لاوروف: رسانه های غربی در تلاش هستند تا آتش تنش را در منطقه خلیج فارس شعله ور کنند

لاوروف: رسانه های غربی در تلاش هستند تا آتش تنش را در منطقه خلیج فارس شعله ور کنند

در گزارشی که این تماس تلفنی را پوشش می دهد، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که لاوروف آنچه را که “کارزار مضر رسانه های غربی” برای ایجاد تنش در منطقه استراتژیک خلیج فارس می خواند، برجسته می کند.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که وزرای خارجه روسیه و ایران در این گفت‌وگوی تلفنی درباره مسائل منطقه‌ای با توجه ویژه به اوضاع خلیج‌فارس و همچنین رویدادهای قفقاز جنوبی و سایر موضوعات مورد علاقه رایزنی کردند.

وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی با حسین امیرعبدلاخیان بر نقش رسانه های غربی در ایجاد تنش تاکید کرد، در حالی که روزنامه وال استریت ژورنال احتمال حمله نظامی ایران به عربستان سعودی را در روز سه شنبه مطرح کرد.

این نشریه آمریکایی در گزارش خود اشاره می کند که آمریکا اطلاعاتی از عربستان سعودی دریافت کرده که حاکی از تلاش ایران برای حمله به اهدافی در این کشور است.

پس از انتشار این گزارش، مقامات کاخ سفید نسبت به تهدیدات احتمالی ایران علیه عربستان ابراز نگرانی کردند و تاکید کردند که در صورت بروز پاسخ پاسخ خواهند داد.

وزارت خارجه ایران یک روز پس از ادعای وال استریت ژورنال و هشدار مقامات آمریکایی هرگونه تهدید علیه کشورهای همسایه را تکذیب کرد.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این ادعا را «بی اساس» خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس احترام متقابل و در چارچوب اصول و قواعد بین‌المللی به سیاست حسن همجواری با ایران ادامه می‌دهد. همسایگان و ایجاد و ارتقای ثبات و امنیت در منطقه را تعامل سازنده با همسایگان خود می داند و آن را با جدیت دنبال خواهد کرد.

خبرگزاری ایرنا با مروری بر این بخش از مذاکرات وزرای خارجه ایران و روسیه، «گزارش‌ها» و «ادعای» آمریکا درباره نقش تهران در جنگ اوکراین را تکرار کرد و به نقل از حسین امیرعبدالخیان نوشت: ایران آمادگی برای تحقیق درباره ادعای فروش پهپادها در نشست مشترک با اوکراین است و هیچ سلاح یا پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه داده نشده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با ابراز نگرانی از احتمال ارسال موشک های زمین به زمین توسط ایران به روسیه، بر حمایت آشکار تهران از مسکو در جنگ اوکراین تاکید کرد.

در همین راستا، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه از اعزام آتی هیئتی به نمایندگی از کشورش به وین برای گفتگو با مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.

حسین امیرعبدلاخیان سپس خاطرنشان کرد که قصد دارد با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آخرین وضعیت مذاکرات و هماهنگی های لازم در این زمینه تلفنی گفتگو کند.

وی بدون اشاره مستقیم به درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شفاف‌سازی درباره ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایتی که ایران قبلاً اعلام نکرده بود، ابراز امیدواری کرد که «برخی از ادعاهای مطرح‌شده توسط آژانس» در گفتگوهای آتی حل شود. بودن

از سوی دیگر، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با تایید اعزام هیاتی به نمایندگی از کشورش به وین برای مذاکره با آژانس، از ابتکارات جدید برای ازسرگیری مذاکرات برجام خبر داد.

وی در این خصوص اظهار داشت: طی چند روز گذشته ابتکاراتی را با هدف پیشبرد و جمع بندی مذاکرات از وین به هماهنگ کننده مذاکرات ارسال کرده ایم و امیدواریم این ابتکارات زمینه ساز حرکتی جدید در منطقه باشد. حوزه مذاکرات “

دیدگاهتان را بنویسید