استان زنجان در حوزه معرفی میراث ناملموس ضعیف عمل کرد


ساعت: 11:29
تاریخ انتشار: 06/06/1401
کد خبر: 1893134

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری زنجان؛

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان گفت: با توجه به اینکه تاریخ زنجان مستند نیست، به صورت مکتوب گردآوری نشده است، سابقه ندارد و حتی اگر تدوین شده باشد، کامل و جامع نیست. کار را برای زنجان در حوزه میراث ناملموس دشوارتر می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اویس کیانی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اصولاً انواع میراث فرهنگی و معنوی به دو صورت ناملموس و ملموس است و هر دو نوع باید مکمل یکدیگر باشند به گونه ای که این مکمل باعث تجاری سازی در حوزه گردشگری و همچنین در زمینه بازارسازی شود. شاهد اتفاقات خوب باشیم

وی افزود: ارث معنوی یکی از میراث های ناملموس است که باید برای آن بیش از ارث مادی برنامه ریزی کرد، روی آن کار کرد، استحکام داد، شناخت درستی از آن ایجاد کرد، زیرا محسوس نیست.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان گفت: با توجه به اینکه تاریخ زنجان مستند نیست، به صورت مکتوب گردآوری نشده است، سابقه ندارد و حتی اگر تدوین شده باشد، کامل و جامع نیست. ، این کار زنجان را در حوزه میراث معنوی کار کند و در عین حال زیاد سخت می کند. با این حال این امر می تواند برای زنجان بسیار سودآور باشد.

وی تشخیص داد: عاشقانه های شمال غرب و زنجان، تعزیه ها به عنوان دسته های سوگواری، تعزیه، نوحه ها و اشعار قدیمی از دسته های میراث معنوی استان ها هستند. حتی آداب و رسوم جشن ها و اعیاد نیز میراث ناملموس محسوب می شود.

کیانی با بیان اینکه هر کدام از موارد ذکر شده می تواند نام و عنوانی را برای یک محصول در صنعت گردشگری کسب کند، ادامه داد: بنابراین برای تولید یک محصول باید روندی طی شود اما اگر به فرآیند اعتقاد داشته باشیم این روند اساسی باید پیش برود. پس باید به فکر فرآیند تولید محصول با مواد اولیه میراث معنوی باشیم. اینکه میراث معنوی ما چگونه سرچشمه می گیرد، از کدام منطقه سرچشمه می گیرد، نیاز به تحقیق و برنامه ریزی دارد، سپس جامعه محلی را با خود همراه کرده و به صورت تجاری و صنعتی عرضه می کند.

یکی از اعضای هیئت مدیره باشگاه توسعه خلاق گردشگری یونسکو گفت: اگر بخواهیم ارمغانخانه تعزیه را ارائه دهیم که از نظر عملکرد و برخی ساختارهای دیگر می تواند بسیار بهتر از تعزیه در سایر نقاط کشور باشد. ; برای جذب گردشگر به استان زنجان باید روند درستی پیش رفت. بنابراین، ابتدا باید تاریخچه ارمغانخانه به طور کامل تحقیق و محاسبه شود، محدودیت ها، ظرفیت ها و روش های توسعه به طور کامل درک شود و سپس بسته مقدماتی ارائه شود. اما اگر برنامه ریزی می شود باید با نگاه ارزآوری برای استان در نظر گرفته شود، مراحل علمی را طی کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید