زمستان ها و بخاری هایی که می سوزند و می سوزند / امسال آتش سوزی جان چند دانش آموز بی گناه را می گیرد؟

ساعت: 08:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۲
کد خبر: 1794297

پس از چندین سال وعده و وعید برای جمع آوری بخاری های نفتی، هنوز بوی نفت و دود آن در برخی مدارس استان پهناور سیستان و بلوچستان به مشام می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ؛ ترس عجیبی در دل زمستان موج می زند به خصوص برای والدینی که فرزندانشان در مدارسی که هنوز با بخاری و چراغ نفتی گرم می شود، می روند. ; وسایل گرمایشی که کودکان را در روزهای سرد جمع آوری می کنند تا به لطف گرمای خود، یخ روی انگشتان پا و پاهایشان را منجمد کنند.

ترسی که ذهن دانش آموزان را تا بازگشت به خانه درگیر می کند که زمستان امسال جان چند کودک بی گناه در خطر می افتد؟ و آیا چراغ های نفتی همچنان فاجعه بار خواهد بود و آتش کلاس های غیر استاندارد و معیوب و قدیمی دوباره گرم می شود؟

بگذار کلاس و مدرسه که خانه دوم دانش‌آموزان است و باید آنها را به رویاهایشان برساند، خانه ناامیدی آنها شود و لحظه‌ای را رقم بزنند که بتوانند رویاهایشان را با خودشان محقق کنند.

6149076d 725f 4f99 a43e 3180c07523ff خبر خاکستری

بله، نبود بخاری و سیستم گرمایشی استاندارد در مدارس، به ویژه در مناطق دورافتاده مانند سیستان و بلوچستان که اکثر آنها به گاز طبیعی دسترسی ندارند، باعث شده تا ایمنی در برخی کلاس‌ها بسیار پایین باشد و خطر آتش‌سوزی دائمی وجود داشته باشد. .

آتش سوزی مدرسه اسوه حسنه 27 آذر 1395، مدرسه شبانه روزی دانشگاه چابهار، آبان 1390، پانسیون دانشگاه چابهار، آبان 1389، مرگ دانش آموز در آتش سوزی مدرسه شبانه روزی در چاه رحمان آبان 1389 تنها بخشی از حوادث تلخ برای مردم این کشور با هزاران امید و آرزو نوگلان و جوانانش برای کسب دانش به راه افتادند، اما کاخ رویاهای آنها ناگهان ویران می شود.

باید از بخاری های نفتی استفاده کنیم!

در همین رابطه چند روز پیش مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از جمع آوری بخاری های نفتی مدارس خبر داد و گفت: این بخاری ها با سیستم های موتورخانه و موتورخانه جایگزین شده اند. بخاری های گازی هوشمند.”

مهرولا رخشانی مهر با اشاره به اینکه اکنون فقط در مدارسی که برق و گاز ندارند مجبور به استفاده از بخاری نفتی هستیم، گفت: این تنها 2 درصد مدارس است.

به گفته این مقام مسئول، استان های سیستان و بلوچستان، لرستان و آذربایجان غربی استان های هدف ما از نظر استانداردسازی بخاری های غیراستاندارد هستند و تلاش می کنیم بخاری های گازی و نفتی را به موتورهای دسته ای تبدیل کنیم.

1080 کلاس درس مجهز به سیستم گرمایش و سرمایش استاندارد می باشد

رضا سرحدی نیا مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس استان گفت: برای سال تحصیلی 1399-1400 با توجه به طبق برنامه 831 کلاس درس با پیشرفت 70 تا 90 درصد مجهز به سیستم گرمایش و سرمایش استاندارد است که از این تعداد 1080 کلاس در سیستان و بلوچستان و 751 کلاس در استان خراسان رضوی است.

cee6dc19 b96e 4539 9590 72760b1be25c خبر خاکستری

وی افزود: تمامی کلاس های درس فاقد گرمایش استاندارد بودند، در ابتدای اجرای طرح جایگزینی سیستم های گرمایشی و سرمایشی استاندارد 11 هزار و 383 کلاس درس در سراسر کشور وجود داشت.

این مسئول ادامه داد: با اجرای طرح جایگزینی، از سال 92 تا پایان سال 97، حدود 3 هزار و 113 کلاس درس در دو استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی به آموزش واگذار شد.

سرحدی نیا خاطرنشان می کند: در سال های 1398-1399 در مجموع 4728 کلاس درس در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت که از این تعداد 2978 کلاس مربوط به سیستان و بلوچستان و 1752 کلاس مربوط به استان خراسان رضوی بود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: 1701 کلاس درس برای تکمیل پروژه باقی مانده است و تلاش می کنیم هر چه سریعتر به این مهم دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید