ماجرای واردات خودرو به کجا رسید؟

ماجرای واردات خودرو به کجا رسید؟

روز جدید : دو نماینده شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت مقررات واردات خودرو توضیحاتی ارائه کردند.

موضوع واردات خودرو به کشور یکی از موضوعاتی بود که در ماه های اخیر در مجلس، دولت و مجامع عمومی داغ شده بود تا اینکه سرانجام در تیرماه امسال سخنگوی دولت و وزیر صلح رسما آزادسازی را اعلام کردند. واردات خودرو و مقرر شد آیین نامه آن تدوین شود که البته از آن زمان تا به امروز خبری از نهایی شدن آیین نامه نیست.

سیدرضا فاطمی امین وزیر امنیت گفت: این آیین نامه باید تا خرداد 1401 به تصویب دولت برسد و پس از گذشت 2 تا 3 ماه از تصویب، واردات خودرو به کشور انجام شود.

در همین رابطه منوچهر لقی معاون حمل و نقل وزیر صنعت نیز در مصاحبه ای در 30 تیرماه گفت: اجرای این آیین نامه منوط به تصویب شورای دولت است در حالی که طبق برنامه تا شهریور 1401 انجام می شود. واردات خودرو انجام خواهد شد.

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: ابلاغ آیین نامه واردات خودرو در اختیار دولت است و منع قانونی ندارد. آیین نامه مربوط باید در دولت تصویب و ابلاغ شود.

با توجه به مطالب مطرح شده این موضوع را با دو نماینده مردم در میان گذاشتیم که به شرح زیر است:

مصوبه واردات خودرو در مجلس مطرح نشده است

حجت الاسلام علیرضا سلیمی یکی از اعضای کمیسیون رئیس مجلس در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در خصوص آخرین وضعیت مقررات واردات خودرو اظهار داشت: در کمیسیون صنایع مجلس درباره مقررات واردات خودرو جلسه ای برگزار کردیم. که در آن برخی از مقامات دولتی نیز حضور داشتند و قرار بود دولت این مصوبه را به صورت کتبی به مجلس ارائه کند تا مجلس ارزیابی کند اما این مصوبه هنوز در مجلس مطرح نشده است.

وی درباره اینکه چرا دولت این آیین نامه را نهایی نکرده است، بیان کرد: مسئولان مربوطه گفتند که مراحل نهایی تصویب این آیین نامه را پشت سر می گذاریم. اما مشخص نیست دلیل این تاخیر چیست. دولت باید هرچه زودتر به مجلس ارائه کند تا مجلس آن را با قانون تطبیق دهد تا مشکلی پیش نیاید.

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مجلس متعهد به عدم مغایرت این آیین نامه با قانون است، تاکید کرد: اگر مقررات واردات خودرو خلاف قانون باشد، مجلس در این زمینه اقدام جدی خواهد کرد.

آیا خودروهای خارجی تا پاییز وارد ایران می شوند؟

سلیمی ادامه داد: انتظار ما از دولت این است که در اسرع وقت این آیین نامه را تصویب و به مجلس ارسال کند. 3 تا 4 ماه طول می کشد تا خودروهای خارجی وارد کشور شوند تا این مصوبه بیاید و در مجلس تصویب شود و سپس دستور ابلاغ و ثبت شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برخی از خودروهای داخلی که نسبت به خودروهای دیگر ارزانتر هستند، پلاک ندارند، خانواده های کم درآمد برای تهیه خودرو با مشکل مواجه می شوند. این سوال کمی مجلس را به دردسر انداخته است که چگونه خانواده های کم درآمد می توانند صاحب خودرو شوند؟

مخالفت نمایندگان مجلس با برخی مفاد مصوبه واردات خودرو

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: پس از جلسه ای که با دولتمردان داشتیم برخی از موارد مندرج در آیین نامه به صورت شفاهی توسط نمایندگان استماع شد که نمایندگان به برخی از بندهای این آیین نامه ایرادات جدی داشتند. آیین نامه ای که مسئولان قول دادند به مجلس ارائه کنند.

سلیمی گفت: هفته آینده پیگیری می کنیم تا دولت این آیین نامه را به صورت مکتوب به مجلس ارائه کند تا نمایندگان نظرات خود را اعلام کنند.

وی درباره وعده دولت مبنی بر آغاز واردات خودرو از شهریور ماه، گفت: نمی دانم چرا دولت این وعده را داده است، پس از تصویب آیین نامه و همچنین ابلاغ و ثبت سفارش، واردات خودرو به 3 ماه زمان می برد. کشور.

صنعت خودرو چگونه نجات خواهد یافت؟

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر واردات خودرو و ساماندهی صنعت خودرو در کشور کشور گفت: بحث واردات خودرو موضوع بسیار مهمی است که انتظار عموم مردم از دولت بر اساس وعده های داده شده واردات خودرو را دارد.

وی افزود: صنعت خودروسازی ما به مرحله ای رسیده است که یکی از راه های عبور از شرایط فعلی صدور مجوز واردات خودرو است و این مسیر اجتناب ناپذیری است که انشاالله عملیاتی می شود.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه در این آیین نامه بیشتر به منافع واردکنندگان نسبت به مصرف کنندگان توجه می شود، گفت: من این آیین نامه را ندیده ام اما نباید به نفع خودروسازان و واردکنندگان توجه شود. به حساب آوردن.

میرتاج الدینی ادامه داد: اگر صنعت خودرو از دست دولت خارج شود و به بخش خصوصی واگذار شود، طبیعتا فضای رقابتی ایجاد می شود و در نتیجه صنعت خودرو نجات می یابد.

چرا واردات خودرو مهم است؟

لازم به ذکر است گزارش های میدانی موجود نشان می دهد که اعطای مجوز واردات خودرو به شدت بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده است تا جایی که بازار خرید و فروش خودرو در چند ماه گذشته به کما رفته است.

بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که عملیاتی شدن واردات خودرو از یک سو موجب کاهش قیمت محصولات داخلی و از سوی دیگر با ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودروسازی کشور موجب افزایش نیز می شود. کیفیت از خودروهای داخلی

دیدگاهتان را بنویسید