لبنان عرصه تداوم تقابل ایران و عربستان است

لبنان عرصه تداوم تقابل ایران و عربستان است

روز جدید در حالی که عربستان سعودی اکنون بر این باور است که با توجه به ناکامی‌هایی که اخیراً ایران در چند جبهه با آن مواجه شده است، این فرصت را دارد که به ایران پاسخ دهد و در مذاکرات بغداد امتیاز بدهد.

عبدالله بوهبیب، وزیر امور خارجه لبنان، اقدامات عربستان سعودی علیه کشورش را درک نکرد و به شدت آن را عدم موافقت با اظهارات وزیر قبل از تصدی مسئولیت دانست. در حالی که قطع رابطه با لبنان و قطع هرگونه تعامل با آن کشور را تنها در چارچوب حوادث اخیر منطقه می توان درک کرد. این رویدادها شامل افغانستان، یمن، عراق، سوریه (توافق ارسال گاز مصر به لبنان)، بررسی انفجار در بندر بیروت، تعلیق مذاکرات هسته ای ایران، سرنگونی دولت ابراهیم رئیسی در قفقاز، افزایش یافت. قیمت جهانی نفت و مذاکرات ایران و عربستان به بغداد می روند.

ما با مذاکرات در بغداد آغاز می کنیم که ریاض با اکراه با انجام آن تحت فشار دولت بایدن موافقت کرد. دولت بایدن به پایان دادن به جنگ در یمن اولویت می دهد، یک فرستاده ویژه را برای همکاری با نماینده سازمان ملل منصوب می کند، هوتوها را از فهرست تروریسم حذف می کند، حمایت لجستیکی از نیروهای ائتلاف را متوقف می کند، اما در عوض به کاهش تنش ها کمک می کند. با توقف خصومت ها، سیاست های ایالات متحده هوتوها و ایران را تشویق کرد تا راه حل نظامی را در نظر بگیرند. در عمل، هوتوها موفق به پیشروی در مارب، شبوه و بیضا شدند و ایرانیان از آن در مذاکرات بغداد برای گرفتن امتیاز از عربستان استفاده کردند.

این در حالی است که عربستان سعودی اکنون بر این باور است که با توجه به ناکامی‌هایی که اخیراً ایران در چندین جبهه با آن مواجه شده است، این فرصت را دارد که به ایران پاسخ دهد و در مذاکرات بغداد امتیازاتی بدهد. همچنین این کشور نتوانسته غیبت سردار قاسم سلیمانی را در عرصه حوادث منطقه جبران کند.

ایران اخیرا در سه زمینه اصلی شکست خورده است. اول، بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان بیست سال پس از سرنگونی آن از ایالات متحده و در نتیجه تمام سرمایه گذاری ایران در متحدان خزر، ازبک ها، تاجیک ها و برخی از قبایل پشتون از بین رفت.

موضوع دوم افزایش نفوذ ترکیه در قفقاز و تمایل آذربایجان برای تسلط بر مرز ارمنستان و ایران، بستن راه ایران به دریای سیاه و اروپا و گشودن مسیر زمینی است که ترکیه را به قلب قفقاز و آسیای مرکزی می برد.نخجوان.

سومین و مهمترین موضوع به نتایج انتخابات در عراق مربوط می شود. یعنی جایی که متحدان ایران بشدت شکست خورده اند و این احتمالاً دری را برای تغییرات بزرگ در عراق باز می کند، منطقه ای که عربستان سعی دارد در آن نقش ایفا کند.

در سوریه نیز موقعیت ایران به نفع رقبای خود ضعیف شده است. روسیه اخیرا موفق شد با واشنگتن، امان و تل آویو به توافقاتی دست یابد که ایران را از مرزهای اردن و فلسطین اشغالی دور کرد. در عین حال، ایران به طور کامل از توافقات مسکو، آنکارا و واشنگتن خارج شده و به کار بر روی توافق روسیه و اسرائیل با هدف تضعیف حضور نظامی ایران در کریدور زمینی که در سراسر مرز سوریه، عراق و لبنان امتداد دارد، ادامه می دهد.

در حالی که تهران در تمام حوزه های نفوذ منطقه ای خود با چالش هایی مواجه است، عربستان سعودی کمی قوی تر از افزایش قیمت نفت احساس می کند. افزایش قیمت نفت دولت بایدن را نگران می کند زیرا می تواند به شکست بایدن در انتخابات میان دوره ای سال آینده منجر شود. بنابراین باید با عربستان سعودی همکاری کند.

همه این عوامل عربستان سعودی را به تشدید تنش تشویق کرده است، به ویژه با توجه به رویدادهای اخیر در مارب، که حزب الله لبنان نقش مهمی در آن ایفا می کند، در حالی که به دلیل تحقیقات در بندر بیروت و برخی از مسیحیان لبنانی (لبنانی) با وضعیت دشواری مواجه شده است. او آماده می شود تا در آستانه انتخابات پارلمانی در مقابل حزب بایستد. انتخاباتی که می تواند سناریوی عراق را تکرار کند.

اظهارات کارداحی در این زمینه تنها چند جزئیات کوچک از درگیری بزرگ در منطقه است که انتظار می رود پس از نابودی تلاش های دولت بایدن برای ایجاد آرامش تشدید شود.

دیدگاهتان را بنویسید