لکه های پل ضد زنگ نگران نباشید / رطوبت را با آب گرم مخلوط نکنید!

ساعت: 16:29
تاریخ انتشار: 1300/08/16
کد خبر: 1782382

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: بر روی پشت بام و ایوان 33 پل در سال های اخیر آثار آب گرم وجود داشته و نمای آنها را مخدوش کرده است. باید تا حد امکان آنها را حذف کنید. «ممکن است در دستور کار باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ در پی بارندگی های پاییزی روز جمعه (14 آبان) در اصفهان، عکسی از سقف 33 پل در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن برخی از علاقه مندان میراث فرهنگی از احتمال نمناک بودن ایوان ها و دیوارها بر روی این پل تاریخی ابراز نگرانی کردند.

1274701a 5966 454e b5ef c77449b6a6ee خبر خاکستری

ناصر طاهری در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز، درباره عکس منتشر شده از 33 پل گفت: طبق تحقیقات سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان هیچ یک از سقف های 33 پل باز نیست و همه این موارد مدت هاست که حفظ شده است. زمان و مشاهده پل پس از آخرین بارندگی های پاییزی نشان می دهد که خطر خاصی متوجه پشت بام و ایوان های این پل تاریخی نیست که بر اثر آخرین بارندگی ها خیس شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان افزود: در این پایش سقف و ایوان 33 پل به صورت دقیق و متر به متر مورد بررسی قرار گرفت. رصدهای اخیر نشان داده است که بارندگی برای پشت بام ها و ایوان ها مشکل ساز است. «این پل ساخته نشده است. کف پل سی و سوم موکت شده است. اما بازرسان پس از بررسی ها گفتند که حتی بسته شدن آن هم مشکلی ندارد و وضعیت فعلی این است. گرمای آب که مربوط به سالهای قبل است.

وی گفت: هر ساله در چنین زمانی مکاتباتی با تمام نقاط شهر و بخش های مسئول آثار تاریخی برای کنترل منابع آب و ناودان ها انجام می شود و اگر مشکلی وجود دارد باید توجه داشته باشیم که انجام خواهیم داد. بعد از بارندگی تعجب نکنید.» اما در این چند سال بارندگی بسیار کم بود، اما اگر یادتان باشد در سال 1398 که بارندگی شدت گرفت، در هیچ یک از آثار تاریخی مشکلی وجود نداشت.

طاهری افزود: تمامی بناهای تاریخی به طور مرتب مورد رصد، پایش و کنترل قرار می گیرند و آنقدر برای بارندگی های شدید آمادگی داریم که در فصل پاییز همیشه آماده بحران ها و بارندگی های شدید هستیم و در بیشتر مواقع به متولیان بناهای تاریخی از جمله اعلام و تذکر می دهیم. اداره کمک های مردمی که مساجد تاریخی را اداره می کند و اداره آموزش و پرورش که دارای یک ساختمان تاریخی است، به اطلاع می رساند که فصل بارندگی نزدیک است و ممکن است بارندگی های شدید باشد.

وی خاطرنشان کرد: با کارکنان ساختمان های مختلف از جمله چهلستون و عالی قاپو و … برای بازدید با همکاران اداره ساختمان و حفاظت بام هماهنگی می کنیم. دفتر ما در هر موقعیت خاص به موارد خاص رسیدگی می کند. ناودان ها و وضعیت پشت بام ها را بررسی کنید تا ببینید برای جلوگیری از حوادث چه کاری باید انجام دهیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به وضعیت پل های تاریخی این شهر خاطرنشان کرد: اکنون که گسترش یافته گرمای آبی به جای مانده از سال های گذشته است. عکس های چه کسانی منتشر شده است اما اگر این نقاط مربوط به سال های گذشته باشد.

وی افزود: باید توجه داشت که عکس هایی که روی 33 پل منتشر شده تنها یک دهانه نیست، بلکه دهانه های دیگر نیز همین مشکل را دارند و این همان آب گرمی است که می تواند همزمان با بارندگی باشد. در مورد پل های تاریخی دیگر چنین اتفاقی نیفتاده است.حذف آنها باید تا حد امکان در دستور کار قرار گیرد تا آسیبی به پل وارد نشود.سی و سه پل به عنوان یک پل تاریخی دو طبقه و به دلیل عظمت و آجرکاری که دارند باید مدام رصد شوند. و حفاظت شده کلیه آثار تاریخی اصفهان در ابتدای فصل در فصل پاییز و قبل از شروع بارندگی مشاهده می شوند و اشیایی مانند ناودان ها، پشت بام ها و آبراهه ها بررسی می شوند.

طاهری بیان کرد: این آب گرم در جاهایی که خرابی دارد تا زمانی که سقف دوباره آب بندی و یا تعمیر شود دائمی است، این موارد دائمی است و از بین نمی رود، البته در چند سال اخیر عقب مانده ایم. سقف 33 پل را تعمیر کردند اما سقف تعمیر نشد چون نیازی به تعمیر نبود و الان اینها بیشتر دیده می شود.

وی ادامه داد: زمانی که ضایعه ای رخ می دهد، علت را درمان می کنیم، مثلاً اگر رطوبت وجود دارد، علت را برطرف می کنیم و آنچه در ظاهر دیده می شود، ضایعاتی است که در زمان خود و وضعیت پشت ایجاد شده است. سی و سه پل کاملا مطلوب است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید