لزوم اصلاح قانون نظام مسکن/ هیچ نهاد و سازمانی مسئولیتی در قبال مسکن ندارد


ساعت: 11:29
تاریخ انتشار: 1401/02/19
کد خبر: 1837439

یک کارشناس مسکن با تاکید بر لزوم اصلاح قانون نظام صنفی کشور درباره مسکن گفت: نگاه اتحادیه مشاوران املاک باید با سایر اصناف متفاوت باشد و ضوابط خاصی در آن لحاظ شود. مشکل مسکن این صنف.»

فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص نقش بنگاه های معاملات ملکی و سرمایه گذاری موسسات مالی در حوزه مسکن در افزایش اجاره بها گفت: حوزه مسکن در کشور ما متروکه است و متولی وجود ندارد.

وی افزود: وزارت مسکن، وزارت صمت و اصناف و… آنها هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارند و شهرداری ها که بزرگترین مداخله در قیمت زمین و مسکن در کشور هستند مسئولیت خود را در این افزایش غیرمنطقی قیمت ها انکار می کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بخشی از ساخت مسکن اجتماعی و توسعه مسکن استیجاری جزو تعهدات شهرداری هاست اما در کشور ما تاکنون کدام شهرداری متولی بازار مسکن بوده است در حالی که شهرداری ها باید مسئولیت ساخت و ساز را بر عهده بگیرند. مجوزها و درآمدهای بازار مسکن «می گیرند، مسئولیت دارند.

ایلاتی در خصوص ابزارهای نظارت بر مشاوران املاک گفت: اتحادیه مشاوران املاک نظارت صنفی دارد اما نظارت جدی دولت بر این اتحادیه وجود ندارد و وزارت مسکن، صمت، شهرداری ها و وزارت صمت. اقتصاد هیچ مسئولیتی برای حل مشکلات و مسئولیت پذیری ندارد.» آنها این را قبول ندارند.

وی افزود: وقتی در رسانه ها می خوانند که برخی از نمایندگان مجلس تا سقف 500 میلیون تن وام مسکن دریافت کرده اند یا عدم تخلیه دارایی های سازمانی توسط برخی مدیران، در تیتر اخبار قرار می گیرد و می بینند گروهی از کارمندان استفاده می کنند. رایگان یا مصادره شده طبیعی است که مردم تصور کنند نگاه مسئولان به مسکن با نگاه مردم متفاوت است و از دغدغه های مردم بی خبرند و این تعارض پیش می آید که اگر اجاره بها پایگاهی برای مسئولان است چرا به فکر وام هستند. در این منطقه؟میلیون برج برای ودیعه مسکن مستاجران؟

این فعال مسکن گفت: در حوزه ساختار کد رهگیری، سازمان ثبت اسناد و املاک با سامانه های درگیر در این فرآیند همکاری نمی کند و متأسفانه حتی مشاوران املاک نیز دسترسی آسانی برای استعلام از سازمان ثبت اسناد و املاک ندارند. اگر دسترسی مانع از کلاهبرداری و تراکنش های مشکوک شود.”

این کارشناس مسکن تعداد بسیار زیاد مشاوران املاک را سیاستی اشتباه خواند و ادامه داد: بهتر است به جای 11 هزار شرکت، 11 هزار شرکت در این اتحادیه داشته باشیم تا حداقل در قبال وضعیت اجاره بها پاسخگو باشند و این برای نظارت بر این روند امکان پذیر است.

الاتی در پایان بر لزوم اصلاح قانون نظام صنفی کشور در حوزه مسکن تاکید کرد: مردم باید قوانین خود را داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید