احیای برجام تا پس از انتخابات ماه نوامبر آمریکا بعید است/ ایران سیگنال واضحی مبنی بر عدم علاقه به توافق در حال حاضر داده است.

احیای برجام تا پس از انتخابات ماه نوامبر آمریکا بعید است/ ایران سیگنال واضحی مبنی بر عدم علاقه به توافق در حال حاضر داده است.

روز جدید لارا روزن، روزنامه نگار آمریکایی در خبرنامه خود با عنوان «دیپلماتیک» نوشت: پس از آخرین پاسخ ایران، ارزیابی مقامات اسرائیلی این است که از سرگیری توافق هسته ای با ایران بعید است تا قبل از انتخابات میان دوره ای آمریکا در نوامبر اتفاق بیفتد.

یکی از این منابع که نخواست نامش فاش شود، در 6 سپتامبر گفت: «فکر نمی‌کنم در آینده نزدیک یا در چند هفته آینده توافقی اتفاق بیفتد». فکر می کنم شاهد ادامه گفتگو تا پایان میان ترم باشیم.»

این ارزیابی در حالی صورت می گیرد که رئیس موساد آخرین مقام بلندپایه اسرائیلی بود که این هفته برای مشورت به واشنگتن آمد.

یکی از مقامات اروپایی درگیر در مذاکرات (7 سپتامبر) به من گفت: «نگرانم که در وضعیت بسیار بدی قرار داریم. بازگشت به برجام در این مرحله بعید به نظر می رسد.

وی گفت: پاسخ ایران سازنده نیست.

یکی از مقامات سه کشور اروپایی درگیر در مذاکرات با ایران به من گفت: اگرچه به لطف اصرار هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و انعطاف همه، تقریباً به توافق رسیدیم، اما پاسخ ایران ما را خیلی عقب انداخت.

وی ادامه داد: خیلی سخت است که بدانیم این مشکل قابل حل است یا خیر. در هر صورت، ایران سیگنال روشنی داده است که در حال حاضر علاقه ای به توافق ندارد.

یک منبع با تشریح برداشت اسرائیل از موضع دولت آمریکا در مذاکرات برای احیای برجام، معتقد است که دولت آمریکا معتقد است در صورت دستیابی به توافق، از مانع بررسی کنگره جان سالم به در خواهد برد، اما این بحث می تواند آسیب زا نیز باشد. دولت ممکن است ترجیح دهد پس از انتخابات میان دوره ای 8 نوامبر، توافق را به کنگره ارسال کند.

این منبع گفت: درک من این است که دولت آمریکا حاضر به مذاکره نیست. [درباره احیای توافق هسته ای]هیچ دوره ای در کنگره قبل از انتخابات میان دوره ای وجود ندارد. اینطور نیست که در شرایط فعلی از سد کنگره عبور نکنند. از آن عبور خواهند کرد. اما در این روند انتقادات زیادی وجود خواهد داشت.

وی افزود: اما به هر حال این احساس من است و آنچه می فهمم این است که اگر اکنون توافقی حاصل نشود، دولت [ایالات متحده]او عجله‌ای ندارد و ترجیح می‌دهد بعد از میان‌ترم گفتگو را از سر بگیرد.»

دیدگاهتان را بنویسید