مالچ پاشی کیک سرب و روی ته نشین شده در محل واحدها غیرقانونی است

وی افزود: پس از شستشوی لجن، ضایعات دارای دو مرحله است که شامل لجن گرم و لجن سرد و حاوی نیکل، کادمیوم و کبالت است. گاهی لجن به دست آمده در نتیجه فرآیند شستشو به محل دفن زباله منتقل نمی شود زیرا باید 2 درصد روی در داخل آن وجود داشته باشد، بنابراین واحدها به عنوان محل دفن زباله عمل خواهند کرد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه مالچ پاشی در این گونه واحدها منطقی نیست چرا که مجدداً از آن استفاده می شود، گفت: لازم به ذکر است که از نظر قانونی هیچ واحد دیگری مجاز به نگهداری کیک آهنی در محدوده یک واحد تولیدی

وی تصریح کرد: اگر واحدی کیک را در واحد تولیدی مالچ پاشی کند و نسبت به نگهداری آن اقدام کند، این اقدام غیرقانونی زیست محیطی است.

یافدیان با تاکید بر اینکه محل دفن زباله سرب و روی قطعا از نظر زیست محیطی دارای مشکلاتی است، گفت: به سادگی نمی توان گفت که این محل دفن زباله باعث آلودگی محصولات کشاورزی، آب و خاک این سایت شده است، زیرا آلودگی ایجاد نمی کند. به یکباره اتفاق می افتد، اما باز هم تکرار می کنم که این دفن زباله می تواند باعث آلودگی شود.

وی با تاکید بر اینکه آزمایش ها باید در چند دوره رشد محصولات کشاورزی به صورت عمیق و مستند انجام شود، تصریح کرد: جهاد کشاورزی و علوم پزشکی نیز آزمایش های مکرری را از کیفیت محصولات تولید شده در استان در خصوص وجود فلزات سنگین انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید