مانور مشترک آمریکا و اسرائیل باید جدی گرفته شود

مانور مشترک آمریکا و اسرائیل باید جدی گرفته شود

روز جدید جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل در حال انجام تمرین‌هایی با هواپیماهای سوخت‌رسان آمریکایی برای حمله فرضی به تاسیسات هسته‌ای ایران هستند. به گزارش تلویزیون 13 اسرائیل، در رزمایشی به نام ارابه های مرگ، تعدادی از جنگنده های اسرائیلی به صورت فرضی وارد ایران و حمله به تاسیسات هسته ای شدند. برای اولین بار، ایالات متحده در این رزمایش شرکت کرد، در حالی که ایالات متحده در این رزمایش شرکت نکرد. مانور مشابه اسرائیل در 10 سال پیش برای شبیه سازی حمله به تاسیسات هسته ای ایران. در همین حال، مایکل کوریلا، فرمانده جدید فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، که بر همکاری نظامی اسرائیل و آمریکا نظارت دارد، برای دیدار با مقامات رژیم به تل آویو سفر می کند. ستاره صبح در همین رابطه با دکتر علی بیگدلی، استاد روابط بین الملل دانشگاه بهشتی گفت وگویی داشته است که در ادامه می خوانید:

به نظر شما اهداف و اهداف مانور نظامی اسرائیل و آمریکا در شبیه سازی حمله به تاسیسات هسته ای ایران چیست؟

اولین نکته این است که اقدامات ارتش اسرائیل رفتار حساب شده نیست، بلکه اشتباهی است که اگر تل آویو انجام دهد، کل منطقه خواهد سوخت. به نظر می رسد نکته دوم این است که این مانور نوعی فشار بر ایران برای عقب نشینی از خواسته هایش در موضوع برجام است. البته این عملیات برای چنین اهدافی نتیجه مطلوب را برای هیچ یک از طرفین نخواهد داشت.

موضوع سوم این است که آمریکا در دوران بایدن از مشکلات خاورمیانه فاصله می گیرد و این فاصله به ضرر واشنگتن تمام شده است تا جایی که پادشاه عربستان به تلفن بایدن پاسخ نداده و حاضر به افزایش نیست. تولید نفت برای تهاجم روسیه به اوکراین

در مجموع نمی توان به موضوعاتی مانند مانورهایی که بعد نظامی دارند بی توجه بود. البته انتظار می رود که جنگ اتفاق بیفتد، اما مقدمات آن لازم است.

به نظر شما چرا جوزف بورل معتقد است که «انقضای زمان» هر دو طرف را از توافق برجام دور می کند؟
علیرغم اینکه ایران باید تصمیم شورای امنیت سازمان ملل را حل و فصل کند، اما در طول زمان تغییری در رویکرد و خواسته های خود ایجاد نکرده است. موضوع سپاه به یکی از خطوط قرمز ایران تبدیل شده و می تواند سایر مخالفان توافق را در داخل کشور متقاعد کند. آمریکا نیز به موافقت برجام نیاز دارد، اما تیم ترامپ تاکنون در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا پیروز شده است. تعلیق دو ماهه مذاکرات، تمایل طرف آمریکایی برای توافق را کاهش داده است.

جنگ در اوکراین نیز این توافق را تحت الشعاع قرار داد. با توجه به تمایل و خوش بینی ایران به روسیه، این امر احیای برجام را دشوار می کند.

سفر امیر قطر به آلمان و توافق بر سر فروش نفت و مبادلات نظامی مایه تاسف است. زیرا این قرارداد می تواند بین ایران و طرف آلمانی منعقد شود. قطر از منابع مشترک خود با ایران برای فروش گاز به آلمان استفاده می کند. ما این موقعیت را به دلیل ملاحظات و تحریم های روسیه از دست داده ایم که مسیرهای حواله را بسته است.

آیا عضویت فنلاند و سوئد شما در ناتو ربطی به مخالفت ترکیه و کرواسی با احیای شورای امنیت سازمان ملل دارد؟
متصل نیست. موضوع عضویت سوئد و فنلاند یک موضوع داخلی ناتو است. لازم به ذکر است که ترکیه و کرواسی نمی توانند مخالفت زیادی داشته باشند، زیرا این دو کشور از اعضای ضعیف ناتو هستند. اما طبق منشور ناتو، همه اعضا باید به الحاق یک کشور رای مثبت دهند. عضویت فنلاند و سوئد در ناتو ممکن است عواقب خوبی برای این اتحاد نظامی نداشته باشد و روسیه قطعاً اقدامات تلافی جویانه ای انجام خواهد داد، زیرا در وهله اول صادرات گاز به فنلاند را قطع کرده است. نکته مهم این است که هر دو کشور در دهانه دریای بالتیک هستند و دریای بالتیک یک دریاچه حیاتی برای مسکو است. اگر با چشم غیر مسلح به دریای بالتیک نگاه کنید، دانمارک را می بینید، بنابراین این دریا برای روسیه اهمیت ویژه ای دارد.

در صورت نهایی شدن عضویت فنلاند، آیا تنش ها در اروپا افزایش می یابد و آیا این تنش ها به احیای مجدد شورای امنیت سازمان ملل آسیب می رساند؟
در این مرحله، بله، و این یک وضعیت خطرناک است. در طول جنگ جهانی دوم، اتحاد جماهیر شوروی فنلاند با جمعیت 3 میلیون نفری را با قتل عام اشغال کرد. بنابراین بین دو کشور از گذشته دشمنی وجود دارد. سوئد همچنین نفوذ قابل توجهی در اروپا دارد. به نظر من غربی ها نسبت به روسیه افراطی هستند و رفتار آنها جنگ در اوکراین را ادامه خواهد داد. امروزه به دلیل حمله روسیه به اوکراین، جهان در آستانه بحران غذایی و انرژی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید