لزوم توجه به میراث ناملموس المان فرش زنجان / قلتوق باید به صورت ویژه ساخته و نصب شود.


ساعت: 16:18
تاریخ انتشار: 05/08/1401
کد خبر: 1886611

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان:

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زنجان گفت: باید به معرفی، حفظ و احیای میراث ناملموس زنجان توجه شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی باقری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی ناملموس شامل جنبه های غیرکالبدی فرهنگ است که به صورت شفاهی و سینه به سینه به ما رسیده است، تصریح کرد: اینها ارزش های اجتماعی، سنت ها، آداب و روش ها، صنایع دستی، باورهای زیبایی شناختی است. و معنویت شامل بیان هنری، زبان و هر آنچه به هویت زندگی انسان مربوط می شود.

وی با بیان اینکه ثبت و صیانت از میراث ناملموس شهرستان زنجان در دستور کار است افزود: کارگروه آموزشی به همت اداره میراث فرهنگی شهرستان با دهیاران در منطقه زنجان رود، مرکزی و کارا پشتلو تشکیل شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زنجان گفت: پرونده های ناملموس روستاها و شهرستان های زنجان نیز برای ثبت میراث ناملموس و آیین های سنت ها، آواها، نسخه های خطی آشپزی سنتی، بازی های اقوام محلی، عشایر و آیین های مردمی سرشماری شد. باورها و فنون ساخت و ساز.صنایع دستی را در دستور کار قرار داده است.

وی اذعان داشت: میراث فرهنگی شهر زنجان، فنون قالی بافی و معرفی، ثبت ملی و بین المللی فرش زنجان مانند فرش قلتوق اندیشیده شده است تا تاجران فرش با دیدن نام از خرید آن خودداری نکنند. زنجان روی فرش.

باقری تاکید کرد: باید به معرفی و حفظ میراث ناملموس توجه کنیم تا صنایع دستی مانند زین سازی فراموش نشود و مردم نیز در این زمینه به ما کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه المان فرش قلتوق باید به صورت تخصصی و پژوهشی نصب شود، گفت: می توان مسیر میراث ناملموس مسیر شهر را تعیین و نصب کرد تا بیشتر معرفی شود و به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شود. تبدیل شدن به یک مسیر گردشگری

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید