مانور مشترک روسیه و بلاروس در همسایگی اوکراین با حضور 3000 سرباز

مانور مشترک روسیه و بلاروس در همسایگی اوکراین با حضور 3000 سرباز

روز جدید : مانور مشترک ارتش روسیه و بلاروس در خاک بلاروس آغاز شد. این مانور ده روز به طول خواهد انجامید و همراه با ترس از استقرار حدود 100000 سرباز روسی در نزدیکی مرز اوکراین، نگرانی از درگیری نظامی در منطقه را تشدید کرده است.

مانور مشترک ارتش های روسیه و بلاروس در خاک بلاروس از امروز آغاز شد.

مانور نظامی مشترک ده روز به طول خواهد انجامید و همراه با نگرانی از استقرار حدود 100000 نیروی روسی در نزدیکی مرز اوکراین، نگرانی از درگیری نظامی در منطقه را افزایش داده است.

به گزارش بی بی سی به نقل از وزارت دفاع روسیه، ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه روز گذشته برای مشاهده تمرینات نظامی مشترک وارد بلاروس شد.

بر اساس این گزارش، در این مانور مشترک، یگان های مشترک 30 هزار نفری به همراه تجهیزات دیگر از جمله دو گردان از سامانه موشکی ضد هوایی اس-400 و تعدادی هواپیمای نظامی روسیه حضور خواهند داشت.

وزارت دفاع روسیه می گوید «چند هواپیمای جنگنده» برای شرکت در رزمایش مشترک بلاروس به این کشور منتقل شده است. این بزرگترین حضور نظامی روسیه در بلاروس از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

تصاویر ماهواره ای انتقال مقادیر قابل توجهی تجهیزات نظامی به نقاط نزدیک مرز بلاروس و اوکراین را نشان می دهد. بلاروس مانند اوکراین یکی از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق بود که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی استقلال یافت.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، متحد نزدیک ولادیمیر پوتین است و روسیه از دولت بلاروس در سرکوب معترضان در جریان تظاهرات 10 ماهه علیه انتخابات ریاست جمهوری 2020 این کشور حمایت کرده است. الکساندر لوکاشنکو به عنوان “آخرین دیکتاتور باقیمانده اروپا” توصیف شده است. دولت های غربی در واکنش به سرکوب اعتراضات در این کشور، تحریم هایی را علیه بلاروس اعمال کرده اند.

نقطه شروع احتمالی برای تهاجم

مرز بلاروس حدود 210 کیلومتر با کی یف، پایتخت اوکراین فاصله دارد و توسط یک بزرگراه به هم متصل می شود. منابع غربی از بلاروس در امتداد شبه جزیره کریمه به عنوان نقطه شروع حمله احتمالی روسیه به اوکراین یاد می کنند.

روسیه شبه جزیره کریمه را در سال 2014 پس از تصمیم پارلمان اوکراین مبنی بر برکناری رئیس جمهور طرفدار روسیه به دلیل کشتن معترضان مخالف، الحاق کرد. عذرخواهی روسیه برای حمایت از اقلیت روسی زبان در اوکراین بود.

دولت آمریکا مانور مشترک روسیه و بلاروس را عامل «افزایش تنش» در بحران کنونی در منطقه می‌داند و جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که این مانور نظامی «تشدید تنش بود تا کاهش تنش».

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه این اقدام را “گامی جدی” در جهت تقویت روابط میان دو کشور توصیف کرد و گفت: “دو کشور با تهدیدهای بی سابقه ای روبرو هستند”.

با این حال، ولادیمیر چیژوف، سفیر روسیه در اتحادیه اروپا، به بی‌بی‌سی گفت که کشورش همچنان معتقد است که دیپلماسی می‌تواند به کاهش تنش در بحران اوکراین کمک کند. وی همچنین اطمینان داد که نیروهای روسیه مستقر در بلاروس پس از پایان رزمایش به پایگاه های دائمی خود باز خواهند گشت.

اوایل این هفته امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه با ولادیمیر پوتین در مسکو دیدار کرد. او گفت که مذاکرات برای حل بحران اوکراین از روز پنجشنبه با نمایندگان روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان از سر گرفته می شود.

مکرون روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که ولادیمیر پوتین به او اطمینان داده است که نیروهای روسیه بحران را تشدید نخواهند کرد، اما روسیه چنین تضمینی را تایید نکرده است.

مقامات فرانسوی گفته اند که پس از دو روز تلاش دیپلماتیک به رهبری آقای مکرون، پیشنهادات مذاکره بر سر توافق مینسک می تواند مبنایی برای پایان دادن به بحران فعلی باشد. این توافق توسط دولت های اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان برای پایان دادن به قیام طرفداران روسیه در شرق اوکراین پذیرفته شد.

برخی از دیپلمات‌ها می‌گویند که این توافق‌ها می‌تواند راهی برای کاهش تنش‌ها باشد و فیلیپ اتین سفیر فرانسه در ایالات متحده در توییتی نوشت که باید از آنها برای یافتن راه‌حل سیاسی مناسب استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید