لورا روزن: آمریکا تا پایان ماه جاری به ایران فرصت داده تا درباره احتمال احیای برجام تصمیم گیری کند.

لورا روزن: آمریکا تا پایان ماه جاری به ایران فرصت داده تا درباره احتمال احیای برجام تصمیم گیری کند.

روهر نه بولتن دیپلماتیک لارا روزن، روزنامه نگار آمریکایی نوشت: یک کارشناس ایرانی نزدیک به تیم مذاکره کننده آمریکا گفت که انتظار می رود آمریکا تا پایان ژانویه ارزیابی کند که آیا پیشرفت کافی در مذاکرات با ایران در وین حاصل شده است یا خیر. تعیین اینکه آیا می توان تا فوریه یا مارس برای احیای برجام به توافق رسید.

لارا روزن، روزنامه‌نگار آمریکایی نزدیک به آمریکا گفت: یک کارشناس آمریکایی نزدیک به تیم مذاکره‌کننده آمریکا گفت که انتظار می‌رود آمریکا تا پایان ژانویه ارزیابی کند که آیا پیشرفت کافی در مذاکرات با ایران در وین تا اطلاع ثانوی حاصل شده است یا خیر. تیم مذاکره کننده آمریکا نوشت: آیا می توان تا فوریه یا مارس به توافق برای احیای برجام دست یافت؟

این کارشناس گفت: به نظر می رسد یک ضرب الاجل در دولت آمریکا وجود دارد که آنها قصد دارند در اواخر ژانویه ببینند که در واقع روزنه ای از امید وجود دارد و در حال حاضر پیشرفت کافی در این توافق وجود دارد. گفت . .

وی افزود: اگر مذاکرات با سرعت پیش برود، ایالات متحده و متحدان اروپایی آن احتمالاً رویکرد قهرآمیزتری را در پیش خواهند گرفت که احتمالاً با تشدید تحریم‌های اقتصادی آغاز خواهد شد.

راب مالی، فرستاده آمریکا به ایران برای از سرگیری مذاکرات روز دوشنبه پس از تعطیلات سال نو میلادی به وین بازگشته است.

وزارت امور خارجه گفت که تاکنون پیشرفت کمی در مذاکرات حاصل شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشستی در روز سه شنبه (4 ژانویه) به خبرنگاران گفت: «آنچه در حال حاضر می توانیم بگوییم این است که پیشرفت کمی در مذاکرات هفته گذشته حاصل شده است. امیدواریم بتوانیم در این هفته بر اساس اتفاقات پیش آمده حرکت کنیم. آنچه واضح است این است که اگر ما به زودی به توافق متقابل دست یابیم، سرعت سریع برنامه هسته ای ایران مزایای عدم اشاعه را بیشتر کاهش خواهد داد.

یکی از مذاکره‌کنندگان غربی که اوایل این هفته به وین بازگشت، ابراز نگرانی کرد که اگر مذاکرات با سرعت آهسته ادامه یابد، “کشورها واقعاً تا پایان ژانویه، زمانی که ایالات متحده ضرب‌الاجل را برای آنها می‌داند، پیشرفت کافی نخواهند داشت.”

این کارشناس ایرانی افزود: اما از ایرانی ها شنیده ام که علی بهاگری باید این کار را می کرد. [معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده اصلی هسته‌ای]وی افزود: «او امیدوار است که اگر ایرانی‌ها رویکرد عمل‌گرایانه‌تری داشته باشند، به‌ویژه اگر برخی از خواسته‌های خود را در اولویت قرار دهند، مذاکرات می‌تواند سریع‌تر پیش رود».

یکی از مذاکره کنندگان اروپایی امروز در مذاکرات وین گفت که با اراده سیاسی کافی می توان تا پایان ماه به پیشرفت کافی دست یافت.

یک مذاکره کننده اروپایی امروز (5 ژانویه) در پاسخ به این سوال که آیا حرکت کافی برای رسیدن به ضرب الاجل قابل مشاهده در پایان ژانویه وجود دارد، گفت: “این کاملاً با حسن نیت امکان پذیر است.”

میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مذاکره‌کننده ارشد، امروز در توییتر نوشت: «مذاکرات کند اما باثبات است».

وزارت خارجه پرایس بار دیگر تاکید کرد که پیشرفت در مذاکرات وین باید با خویشتن داری ایران برای پیشرفت بیشتر هسته ای همراه باشد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در 25 دسامبر به نقل از روسیه گفت: روسیه اورانیوم را تا 60 درصد غنی نمی کند. ایران همچنین ماه گذشته با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازگرداندن دوربین‌ها به نیروگاه سانتریفیوژ کرج که در ماه ژوئن در یک حمله خرابکارانه آسیب دیده بود، به توافق رسید.

پرایس گفت: «فقط تکرار می‌کنم که پیشرفت‌هایی در شناسایی موضوعات دشواری که هنوز برای مذاکره باقی مانده‌اند، حاصل شده است. اما حتی اگر پیشرفتی وجود داشته باشد، اساس داستان واقعاً باقی می ماند. ایران باید در برنامه هسته ای خود خویشتن داری کند و مذاکرات وین را از نزدیک زیر نظر داشته باشد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در 25 دسامبر به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت که ایران سطح غنی سازی اورانیوم خود را بیش از 60 درصد افزایش نخواهد داد که در حال حاضر به دنبال آن است. بالاترین سطح غنی سازی، 90 درصد، سطح تسلیحات است.
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت که تهران قصد ندارد از 60 درصد غنی‌سازی اورانیوم فراتر رود، حتی اگر طرف‌های مذاکره در وین به توافق نرسند و آمریکا تحریم‌ها را لغو نکند.

دیدگاهتان را بنویسید