لزوم پرورش تخم مرغ اصلاح شده برای قطع وابستگی / مخالفت با پرورش ماهی پرتلاش در روستاها


ساعت: 11:57
تاریخ انتشار: 1401/01/18
کد خبر: 1820207

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد:

جواد شریفی با بیان اینکه برای نگهداری ماهی در مزارع باید تخم بچه ماهی اصلاح شده تهیه شود، گفت: مرکز تحقیقات شیلات کشور برای راه اندازی مزارع باید تحقیقات تولید و تکثیر تخم های اصلاح شده از ماهی های کوچک را آغاز کند. با سیستم مدار بسته

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد شریفی مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به عصرترک گفت: 94 مزرعه پرورش ماهی سردآبی در خراسان شمالی و دو مزرعه پرورش ماهی گرمابی و حدود 88 دریاچه ذخیره آب برای تولید ماهی و آب گرم وجود دارد.

شریفی گفت: ماهی قزل آلای رنگین کمان در آب سرد و کپور، کپور علفزار، فوک و کپور نقره ای در مزارع و دریاچه های ذخیره آب پرورش می یابند.

وی گفت: مزارع سردآبی استان حدود 1400 تن ماهی در سال تولید می کنند در حالی که مزارع و حوضه های آبی حدود 350 تا 400 تن ماهی در سال تولید می کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: بیشتر مزارع سردابی استان در شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین و فاروج و بیشتر مزارع و استخرهای ذخیره آب تولید ماهی گرم آبی در شهرستان های مانه و سملقان مستقر و فعالیت می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال های اخیر چهار مزرعه پرورش ماهی در استان غیرفعال شده است، گفت: تلاش برای فعال سازی مجدد آنها در حال انجام است.

شریفی افزود: چهار مزرعه پرورش ماهی زینتی در استان در شهرستان های بوینورد و اسفراین وجود دارد.

وی افزود: ظرفیت تولید سالانه این مزارع بیش از 700 هزار دستگاه است.

مدیر شیلات سازمان کشاورزی جهاد خراسان شمالی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره مشکلات این تولیدکنندگان در استان گفت: مزارع پرورش آبزیان باید به سیستم نظارت تصویری مجهز شوند.

وی گفت: اما برای نگهداری ماهی در این سیستم باید بچه ماهی اصلاح شده و سریع الرشد تهیه و غذای ماهی با حداقل آلودگی و حداکثر ویژگی رشد تهیه شود.

وی بیان کرد: مرکز تحقیقات شیلات کشور باید تحقیقات تولید و تکثیر تخم های جوان برای کشاورزی را آغاز کند تا وابستگی به واردات تخم مرغ جوان در کشور کاهش یابد و بتواند مزارع پرورش آبزیان را با سیستم نظارت تصویری راه اندازی کند.

این مسئول گفت: با توجه به اینکه اجرای این برنامه زمان زیادی می برد، هم اکنون می توان با هدایت و تشویق آبزیان به تکمیل و به روز رسانی مکانیزاسیون مزارع خود اقدام کرد.

وی افزود: آبزی پروری در این شرایط کم بارش در حال حاضر چاره ای جز اقدام ندارد.

همچنین مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خواستار توجه به توزیع یارانه خوراک ماهیان آبزی پروری به منظور کاهش هزینه های تولید شد که این موضوع در وزارت جهاد کشاورزی منعکس شد.

وی در عین حال بر پرورش ماهی از گونه های دیگر که سازگاری بهتری با شرایط کم بارش دارند، تاکید کرد و گفت: ماهی تیلاپیا یکی از ماهیان گرم آبی با تراکم بالا، تکثیر و تولید بالا و همچنین شوری و دما است. . قسمت بالایی نیز بادوام است.

شریفی افزود: این ماهی به حداقل تعویض آب نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این گونه ماهی در مزارع پرورش آبزیان استان های خراسان رضوی، سمنان و قم پرورش داده می شود که در خراسان شمالی اداره کل محیط زیست استان با آن مخالفت کرد.

این مسئول گفت: با توجه به اینکه این ماهی مهاجم و رقیب سایر ماهیان است، این اداره کل با تکثیر و پرورش آن مخالف است.

وی گفت: با این حال پیگیری‌ها برای ترغیب اداره کل برای پرورش آن در شهرستان‌های غیر رودخانه‌ای گرمه، جاجرم، اسفراین و فاروج در حال انجام است تا در نهایت این گونه در دریاچه‌های مخزنی صید شود. شهر تغذیه شد.

همچنین مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر لزوم پرورش ماهیان خاویاری که از گونه های گرمابی در استان خراسان شمالی است، تاکید کرد.

وی با بیان اینکه این ماهی در شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی پرورش می یابد، گفت: در خراسان شمالی نیز در شهرستان های گرمه، جاجرم، اسفراین و مانه و سملگان قابل پرورش است که قابلیت پرورش این ماهی را دارند. که مقرون به صرفه است اقتصاد بسیار بالایی دارد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای رشد نیازی به تامین آب زیاد نیست.

شریفی افزود: باید پرورش این گونه را در روستاها تشویق کرد تا در این شرایط کم بارندگی شرایط فعلی صنعت آبزی پروری حفظ شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید