ماجرای مشعل هایی که در آتش می سوزند + فیلم

ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: 1300/08/16
کد خبر: 1782264

رها شدن کامیون های حامل سوخت، تصادفات و احیاناً آتش زدن و زنده زنده سوزاندن نوجوانان و جوانان حاصل قاچاق سوخت در جنوب کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; هرمزگان با بیش از دو هزار کیلومتر نوار ساحلی در امتداد دو دریای بزرگ خلیج فارس و عمان، یکی از استان‌های منحصربه‌فرد است که اقتصاد آن بر پایه دریا است.

از گذشته های دور مردم نخل و دریاهای گرم هرمزگان به دریا می رفتند و عده ای از راه تجارت با کشورهای دیگر و تجارت امرار معاش می کردند و گروهی دیگر چرخ زندگی خود را با شکار و صید می چرخاندند.

با صنعتی شدن جوامع و پیشرفت علوم انسانی، کارخانه ها، پالایشگاه ها و معادن کشورمان همزمان با سایر نقاط جهان در حال توسعه هستند، به طوری که هم اکنون عنوان بزرگترین تولید کننده میعانات گازی در جهان به شرکت نفت ستاره در سال 2018 رسیده است. هرمزگان.

0a7482b8 3c41 4b7f 9cb3 2a7cb0aef505 خبر خاکستری

هرمزگان دارای پالایشگاه ها، کارخانه ها، معادن و بنگاه های اقتصادی بسیاری است که به گفته برخی کارشناسان نیمی از اقتصاد کشور را تامین می کند. اما اینکه چقدر از این نعمت ها و توانایی ها در استان صرف می شود یا از نیروهای بومی در آن استفاده می شود، سوالی پرمحتوا اما با پاسخی مبهم در ذهن جوانان و نوجوانان بومی هرمزگان است.

هرمزگان امسال یکی از بزرگترین استان های فقیرنشین بود و این موضوع باعث نگرانی شدید مرزنشینان هرمزگان شده است.

در سال های اخیر اصطلاحاتی مانند سوخت، قاچاق، استحصال سوخت، بیکاری، فلاکت و… در بین ساکنان ساحلی هرمزگانی محبوبیت پیدا کرد که باعث چالشی برای کارکنان و خانواده های هرمزگانی شد.

ویدیو را تماشا کنید

00:00

02:41

تولید سوخت یک پدیده نوظهور جدید در سال های اخیر در جنوب کشور است که نوجوانان و جوانان این منطقه را تحت تاثیر قرار داده و سعی در بازی با زندگی در جاده های استان به ویژه در نوار شرقی دارد.

کم کاری، درآمدهای بالای قاچاق سوخت، چشم و هم چشمی جوانان و نوجوانان، راه های روستایی را به محلی برای عبور خودروهای بدون پلاک یا پلاک های آسیب دیده با عبور از نقاط مختلف پرسرعت برای رسیدن به آب های ساحلی تبدیل کرده است.

اختلاف بالای قیمت سوخت در ایران با کشورهای همسایه باعث شده تا سوخت های قاچاق مشتریان دائمی داشته باشند.

روزانه گزارش های زیادی مبنی بر دستگیری و انهدام باندهای قاچاق سوخت توسط مسئولان ذیربط به گوش می رسد که تلاش زیادی برای جلوگیری از نشت منابع مالی ملی انجام می دهند.

از بحث اقتصادی سوخت که بگذریم، نمی توان از پر شدن جوانانی که به گفته اهالی به دنبال نان هستند غافل شد. ترک خودروهای حامل سوخت، تصادفات و در نهایت سوختن خودروهای حامل سوخت در آتش، نتیجه قاچاق سوخت در جنوب کشور است.

اگرچه دستگاه های اجرایی و نظارتی هشدارهای زیادی در این زمینه داده اند، اما همچنان جاده های شرق هرمزگان با شلیک خودروهای سوختی که با سرعت غیرمجاز و بدون رعایت ضوابط تردد می کنند، عبور می کند.

9f59c159 5818 4752 a6e6 bece4f0bcf48 خبر خاکستری

قاچاق سوخت به دنبال مشکلات معیشتی است

حجت الاسلام عبادی زاده سخنگوی ولی فقیه در هرمزگان با اشاره به پدیده قاچاق سوخت در هرمزگان گفت: جامعه ای که در آن بیکاری و مشکلات اقتصادی و معیشتی وجود دارد به دنبال چنین چیزهایی است.

امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه اختلاف فاحش قیمت سوخت داخلی و خارجی باعث افزایش قاچاق سوخت شده و انگیزه و زمینه را برای آن فراهم کرده است، گفت: امروز هم نیازمند مدیریت سوخت و هم توجه به ریشه های قاچاق هستیم. و آن سوختی که با تلاش های تولید شده به عنوان سرمایه می بینیم.

مسئولان کشور باید راهکاری کارشناسی شده برای قاچاق سوخت بیاندیشند

عبادی زاده خاطرنشان کرد: سوخت ارزان ما اکنون در خلیج فارس با کشتی های بزرگ و غول پیکر غربی با قیمت های بالا به فروش می رسد و سرمایه های کشور در حال دود شدن و نابودی است و انتظار داریم مدیران ارشد کشور متخصص و دقیقی ارائه دهند. راهی برای مناطق ساحلی».

وی گفت: من همیشه این موضوع را در حضور مقامات عالی رتبه کشور مطرح کرده ام. اینجا کشوری است، اما در ایران متاسفانه سواحل ما خشک و بایر است و از آن لذت نمی بریم.

سخنگوی ولی فقیه در هرمزگان گفت: زندان های ما مملو از جوانان جان باخته و گرفتار در این میدان است و از سوی دیگر هر روز و هفته شاهد تصادفات دردناک در جاده ها هستیم.

با این حال انتظار می رود مسئولان سراسر کشور نگران بیکاری جوانان در مناطق مرزی هرمزگان باشند و راهکاری اساسی برای جلوگیری از پدیده قاچاق سوخت اجرا کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید