نقش علوم انسانی در ایجاد فناوری های نرم باید جدی گرفته شود


ساعت: 11:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918600

وزیر علوم با تاکید بر اینکه نقش علوم انسانی در ایجاد فناوری های نرم باید جدی گرفته شود، گفت: باید مشخص شود که باید چه کار کنیم تا پژوهشگران را به صورت نظام مند و نظام مند با نیازهای جامعه پیوند دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدعلی زلفی گل وزیر علوم امروز در مراسم اختتامیه هفته پژوهش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که با حضور دکتر مهدی گلشنی، دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر جمیلا برگزار شد. علم الهادی و جمعی از اساتید علوم انسانی در استقبال از هفته پژوهش با بیان اهمیت پژوهش گفت: پژوهش از این جهت مهم است که انسان چیزهایی را می بیند که دیگران ندیده اند، موضوعاتی را که دیگران به آن فکر نکرده اند و راه هایی را می بیند که دیگران ندیده اند. گرفته شده.

وی با بیان اینکه حاصل پژوهش، نوآوری است، گفت: وقتی نوآوری وارد حوزه فناوری نرم و سخت می شود، فرهنگ و شور و نشاط جدیدی ایجاد می کند. فرهنگ بهترین و بزرگترین سرمایه یک کشور است و باید توجه داشت که فرهنگ ها به روز می شوند.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ به روز نشود جامعه دچار رکود می شود و علم و فناوری جدید فرهنگ جدیدی ایجاد می کند. علم و فناوری حاصل تحقیقاتی است که خدمات و سرمایه تولید می کند.

وزیر علوم با اشاره به اهمیت توجه به اقتصاد پژوهشی گفت: زمانی که پژوهش مورد توجه ویژه قرار گیرد و اقتصاد پژوهش در رأس رؤسای مدیریت دولتی قرار گیرد، فرهنگ جدیدی ایجاد می شود.

وی همچنین به لزوم توجه به علوم انسانی اشاره کرد و گفت: علوم انسانی بسیار مهم است. علوم طبیعی آسایش را در جامعه ایجاد می کند، اما علوم انسانی آسایش را برای بشر ایجاد می کند. به همین دلیل ممکن است یک جامعه از نظر آسایش شرایط خوبی داشته باشد اما در آرامش مشکل داشته باشد و بالعکس.

زولفیگول اعلام کرد: اگر به علوم انسانی توجه نشود، جامعه برای آرامش خود ارزشی قائل نیست. اگر علوم طبیعی برای سلامت جسمانی جامعه لازم است، علوم انسانی برای سلامت روان جامعه لازم است.

وی به معضل بزرگ جامعه ما در توزیع متوازن استعدادها اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از استعدادهای برتر کشور به رشته های خاص می روند. این بدان معناست که سیستم استعدادیابی ما مانند یک کارتون عمل می کند. در حالی که در سراسر جهان، بسیاری از استعدادهای جامعه به علوم انسانی می رود.

وزیر علوم یکی از وظایف پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را ارائه راهکار عنوان کرد و گفت: راهکارهایی برای اینکه چگونه توزیع متوازن استعدادها داشته باشیم؟ آیا می توان به جای علوم انسانی و تجربی و ریاضی و … مدرک داشت؟ با مهارت محوری چه کنیم؟ چه کاری باید انجام دهیم تا فارغ التحصیلان ما فراتر از دانش و مهارت های نظری داشته باشند؟

مقامات باید از ایده های دانشمندان بشردوستانه استفاده کنند

وی ادامه داد: دانشمندان انسان دوست ما می توانند با راهبردهای عملیاتی به مسئولان کمک کنند. مقامات باید از ایده های دانشمندان بشردوستانه استفاده کنند.

ذوالفیگل با تاکید بر اینکه نقش علوم انسانی در ایجاد فناوری های نرم باید جدی گرفته شود، گفت: باید مشخص کنیم که برای ارتباط پژوهشگران با نیازهای جامعه به صورت نظام مند و سیستماتیک چه باید کرد.

وزیر علوم به راه‌اندازی سامانه ایده‌ها و نیازها (NAN) اشاره کرد و گفت: محققان این پژوهشکده نیز باید بتوانند تحقیقات خود را بر اساس نیاز انجام دهند. با توجه به ارتقای درجه ترفیع اعضای هیات علمی به 60 درجه، لازم است اساتید این پژوهشکده از ظرفیت پژوهش مبتنی بر نیاز استفاده کنند.

وی خطاب به محققان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: شما می توانید پیشنهاد دهید که چگونه نسبت قابل توجهی از بهترین استعدادها را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم.

ذوالفیگل تصریح کرد: متوجه شده ایم که مدال آوران المپیاد در انتخاب رشته خود رشته هایی را انتخاب می کنند که ربطی به موضوع مدال آنها ندارد. زیرا از آینده شغلی خود مطمئن نیستند.

وزیر علوم تصریح کرد: امسال با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان موفق شدیم در صورت انتخاب رشته های خاص، برای داوطلبان تا رتبه 200 رشته علوم تجربی، بورسیه تحصیلی با پروپوزال بگیریم. و ریاضی و تا رتبه 100 در رشته علوم انسانی و هنر. همین امر باعث شد تا تعداد مدال آوران این رشته ها دو برابر شود.

وی ادامه داد: شما همچنین راه هایی را به ما نشان می دهید که بتوانیم توزیع متوازن استعدادها را داشته باشیم و افراد بر اساس علاقه ذاتی خود رشته ها را انتخاب کنند.

زلفی گل اشتغال را معضل بزرگ کشور می داند و می گوید: یکی از دلایل توجه به شرکت های دانش بنیان همین است. زیرا ایجاد شغل برای افراد دارای تحصیلات عالی هزینه بر است. به همین دلیل مدیریت امسال را به عنوان تولیدی دانش بنیان و اشتغال زا نامگذاری کرده است تا برای این افراد شغل ایجاد شود.

وی به پژوهش های میان رشته ای، چند رشته ای و گروهی به عنوان یکی از معضلات اقتصاد پژوهش اشاره کرد و تصریح کرد: نظام سنجش باعث تشویق بیشتر پژوهش های فردی می شود و این نوع پژوهش از امتیاز بیشتری برخوردار است. این موضوع باید تجدید نظر شود. زیرا در شکاف بین رشته های مختلف، فرصت های رشد و نوآوری بیشتری وجود دارد و نتایج آنها قطعا ارزشمندتر است. از پژوهشگاه علوم انسانی تقاضا داریم برای این مشکل راه حلی ارائه دهد و بهترین باشد.

وزیر علوم تصریح کرد: آسایش و آرامش در جامعه با توجه به علوم طبیعی و انسانی حاصل می شود. در تدوین قوانین باید به ماهیت رشته های مختلف توجه کرد و نقطه شروع آن می تواند از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید