لغو مجوز ریاست جمهوری به سازمان های دولتی برای واگذاری زمین به نهضت ملی مسکن


ساعت: 15:33
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886873

رئیس جمهور در حضور مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی:

رئیس جمهور در راستای نظارت بر عملکرد وزارتخانه های دولت امروز در جمع مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی حضور یافت و برنامه نظارت بر عملکرد مجموعه دولت این وزارتخانه را آغاز کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز یکشنبه به وزارت راه و شهرسازی رفت و در جریان جزئیات عملکرد، طرح ها و پروژه های مهم این وزارتخانه به ویژه در حوزه مسکن قرار گرفت. در این جلسه که استانداران سراسر کشور از طریق ویدئو کنفرانس نیز حضور داشتند، موضوع ساخت و ساز و تنظیم بازار مسکن محور اصلی سخنان رئیس جمهور بود.

رایضی با تاکید بر لزوم تحقق وعده دولت مبنی بر ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در کشور برای تحقق تکلیف قانونی و رفع نیازهای موجود، خاطرنشان کرد: پیش نیاز اجرای این طرح توزیع زمین، وزارت راه و شهرسازی است. مسئولیت مهمی در این زمینه است و باید با شناسایی اراضی مناسب و تشکیل بانک مسکن، زمینه جهش تولید مسکن در کشور فراهم شود.

رئیس‌جمهور در ادامه به تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دستور داد تا پایان شهریورماه تمامی اراضی اعلام شده برای ساخت و ساز مسکونی را به وزارت راه و شهرسازی تحویل دهند تا از طریق بانک زمین به متقاضیان واگذار شود. به نام دولت جمهوری اسلامی ایران تحویل خواهد شد.

رئیسی همچنین بر لزوم اخذ مالیات از اراضی متروکه تاکید کرد و به وزارت راه و شهرسازی دستور داد علاوه بر ساخت مسکن، «زمین به شرط مسکن» را برای مشارکت در روند ساخت مسکن در کشور به مردم واگذار کند.

رئیسی در ادامه، نظارت بر روند واگذاری زمین و ساخت و ساز مسکن را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: دستگاه های متولی باید اطمینان حاصل کنند که در تمامی مراحل اجرای طرح رونق مسکن، تحت هیچ شرایطی زمینه برای واسطه گری و سفته بازی زمین ها ایجاد نشود. فقط باید در اختیار متقاضیان ساخت و ساز قرار گیرد.

رئیس جمهور همچنین به استانداران دستور داد مسکن را در اولویت کاری خود قرار دهند و برنامه های دولت و وزارت راه و شهرسازی در این زمینه را با جدیت، سرعت و دقت دنبال کنند.

آیت الله رئیسی در ادامه به توجه به قوانین و اسناد بالادستی در ساخت مسکن انبوه تاکید کرد و افزود: در توسعه شهرها توجه به ضوابط و دستورالعمل های قانونی در حوزه معماری از اهمیت بالایی برخوردار است. ترجیح دولت توسعه افقی شهری بر بلندمرتبه سازی است، اما این استراتژی همچنین مستلزم توسعه دسترسی به زیرساخت های مربوطه در مناطق در نظر گرفته شده برای مسکن است.

اطلاع رسانی شفاف کلیه پروژه های مسکن در دست اجرا، اعمال نظارت دقیق بر روند اجرای طرح جهش مسکن، تفویض اختیارات لازم به مدیران از طریق وزارت راه، شهرسازی و ارائه خدمات زیربنایی در همان زمان از قبیل واگذاری زمین به مردم از دیگر دستورات صریح رئیس جمهور به نهادهای مسئول، در حوزه تولید مسکن بود.

رئیس جمهور در بخش دوم سخنان خود نظارت بر بازار مسکن و تنظیم مقررات در این حوزه را از وظایف وزارت راه و شهرسازی دانست و تصریح کرد: این وزارتخانه باید با رصد دقیق روندها و افزایش، بازار را متعادل کند. عرضه و اجازه ندادن به مردم در بحث مسکن تحت فشار قرار گیرند.

آیت الله رئیسی با اشاره به سهم بالای مسکن در بودجه خانوار، اقدامات نظارتی و مدیریتی بر این بازار را از مهم ترین اولویت ها دانست و گفت: ساماندهی این بازار می تواند کمک زیادی به معیشت خانواده ها کند و بار بزرگی را از دوش آنها بردارد. شانه ها

رئیسی به وزیر راه و شهرسازی و مدیران ارشد آن وزارتخانه و بخشداران دستور داد تا زمانبندی دقیقی برای کلیه پروژه ها تعیین و در روند اجرا به جدول زمانی مذکور پایبند باشند.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی شفاف به مردم از زمان بندی پروژه ها، گفت: باید با ابلاغ شفاف زمان بندی این امکان برای افکار عمومی، مردم و رسانه ها فراهم شود تا روند اجرا و اتمام پروژه را در زمان مشخصی مشاهده کنند. .

رئیس جمهور در این دیدار پس از استماع گزارش وزیر راه و شهرسازی و معاونان این وزارتخانه در حوزه های مختلف، از اقدامات این وزارتخانه در توسعه ترانزیت، بسیج امکانات برای اعزام و بازگشت زائران قدردانی کرد. به بیت الله الحرام، پیگیری مصوبات سفر استانی و راه اندازی سامانه های مختلف. هوشمند در حوزه کاری وزارت راه و شهرسازی این اقدامات را زمینه ساز تحقق برنامه های بزرگ دولت مردمی می داند.

آیت الله رئیسی گفت: وزارت راه و شهرسازی به ویژه در حوزه کریدورهای ترانزیتی مسئولیت مهمی بر عهده دارد که اجرای دقیق و صحیح آنها می تواند موتور محرکه توسعه و پیشرفت کشور باشد. لازم است طرح های توسعه ای در این حوزه در زمان مقرر تکمیل شود، در غیر این صورت ممکن است کارایی خود را از دست بدهد.

در ابتدای این جلسه وزیر راه و فواید عامه و تعدادی از نمایندگان مجلس به تشریح برنامه های در دست اجرای این وزارتخانه پرداختند و در خصوص روند اجرای آنها توضیحاتی ارائه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید