قیمت گذاری سفارش از صنعت خودرو حذف شده است

ساعت: 09:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۹
کد خبر: 1783144

مصوبه شورای هماهنگی سران قوا در 28 مهر، قیمت گذاری اجباری در صنعت خودرو را لغو کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با پیگرد سهامداران و سازمان بورس، اولین گام برای لغو قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو و مداخلات مخرب در بازار برداشته شد و بر اساس مصوبه ۲۸ مهر شورای هماهنگی سران قوا، قیمت های دستوری حذف شد. از صنعت خودرو

در عین حال، تلاش برای اصلاح مداخله دولت در سایر صنایع به شدت ادامه دارد و این اقدامات تداوم سودآوری صنعتی و رشد پایدار بازار را برای سال‌های آینده تضمین خواهد کرد.

گفتنی است در شهریورماه امسال رئیس وقت سازمان بورس طی نامه ای به وزیر اقتصاد خواستار بررسی موضوع قیمت گذاری مناسب صنعت خودرو و تولید قطعات در شورای رقابت و حذف این محصولات از شمولیت شد. قیمت گذاری

در این نامه آمده است: با توجه به جایگاه صنعت خودرو و تولید قطعات از جمله هفتمین صنعت بزرگ بازار سرمایه (از نظر ارزش بازار) و حضور بی‌شمار سرمایه‌گذاران و فعالان در این صنعت، سیاست قیمت‌گذاری که توسط رقابت در سال های اخیر زیان و عدم سود، بار سنگینی را بر دوش سهامداران این صنعت گذاشته است، به طوری که الزام ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت به تنظیم بازار خودرو، گاه باعث پیش فروش خودرو در برخی موارد و قیمت های غیرمنطقی و این در کنار تاخیرها مجوز افزایش قیمت محصولات باعث ضرر شرکت های خودروسازی شد.

بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده ایران خودرو و سایپا در سال مالی منتهی به 30 اسفند 1396، زیان خالص این شرکت ها بالغ بر 155 هزار و 50 میلیارد ریال و 57 هزار و 665 میلیارد ریال و زیان انباشته این شرکت ها بالغ بر 155 هزار و 50 میلیارد ریال بوده است. به 299 هزار و 386 و 150 هزار و 69 میلیارد ریال می رسد. (دلیل اصلی این امر عدم تعادل بین افزایش نرخ های ارائه شده به شرکت های خودروسازی و افزایش قیمت وجوه سرمایه گذاری شده تولیدی است. برای شرکت مذکور 163 درصد است).

رئیس وقت بورس نیز در این نامه گفته است: به نظر می رسد قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت به دلیل ناکارآمدی تورم مشکلات بزرگی دارد که نه تنها بازار خودرو و رضایت مصرف کننده را تنظیم نکرده است، بلکه باعث شده است که قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت با مشکل مواجه شود. بدین ترتیب با انتقال سود شرکت های خودروسازی به جیب واسطه ها، این امر باعث کمبود نقدینگی در شرکت های خودروسازی و قطعه سازی شد و ادامه روند فوق منجر به کاهش تولید و در نهایت تعطیلی شرکت های خودروسازی و قطعه سازی خواهد شد.

در این راستا با توجه به عدم درج قیمت گذاری سرمایه گذاری ها در صنعت خودرو و تولید قطعات شورای رقابت و تاخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ در شرایط تورم، پیشنهاد می شود موضوع خودرو قیمت گذاری توسط شورا تجدید نظر شود. صنایع فولاد و پتروشیمی باید از سوی شورای رقابت از قیمت گذاری خارج شوند تا از زیان آتی شرکت های خودروسازی در شرایط تورم جلوگیری شود. این نهاد باید پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید