ماموریت جذاب اسکوچیچ شکستن جادوی 45 ساله است

ماموریت جذاب اسکوچیچ شکستن جادوی 45 ساله است

تیم ملی فوتبال ایران پنجشنبه گذشته در ورزشگاه آزادی از سد عراق گذشت و پس از قطر میزبان به عنوان اولین تیم آسیایی به جام جهانی 2022 راه یافت و شاگردان دراگان اسکوچیچ سه هفته مانده به پایان دور سوم مقدماتی این کار را انجام دادند.

ایران اکنون در سه بازی اخیر خود باید به ترتیب به مصاف امارات (میزبان)، کره جنوبی (خارج از خانه) و لبنان (میزبان) برود. پیش از این در مسابقات جهانی 1978، 2006 و 2018 با شرایط مشابهی مواجه بودیم، شرایطی که صعود ما قبل از پایان مسابقات قطعی شد.

در مسابقات مقدماتی جام جهانی 1978، تیم با هدایت حشمت مهاجرانی در هفته پایانی مسابقات مقدماتی جام جهانی به مصاف کویت میزبان رفت که ارتقا یافت. ایران در این دیدار با بازیکنان جوان خود به میدان آمد و موفق شد با نتیجه دو بر یک از سد شاگردان ماریو زاگالو بگذرد. بهتاش فریبا و حبیب حبیری برای ایران گلزنی کردند. این اولین و تنها پیروزی ایران در دیدارهای تشریفاتی خود در مقدماتی جام جهانی پس از صعود بود.

شاگردان برانکو ایوانکوویچ در مسابقات مقدماتی 2006 مقابل بحرین شکست خوردند و تصمیم گرفتند راهی آلمان شوند و هفته گذشته باید به مصاف تیم دیگر ژاپن می رفتند. شاگردان زیکو در این دیدار موفق شدند انتقام باخت اولین دیدار را بگیرند و با نتیجه 2 بر یک از سد ملی پوشان عبور کنند و تک گل ایران را علی دایی به ثمر رساند.

ایران در راه روسیه موفق شد یک صعود زودهنگام را تجربه کند. 2 دیدار اخیر شاگردان کارلوس کی روش در شرایطی برگزار شد که صعود ایران و مرحله گروهی قطعی بود. ایران ابتدا در زمین کره به تساوی 0-0 رسید و سپس در آخرین بازی مقابل سوریه 2-2 متوقف شد.

حالا باید در شرایطی که صعودمان ثبت شده، سه مسابقه آخر را برای اولین بار برگزار کنیم. البته شاگردان اسکوچیچ باید حواسشان به کره جنوبی باشد تا طعم رهبر تیمی مثل حشمت مهاجرانی و کارلوس کی روش (2 بار) را بچشند. کره با 2 امتیاز اختلاف در رده دوم قرار دارد.

آمار ما در مسابقات تشریفاتی پس از صعود یک برد، یک باخت و دو تساوی است. باید دید اسکوچیچ می تواند ایران را در 45 سال دیگر به پیروزی دیگری برساند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید