ماده 477 یک معضل برای دیوان عالی است / قوانین پیچیده مالیاتی فاسد

زمان: 13:01
منتشر شده در: 1400/07/23
کد خبر: 1776255

رئیس قوه قضائیه گفت: ما به دنبال کوتاه کردن برخی از فرایندهای پیچیده و فاسد با همکاری دولت و مجلس هستیم تا با شفافیت ، چابکی و کارآیی بیشتر ساختار قوه قضاییه مشکلات مردم کاهش یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه های قضایی ، پس از سلسله جلسات تخصصی مقامات ارشد قوه قضائیه برای بررسی چالش ها و راهکارهای اصلاحات قضایی برای کاهش مشکلات مردم در دوره “تحول و تعالی” ، نشست تخصصی “علل و عوامل در موارد تحت هنر 477 “.

ماده 477 درخواست تجدید نظر از رئیس قوه قضائیه در مواردی است که ادعا می شود حکم خلاف قوانین اسلامی صادر شده است.

در ابتدای این جلسه ، رئیس دیوان عالی کشور ، حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم ، گزارشی از آخرین آمارهای موجود در جریان پرونده های ماده 477 و روند بازبینی ارائه داد و گفت که این مقاله به یک مشکل تبدیل شده است. برای دادگاه عالی

وی با توجه به اینکه تعداد درخواست های تجدید نظر در این مقاله در حال افزایش و کند شدن است ، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از این درخواست ها بر اساس دلایل نادرست انجام شده و به هیچ وجه قابل ردیابی نیست. تصمیمات خلاف شرع است ، متناقض است.

رئیس قوه قضائیه بر لزوم ورود تخصصی و فنی برای رفع چالش های پیش روی دستگاه قضایی کشور تأکید کرد و خاطرنشان کرد: قوانین و فرایندهای پیچیده در داخل و خارج قوه قضاییه که برای مردم مشکل ایجاد کرده و منجر به فساد و کندی شده است ، باید مورد توجه قرار گیرد. … اصلاح شود …

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای گفت: “من شخصاً اعتقاد داشتم و به دنبال این بودم که با همکاری دولت و مجلس برخی از مراحل پیچیده و فاسد را کوتاه کنم تا با شفاف سازی ، انعطاف پذیری و کارایی بیشتر ساختارها ، مشکلات مردم کاهش یابد. “

وی برای مثال به پیچیدگی قوانین مالیاتی و فرایند صدور مجوز اشاره کرد و گفت که فرآیندهای طولانی و چند لایه در این زمینه ها علاوه بر ایجاد مشکل برای مردم ، قطعاً فاسد است.

رئیس قوه قضائیه ماده 477 را یکی از پیچیده ترین مراحل قانونی دانست و با تأکید بر لزوم تسهیل این روند ، راههای تصحیح این روند را توضیح داد و اظهار داشت: بعدها مشخص شد که آنها کارآیی لازم را ندارند. به

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: در نقطه ای دیگر موضوع ماده 18 مطرح شد که در آن آمده بود که اگر تعریفی خلاف شرع و قانون است باید در آن تجدید نظر شود اما بعداً این س arال مطرح شد که کیست و کجاست. آیا می توانید تشخیص دهید که رای غیرقانونی است یا خیر؟ “

وی ادامه داد: در آن زمان ، با فرض اینکه تصمیمات خلاف شرع باید نادر باشد ، گفته شد که رئیس قوه قضائیه باید تصمیم بگیرد ، اما وقتی درخواست تجدید نظر افزایش یافت ، مطمئناً رئیس قوه قضائیه تمام پرونده ها را به تنهایی نخوانده است. به “

رئیس قوه قضائیه گفت: در این شرایط رئیس قوه قضائیه باید پرونده را به قضات معتبر و باتجربه بسپارد تا پرونده را بخوانند و غیرقانونی بودن حکم را تعیین کنند و در نهایت بدون بررسی پرونده نظر آنها را امضا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: زمانی رئیس وقت قوه قضائیه همین کار را می کرد اما به دلیل حساسیت موضوع و نیاز به افرادی با درک و نتیجه گیری دقیق که گاهی مجبور می شوند رئیس قوه قضائیه توضیح دهید “این امر تحقیقات طولانی مدت را طولانی می کند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه “طولانی شدن روند اعمال ماده 477 باعث نارضایتی مردم می شود” ، این سوال را مطرح کرد که چرا قاضی باید حکمی مغایر با قوانین اسلامی صادر کند و چرا در مواردی این موضوع تکرار می شود.

اگر قاضی تصمیمی مغایر با قوانین اسلامی بگیرد ، باید مورد بازجویی قرار گیرد و در برابر مقامات مربوطه پاسخگو باشد.

در همین حال ، حجت الاسلام والمسلمین محسنی ایجی گفت که گاهی در مورد موضوعی نظر متفاوتی وجود دارد و ممکن است قاضی نظری متفاوت از نظر قاضی دیگر داشته باشد که نمی توان آن را غیرقانونی دانست.

رئیس قوه قضائیه ادامه اجرای ماده 477 قانون در شرایط کنونی دادرسی طولانی و پیچیده را غیرقابل قبول می داند.

در این جلسه ، حجت الاسلام والمسلمین مصدق ، معاون اول قوه قضائیه ، حجت الاسلام گودراتی و رحیمی ، معاونین حقوقی و قضایی قوه قضائیه و حجت الاسلام و المسلمین منتظری ، دادستان کل کشور ، دیدگاه های خود را ارائه کردند. بر اساس ماده 477 و نحوه اعمال آن و پرداخت آنها.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم اصلاح این روند ، از معاون قوه قضائیه و رئیس دیوان عالی کشور خواست تا پرونده های ماده 477 را به صورت اختیاری بررسی کنند. برخلاف قوانین اسلامی ، آنها باید موضوع را جدی بگیرند و دلیل آن را از قاضی مربوطه بپرسند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای همچنین به معاون حقوقی قاضی دستور داد تا دلایل و عوامل تشکیل ادعاهای ماده 477 را با کمک سایر ادارات قضایی و نظرات کارشناسان و اعضای کمیسیون قضایی بررسی کند. ارائه تصمیمات اصلاحی در مورد نحوه اجرای این مقاله.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید