدمات معدنی وزارت صمت تصریح کرد: در پنجمین بخشنامه مربوط به 22 فروردین ماه نیز نحوه اجرای بخشنامه های زیر حکایت داشت. ممکن است در برخی از بخشنامه های صادره اشکالاتی وجود داشته باشد که در کارگروه مدیریت بازار مطرح شد و پس از تصویب در این کارگروه و تغییرات کالا و وظایف، در بخشی از نامه آن را اعلام کردیم.

امیری ادامه داد: در بخشنامه ششم با توجه به کاهش دو هفته ای قیمت های جهانی، خطوط کاهش عوارض از 22 خط به 11 خط کاهش یافت.

وی افزود: بنابراین دلیل صدور بخشنامه های متعدد ظرف یک ماه این است که این بخشنامه ها نیست، بلکه دستورالعمل تنظیم بازار به منظور تنظیم بازار داخلی است. بنابراین در مواقعی که شرایط برای بازار داخلی مضر است باید طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار از این تغییرات اعم از افزایشی یا کاهشی سریعاً جلوگیری کنیم تا برای تولید داخلی مشکلی ایجاد نشود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت بابیان اینکه این تعرفه ها هم افزایشی و هم کاهشی است، تصریح کرد: این تعرفه های مصوب تعرفه ای برای تنظیم بازار فعلی یا در شرایط حساس و خاص است. و با استفاده از این اثرات توانستیم بازار را تنظیم کنیم.


قیمت ها متعادل است و کالاها بلافاصله در دسترس هستند

امیری تاکید کرد: با وجود بخشنامه عوارض، قیمت های داخلی و جهانی به تعادل رسیده است و در حال حاضر قیمت ها متعادل است و کالا در کشور موجود است و مشکلی برای کالا وجود ندارد. کالاها در بورس کالا و توسط تولیدکنندگان عرضه می شود. کالاهای خود را تولید کنند می توانند بخرند و کالاهایی که خریدار ندارند پس از کسر مالیات نیز قابل صادرات هستند.

انتهای پیام/
منبع: شاتا

دیدگاهتان را بنویسید