اراده قوی رئیس جمهور باید توسط دلالان جدی گرفته شود/ به امید از بین بردن جریان مافیایی در واردات


ساعت: 11:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۶
کد خبر: 1839228

تولید، خواسته مقاومت ناپذیر رهبر معظم انقلاب؛

هر یک میلیارد دلار واردات کالا در کشور باعث از بین رفتن 100 هزار شغل می شود. بیکاری و بیکاری به ویژه در بین جوانان و فارغ التحصیلان، چالشی جدی برای کشور ما در حال حاضر است که باید دولت سیزدهم در اولویت قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ تولید برای اقتصاد هر ملتی از اهمیت بالایی برخوردار است و علاوه بر حل مشکلات اقتصادی، حلقه پیوند مشکلات اجتماعی و روانی جامعه و عامل تثبیت و تحکیم بنیان خانواده است.

واردات همواره یکی از راه های تامین نیاز کشور بوده است، اما وقتی صحبت از تولید ملی و امکان تولید همان کالاها در کشور می شود، باید به موضوع واردات جور دیگری نگاه کرد.

نگاهی که باید مبتنی بر سود و زیان بلندمدت باشد نه منافع فرابخشی. بدیهی است که واردات یک کالا در کوتاه مدت ممکن است ارزانتر و لوکس تر باشد، اما خروج منابع ملی به جای تبدیل شدن کشور به صادرکننده این کالا و ارز و ورود ثروت به کشور نیازمند تلاش و عزم جدی است.

تولید، خواسته مقاومت ناپذیر رهبر معظم انقلاب

از اوایل دهه 90 موضوع تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی به عنوان محوری ترین عامل در رشد اقتصادی کشور به طور مستمر از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است. رهبر انقلاب چند روز پیش در گردهمایی جمعی از کارگران، قاچاق و واردات غیرقانونی اجناس تولید داخل و با کیفیت را خنجری بر قلب تولید کشور خواندند و گفتند: به گفته کارشناسان، هر میلیارد دلار از داخل کشور وارد می شود. کالاهای لوازم خانگی منجر به تعطیلی 100 هزار شغل در کشور می شود. البته این ممنوعیت های وارداتی باید هوشمندانه اجرا شود و گاهی اوقات برای ایجاد رقابت و ارتقای کیفیت لازم است جدول زمانی برای کاهش ممنوعیت واردات اجرا شود. به همین بهانه به بررسی چالش ها، دستاوردها و تاثیر واردات بر سه صنعت پوشاک، کفش و لوازم خانگی که تعداد زیادی کارگر، تولید کننده و مصرف کننده دارد پرداختیم.

استان مازندران در هر سه حوزه به دلیل وجود بستر تولیدی گسترده می تواند با راه اندازی کارگاه های تولید پوشاک، کیف و کفش، ورود تولیدی داشته و بخش مهمی از معضل بیکاری خود را حل کند.

مازندران 3 میلیون و 258 هزار نفر جمعیت دارد که 52.2 درصد از جمعیت فعال این منطقه شمالی کشور در بخش خدمات، 19.3 درصد در بخش کشاورزی و مابقی در سایر بخش ها شاغل هستند.

در سال های اخیر با مکانیزه شدن فعالیت های کشاورزی در استان مازندران، اشتغال در این بخش کاهش یافته و هر روز بر دامنه این اشتغال در حوزه گردشگری و صنعت افزوده می شود. اشتغال در بخش کشاورزی نیازمند تمرکز بیشتر بر خدمات به ویژه گردشگری و به ویژه پوشاک، کیف و کفش است که مواد اولیه این رشته ها در مازندران است.



چند درصد از کارگران در تولید کشور مشارکت دارند؟

بر اساس گزارش فصلی مرکز آمار در فصل زمستان، جمعیت 1400 نفری 15 سال به بالا در این فصل 2 میلیون و 174 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه پارسال 3 هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش های اصلی اقتصادی نشان می دهد که در زمستان 1400 بخش خدمات با 51.9 درصد بیشترین سهم اشتغال را داشته است.

در رتبه های بعدی، بخش های صنعتی با 33.6 درصد و کشاورزی با 14.5 درصد قرار دارند. این در حالی است که نرخ بیکاری 15 تا 24 سال نشان می دهد که 23.1 درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان 1400 بیکار بوده اند و با افزایش ظرفیت تولید می توان بیکاری جوانان را کاهش داد. اگر تولید و کشاورزی را که مجموعاً کالا و غذا تولید می کنند در یک بخش تولید قرار دهیم، این آمار نشان می دهد که تنها حدود 48 درصد از شاغلان در بخش تولید مشغول به کار هستند.

اشتغال در صنعت کفش: نیم میلیون نفر

در ادامه این گزارش به تاثیر واردات بر صنعت کفش خواهیم پرداخت. نکته جالبی که اخیرا رئیس اتحادیه کفاشان تبریز از رونق گرفتن صنعت کفش با ممنوعیت واردات آن خبر داد، آسیب جدی به صنعت کفش کشور وارد شد، افزود: با واردات کفش چینی 40 درصد. صنعت کفش کاهش یافت، اما پس از ممنوعیت واردات و افزایش قیمت ارز، قیمت کفش خارجی افزایش یافت و واردات قاچاق نیز کاهش یافت. در سه سال اخیر پس از ممنوعیت واردات کفش، صنعت کفش 20 سال رشد کرده و اکنون در کشور کفش های مد روز دنیا تولید می شود و کفش های با کیفیت و مطابق با سلیقه مردم تولید می شود.

به گفته علیرضا آیدرکش، رئیس انجمن صنفی کارفرمایان کفش و صنایع وابسته ایران، امروزه کفش و صنایع وابسته کشور حدود 200 هزار شغل مستقیم در تولید و حدود 300 هزار شغل مستقیم در توزیع و حدود هفت استان ایجاد کرده است. .

نرخ اشتغال در صنعت پوشاک: حدود یک میلیون نفر

پوشاک ایرانی ظرفیت رقابت با کشورهایی مانند ترکیه که قطب صنعت نساجی هستند را دارد اما از نظر قیمتی قابلیت رقابت خود را از دست داده است. افزایش نرخ ارز از یک سو باعث کاهش سودآوری کالاهای قاچاق شد اما از سوی دیگر دلیل افزایش هزینه های تولید در کشور بود.

به گزارش جام جم، حدود 1.8 میلیارد دلار از گردش مالی 8 میلیارد دلاری صنعت پوشاک ایران از طریق قاچاق تامین می شود و این ارقام نشان می دهد که بازار ایران همچنان برای شرکت های خارجی جذاب است و بیش از 25 درصد بازار پوشاک در اختیار است. لباس قاچاق است

البته برخی فعالان بازار معتقدند که رقم قاچاق پوشاک در ایران به 5 میلیارد دلار می رسد که به معنای تعطیلی تولید در ایران و وابستگی به کشورهای خارجی است. بر اساس آخرین آمار، حدود 85 هزار اتحادیه دارای مجوز و نزدیک به 1000 واحد صنعتی در زمینه تولید و عرضه پوشاک فعال هستند. این در حالی است که تولیدکنندگان دیگری نیز در قالب مشاغل داخلی و تولیدکنندگان بدون مجوز یا به اصطلاح زیرمجموعه در این بازار فعالیت می کنند.

از سوی دیگر طبق آمارهای رسمی، بدون احتساب اشتغالزایی در زنجیره و توزیع پوشاک، حدود 600 هزار نفر به صورت مستقیم در این بازار مشغول به کار هستند و بسیاری نیز به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند. این در حالی است که کارشناسان صنعت پوشاک تخمین می زنند که اشتغال به بیش از یک میلیون نفر برسد و برآوردها نشان می دهد که 600 هزار نفر در صنایع پایین دستی پوشاک نیز درآمدزایی دارند.

لوازم خانگی نرخ اشتغال: 1.3 میلیون نفر

پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی به ویژه لوازم خانگی کره ای در فوریه سال گذشته، این بخش فرصت توسعه در فضای جدیدی را پیدا کرد. اگرچه برخی از تولیدکنندگان پس از این ممنوعیت که با گلایه مقام معظم رهبری و مقامات دولتی همراه بود، قیمت‌های خود را افزایش دادند، اما ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای، عمده‌ترین محصولات مورد استفاده، اشتغال را در سال گذشته چهار برابر کرده است.

آمارها نشان می دهد که در حال حاضر 300 هزار نفر به طور مستقیم و یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند و 500 شرکت در صنعت لوازم خانگی مشغول به کار هستند. مدتی پیش یعنی حدود پنج سال پیش، عمده نیاز بازار از طریق واردات کالاهای کامل خارجی تامین می شد، اما امروز شاهد عرضه محصولات داخلی در بازار هستیم و درصدد صادرات آن هستیم. البته بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند این ممنوعیت واردات باید به مرور زمان کاهش یابد تا در فضای رقابتی شاهد افزایش کیفیت محصولات داخلی باشیم.

امیدوارم جریان مافیایی واردات را از بین ببرم

از آنجایی که واردات سودهای نجومی به همراه دارد، در بین سرمایه گذاران نیز بسیار محبوب است. با گذشت زمان، واردات در انحصار برخی از نیروهای کلان اقتصادی قرار گرفت که در طول سال‌ها آرامش جامعه را برهم زد و قیمت کالاها را تغییر داد و دولت‌ها را ناکارآمد کرد. زیرا به تدریج بر برخی از کارگزاران نظام یا نظام اداری – اجرایی کشور تأثیر می گذارند و نقش مهمی در تصمیم گیری ها ایفا می کنند.

مقاومت در برابر این جریان که به صورت سیستمی و با استفاده از ابزارهای رسانه ای به ویژه در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد بسیاری از مسئولان با عزت و شرافت را به وحشت انداخته است و دولت آیت الله رئیسی روزی به موفقیت و حمایت مردمی امیدوار است. همانطور که جامعه از رئیس جمهور خود انتظار دارد، شجاعانه با این جریان مافیایی مخالفت و شکست دهند و مطمئن هستند که در این دنیا قوه مقننه و قوه قضائیه نیز حمایت لازم را از تصمیم دولت برای خشکاندن ریشه ها و استخدام مفاسد اقتصادی به ویژه در بدنه وزارتخانه ها و سازمان های دولتی متوقف نخواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید