لبنان و سوریه برای تیم ملی مشکلی ندارند/ دعوای اسکوچیچ و طارمی به ایران ضربه می زند

ساعت: 08:36
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۹
کد خبر: 1781707

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان در آستانه دیدار یوزپلنگ های سفیدپوش مقابل تیم های ملی فوتبال لبنان و سوریه در راه جام جهانی 2022 قطر با خبرگزاری دانا دیدار کرد.

در آستانه دو دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل تیم های ملی لبنان و سوریه در فینال رقابت های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر. دعای امیددر مورد سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران که هم اکنون در لیگ برتر آمریکا فعالیت می کند و هدایت تیم فوتبال هیوستون دینامو را بر عهده دارد، گفت وگو کردیم. دستیار سابق کارلوس کی روش در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا به تشریح و تحلیل وضعیت تیم ملی فوتبال ایران پرداخت که مشروح آن را در ادامه می خوانید؛

* از فوتبال ایران رفتی و به لیگ برتر آمریکا رفتی. در هیوستون دینامو چطوری؟

– شرایط تیم در این فصل خیلی خوب نبود. هرچند لیگ جدید را خوب شروع کردیم اما به دلیل مصدومیت، فروش بازیکنان تاثیرگذار تیم و مشکلات دیگر کمی آسیب دیدیم و باید دید برای سال آینده چگونه تقویت خواهیم شد.

* کجا مثل ایران نیست؟ آیا به تیم مربی فرصت می دهند تا به افکار خود جامه عمل بپوشاند یا با چند نتیجه ضعیف اخراج خواهند شد؟

– نه این خبری نیست. من لیگ فوتبال ایران را دنبال می کنم و می دانم که در آنجا هم همینطور است.

* برای مقابله با تیم ملی فوتبال؛ دیدارهای تیم ملی در روزهای 20 و 21 آبان برگزار می شود، اما اجازه دهید کمی بعد به ماجرا نگاه کنیم. دو دیدار مهم مقابل تیم های ملی فوتبال امارات و کره جنوبی داشتیم که می توان گفت بازی چنگی سفیدپوشان را دوست نداریم.

– فکر می کنم بازی را مقابل تیم ملی فوتبال امارات خوب شروع نکردیم و پشت سر دو مهاجم خود فضای زیادی را به بازیکنان امارات دادیم تا آنها به راحتی در این خلاء بازی کنند و به میدان بروند. مهدی طارمی و سردار آزمون در نیمه اول روی یک خط به میدان رفتند و ملی پوشان با سیستم 2-4-4 به زمین آمدند که در فضای پشت مهاجم ایرانی خلاء ایجاد شد. در نیمه دوم با تغییراتی که در تاکتیک تیم ملی ایجاد شد، طارمی کمی پشت سر آزمون قرار گرفت تا عملا این نقطه را پوشش دهد و این فضای خالی تا حدودی حذف شد که در نهایت عملکرد ملی پوشان را بهبود بخشید و به ازای هر 3 امتیاز کسب کرد. بازی . .

و در مورد کره جنوبی چطور؟

– دراگان اسکوچیچ باز هم همین رویکرد را در پیش گرفت و بازی را با 2 مهاجم مرکزی آغاز کرد. کره جنوبی هیچ وقت تیم منسجمی نبوده و هم از نظر بدنی و هم از نظر فنی تیم خوبی از خود نشان داده است. فکر می کنم کمی آسیب دیدیم. چرا که انتخاب تاکتیک بر خلاف تیم هایی که کیفیتی یکسان یا حتی بیشتر از تیم ملی فوتبال ایران دارند، اهمیت زیادی دارد. تاکتیک های تیم باید کاملا مشخص و دقیق باشد تا بازیکنان بتوانند بهترین عملکرد را در پست خود داشته باشند. البته می توانستیم در تهران برنده شویم اما کره جنوبی در مجموع از ما جلوتر بود. شاید این دو مسابقه درس عبرتی برای دراگان اسکوچیچ بود و در دیدارهای بعدی شاهد تاثیر آن خواهیم بود.

768344ba 285c 48cf b8ce 5958173e33b0 خبر خاکستری

* در پشت سوراخ 2 مهاجم بازیکنی مثل سامان قدوس داریم که ویژگی های یک بازی در پست شماره 10 را دارد و می تواند این خلاء را پر کند. چرا دراگان اسکوچیچ از ستاره ای مثل کودوس که بارها و بارها کیفیت خوبی را نشان می دهد استفاده نمی کند؟

– پاسخ دادن به این سوال برایم کمی سخت است. با این حال مربی به تیمش نزدیک است و هر روز با شرایط بازیکنان آشناست. اگر اسکوچیچ سیستم بازی تیم ملی را تغییر دهد و تیم را مثلا با سیستم 1-3-2-4 به زمین بفرستد، سامان کودوس می تواند در مقابل هافبک های دفاعی حریف خیلی خوب بازی کند و مهاجمان ایرانی را تغذیه کند یا حتی گلزنی کند. اهداف در موقعیت بهتری قرار دهید. متاسفانه این کار انجام نشد و دراگان معتقد به استفاده از سیستم 2 حمله است.

* تیم ملی فوتبال با 10 امتیاز از 4 دیدار در این دوره از رقابت ها در صدر جدول گروه قرار گرفت اما ادعا می شود این برتری ها ناشی از خلاقیت فردی ستاره هاست. دراگان اسکوچیچ تا چه اندازه در این نتایج نقش داشت؟

– در هر صورت سرمربی و کادرفنی در پیروزی ها و شکست ها نقش دارند و تاثیر آنها را نمی توان کتمان کرد. البته باید بگویم که این نسل از تیم ملی یکی از بهترین نسل های تاریخ تیم ملی و حتی شاید بهتر از تیم ملی 1998 هستند. در فاز هجومی دست مربی بسیار باز است و می تواند انتخاب خوبی داشته باشد. من فکر می کنم که اسکوچیچ توانست تیم را متحد و خوب مدیریت کند، شاید بتواند در انتخاب تاکتیک و سیستم بهتر عمل کند. وقتی تیم ملی فوتبال امارات توانست کمی ما را اذیت کند یعنی باید بازی را کنترل کنیم و باید نگرش تیم را تغییر دهیم.

* از توانایی دراگان اسکوچیچ در اداره رختکن صحبت کردید اما اخیراً رابطه خوبی بین او و مهدی طارمی وجود نداشته و مرزها دوباره مشخص شده است. این شرایط چه تاثیری بر شرایط تیم ملی خواهد داشت؟

– قطعا این حواشی برای تیم ملی چیز مثبتی نیست اما باید هر چه زودتر این ابهامات برطرف شود. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و صحبتی از آن نشود، روی دیگر بازیکنان تاثیر می گذارد و به تیم ضربه می زند.

1bbdc048 6718 4036 9cfe 3727c14cf6d4 خبر خاکستری

* وزن کادرفنی و دراگان اسکوچیچ دستیاران خارجی و ایرانی را در تیم ملی چگونه می بینید؟

– دستیاران خارجی اسکوچیچ را اصلا نمی شناسم اما وحید هاشمیان و کریم باقری را خوب می شناسم. باقری کمک شایانی به تیم ملی برای جمع آوری مسائل حاشیه ای و ایجاد فضای وحدت خواهد کرد. هاشمیان سال ها در سطوح مختلف فوتبال آلمان نیز مربی بوده و می تواند کمک خوبی برای دراگان باشد. نمی دانم روی این نیمکت کسی هست که در بازی به سرمربی تیم کمک کند و در شرایط سخت با توصیه درست و تصمیم یا تغییر درست ورق را به سود تیم ملی برگرداند.

* اقتدار و کاریزمای مربی تیم ملی را در مربیان جوانی که با کیروش کار کردند می بینید؟

– کارلوس کیروش می خواست چیزی از خودش در فوتبال ایران به جا بگذارد. کیروش می خواست مربیان جوان تربیت کند تا بعداً در مربیگری موفق شوند. یکی از آنها جواد نکونام بود که خودش با تجربه موثرش در لالیگا اسپانیا و تیم ملی به مربی موفقی تبدیل شد. دیدگاه کیروش این بود که در ایران میراثی به جا بگذارد تا مربیان همکارش بعدها در سطح ملی و باشگاهی در فوتبال ایران موفق شوند. چرا که نه؟ مربی ای مثل جواد نکونام می تواند هر روز به پختگی بیشتری برسد و حتی یک روز روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران بنشیند. او سال ها کاپیتان تیم ملی بود و در یکی از بهترین مسابقات قهرمانی فوتبال جهان بازی کرد و موفقیت امثال او مستثنی نیست.

* برای رسیدگی به مسابقات آتی تیم ملی؛ وضعیت ما مقابل تیم هایی که در سطح اول فوتبال آسیا نیستند چگونه خواهد بود؟

– بازی در فضای باز همیشه سخت بوده است. من تجربه حضور در لبنان را دارم و حتی به این تیم باختم. عواملی مانند جو لبنان، زمین ورزشگاه، آب و هوا و تصمیمات داور می تواند در تعیین نتیجه مسابقه نقش داشته باشد. فکر نمی کنم این نسل از تیم های ملی مقابل تیم لبنان یا سوریه مشکلی داشته باشند و فکر می کنم در ابتدا مقابل لبنان موفق شوند.

* بازی مقابل تیم ملی فوتبال سوریه چطور؟

– تقابل با تیم ملی سوریه کمی سخت تر از رویارویی با لبنانی ها خواهد بود اما فکر می کنم این تیم ها در سطحی نیستند که برای این نسل از تیم ملی فوتبال ایران مشکل ایجاد کنند.

* در واقع با این نسل می توانیم به جای صعود به جام جهانی به فکر صعود به مرحله حذفی رقابت های قطر باشیم.

– این یکی از بهترین نسل های تاریخ فوتبال ایران است بنابراین فکر می کنم بچه ها به راحتی می توانند جواز حضور در جام جهانی 2022 را بگیرند، هدف اصلی تیم ملی باید صعود از مرحله گروهی باشد و این نسل می تواند این رویداد مهم را برای اولین بار درک کند.

946881a3 dc17 40d3 80a3 60571909e0d7 خبر خاکستری

* نظر شما در مورد موضوع VAR و استفاده از فناوری دستیار ویدیویی چیست؟

-امیدوارم با کنترل بیماری عروق کرونر و عادی سازی وضعیت موجود، وضعیت اقتصادی نیز بهبود یابد تا کشورها و شرکت های معتبر آماده راه اندازی این فناوری در ایران باشند. البته تجهیز استادیوم های فوتبال ایران به VAR کار ساده ای نیست. چون خیلی از استادیوم ها اصلا تجهیزات لازم برای این کار را ندارند. من فکر می کنم این کار دشوار زمان می برد و حداقل یکی دو سال آینده طول خواهد کشید.

* بازگشت تماشاگران به ورزشگاه ها چطور؟ ملی پوشان این منطقه در دیدار مقابل کره جنوبی هم ضربه بدی خوردند.

– مشکل همه گیر تاج هنوز در ایران به خوبی مدیریت و کنترل نشده و میزان واکسیناسیون قابل قبول نیست. دولت باید به فکر این ویروس باشد و به فوتبال کمک کند. هرچه افراد بیشتری واکسینه شوند، آسان تر خواهد بود. امیدوارم مردم ایران هر چه زودتر به ورزشگاه ها برگردند. چرا که این یک روحیه مضاعف برای فوتبال ملی و باشگاهی ایران خواهد بود.

* بحث ورود فالگیرها و جادوگران به فوتبال ایران با ادبیاتی چون خوبان علم این روزها مطرح شده است; آیا این چیزها را دیده اید؟ شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

– این چیزها را نه از نزدیک دیده ام و نه پذیرفته ام. من این سوالات را خرافه محض می دانم و حتی دوست ندارم در مورد آنها صحبت کنم. چون این شخصیت ها ربطی به فوتبال ندارند.

* در مورد تیم فوتبال امید صحبت کنیم. شما در مقطعی هدایت تیم ملی زیر 23 سال ایران را محک زدید و این تیم قبلاً به جام ملت های زیر 23 سال آسیا راه یافته است. آیا ملی پوشان امید می توانند با مهدی مهدوی کیا به آرزوی 48 ساله خود یعنی صعود به المپیک برسند؟

– بله، اما نیاز به تجهیزات ثابت و خوب دارد. تیم فوتبال امید با بازی های تدارکاتی و اردوهای منظم باید همیشه در شرایط رقابتی باشد تا با تجهیزات مناسب به فکر صعود باشد. اینکه بگوییم با تکیه بر استعداد بازیکنان و مربیگری مهدوی کیا به المپیک می رسیم، اصلاً اینطور نیست و المپیکی نمی شویم. باید از این به بعد آماده رقابت باشیم و برای صعود آماده شویم.

* لیگ برتر فوتبال ایران این روزها به چهارمین هفته خود رسید. وضعیت شاکیان را چگونه دیدید؟

– فکر می کنم تیم فوتبال استقلال امسال شروع خوبی داشته و بازیکنان خوبی دارد که دو نفر از آنها خارجی های با کیفیت هستند. از طرفی تیم فوتبال پرسپولیس با افت کیفیت و خروج بازیکنان مواجه شده و شاید تیم چند سال اخیر نباشد اما فعلا تیم فوتبال سپاهان را مدعی اصلی می بینم.

* و به عنوان حرف آخر؟

– امیدوارم تیم ملی فوتبال کشورمان جواز حضور در جام جهانی 2022 قطر را کسب کند و هدف بزرگی برای صعود به دور حذفی رقابت های جهانی برای اولین بار داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید