ماهانه 21 میلیارد تومان در شهر کرمان برای جمع آوری، پاکسازی و دفن زباله ها/پزشکان هزینه می شود. نامطلوب ترین گروه عوارض


ساعت: 13:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۳
کد خبر: 1910847

در شصت و هشتمین جلسه علنی شورای شهر کرمان مطرح شد.

شورای شهر کرمان امروز تصویب کرد؛ هزینه زباله اصناف تا پایان بهمن ماه با 75 درصد تخفیف و اسفند با 60 درصد تخفیف محاسبه و دریافت می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش « راه آرمان » شصت و هشتمین جلسه علنی شورای شهر کرمان برگزار شد.

حسین چناریان رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر کرمان در خصوص مصوبه اجرای کاهش 75 درصدی پسماند گفت: پیشنهادی از سوی استان بود که برای هر کیلوگرم 1500 ریال یا 150 تومان در نظر گرفته شود. ضایعاتی که در شهرداری نسبت به آن اعتراض داشتند، از آنجایی که قیمت جمع آوری و دپوی یک کیلوگرم زباله 650 تومان است، بنابراین با توجه به سایر اجزای فرمول و نظرات دوستان افزایش بالایی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به عدد متوازن در سال جاری که مورد موافقت اتاق اصناف قرار گرفت، پیشنهاد شد در سال جاری 75 درصد کاهش اعمال شود تا محاسبات دقیق تری برای اصناف سال آینده انجام شود.

چناریان خاطرنشان کرد: ارکان فرمول محاسبه حق الزحمه جزو اختیارات شورای شهرداری است اما در خصوص ضایعات، وزارت کشور آیین نامه جدیدی را ارائه کرده است که باید آن را بومی سازی کنیم. این کار باید امسال انجام شود و برای سال آینده در نظر گرفته شود.


اصناف به دلیل صفر بودن تا مهرماه، دو سال از عوارض رایگان بهره مند شدند



سیدمحمدصادق تکوی یکی دیگر از اعضای شورای شهر کرمان درباره این مصوبه گفت: همه ما خواهان شهری پاک و به دور از آلودگی و زباله هستیم چرا که باید در این شهر زندگی کنیم در حالی که اصناف هم جزو این مردم هستند. اما چه نوع مردمی تصمیم گیرنده و افرادی که مشاغل صنفی و غیرصنفی شهر را اداره می کنند و این تصمیم باید دوجانبه و تعاملی باشد.

وی تاکید کرد: ماهانه 21 میلیارد تومان برای جمع آوری، تفکیک و دفن زباله هزینه می کنیم و اگر هزینه هر کیلوگرم زباله برای دفع 150 واحد تومان در نظر گرفته شود، رقم قابل توجهی است. این شهر برای عوارض پسماند در سال های 99 تا 1401 تا مهر تایید شده است، اگر اعمال می کردند صفر حساب می شد، اما نشد.

اگر اصناف و مردم پشتوانه تعاملی مدیریت شهری نداشته باشند حتما شهرداری باید از منابع خود برای تامین هزینه های شهر استفاده کند یعنی فروش املاک و … محاسبه پیمانکار 6 درصد با نرخ 6 و 70 محاسبه می شود. تومان.

وی ادامه داد: طبق آمار کشور وضعیت مشارکت خوبی نداریم بنابراین باید به شورا نگاه کنیم و مردم تعجب می کنند که هزینه های پرداختی ما کجا خرج می شود زیرا شورا تمام هزینه ها را از شورا می گیرد. اصناف و مردم برای خود شهر و ضایعات آن.

عشرت کردستانی یکی دیگر از اعضای شورای شهر کرمان در پایان سخنان تکوی گفت: اگر تخفیف 75 درصدی اعمال کنیم برای سال آینده چگونه مدیریت می شود، سایر مردم و انتظارات سایر گروه های خدماتی و اصناف که امکان پذیر است. ، چگونه می توان این انتظار را برآورده کرد، در حالی که وضعیت مالی شهرداری بر کسی پوشیده نیست، بنابراین سوال اینجاست که آیا برای ما انصاف است، ما از جمله افرادی هستیم که باید هزینه ها و عوارض شهرداری را به سختی بپردازیم و ناخوشایند، در حالی که منبع درآمد خاصی ندارند، ما آن را جمع آوری می کنیم، اما به اصناف تخفیف می دهیم و در واقع آن را از جیب مردم بیرون می آوریم و در جیب اصناف می گذاریم؟ آیا این عادلانه است؟ و آیا می توانیم صادقانه به آن پاسخ دهیم؟

وی تاکید کرد: با حاشیه هایی که ایجاد شده موافق تخفیف مطلق نیستم اما این تخفیف می تواند جزئی و منطقی و به صورت پلکانی یا انگیزشی باشد که در حوزه اصناف قابل انجام است.


الزامات اصناف برای پرداخت واقعی هزینه پسماند بر اساس درجه بندی است

فتح الله مویدی ادامه داد: این موضوع تخفیف نیست و این تایید یک اشتباه محض است، پولی که نباید تایید می شد، مجوز تملک 1200 درصد افزایش یافته است، بنابراین تخفیف نیست زیرا مبالغ باید بر اساس واقعیت محاسبه شود. از زباله

وی ادامه داد: 300 درصد هزینه اصناف را دارند. من خودم پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی دادم. سال گذشته شارژ هر فروشگاه 335 هزار بود، الان 4 میلیون است و همزمان شارژ و ضایعات افزایش یافته است.

مویدی ادامه داد: اصناف صحبت از پرداخت هزینه های شهرداری در واقع دارند و طرح طبقه بندی در اصناف را به عنوان یک، دو و سه خواستند، اما در حال حاضر عوارض صنفی 300 درصد افزایش یافته است در حالی که مکان مغازه، متراژ مربع و غیره … در محاسبات باید به واقعیات نزدیک باشند، نیازی به تخفیف ندارند، اما باید واقعیت ها را نشان دهند.

محمدرضا کمساری نایب رئیس شورای شهر کرمان در پاسخ به این سخنان مثبت گفت: عوارض پروانه ساختمانی و عوارض پسماند دو موضوع در دست بررسی است که نشان از تأثیر و افزایش آن در صنایع با زیرساخت بالا در بحث وجود یا حذف دارد. این بدان معناست که زیرساخت های عملا محدود نه تنها تحت تأثیر قرار نمی گیرند، بلکه شامل نمی شوند.

و ادامه داد: آنچه امروز مطرح می شود بحث ضایعات است که وزارت کشور آن را فرمول و ضرباهنگی غیرمنصفانه در نظر گرفت و ما نیز در جلسه کمیته با این کاهش 75 درصدی موافقت کردیم تا به بحث بازرگانی کمک شود. شهرداری سال آینده وضعیت صنعت و ضایعات آن را بررسی می کند که برای ما قابل قبول نیست که نهالستان با عمده فروشی یا چیز دیگری در تولید زباله متفاوت است که باید به آن توجه شود.

کامساری ازغان گفت: در کمیسیون موافقت کردیم که این طرح را برای امسال انجام دهیم تا هم صنف هزینه های خود را پرداخت کنند و هم شهرداری مطالبات آن را بپذیرد تا این امر عادلانه و نمایندگی محلی داشته باشد.

وی به حذف یا حضور رادیکال ها اشاره کرد و گفت: نمی دانیم این مشکل در این موضوع تاثیری خواهد داشت یا خیر، بنابراین پیشنهاد ما این است که 10 عنصر در این فرمول از نقاط مختلف شهر محاسبه و نتایج را با هم مقایسه کنیم. به دست آمده چه حذف رادیکال رقمی را اضافه کند یا آن را به واقعیت نزدیک‌تر کند، فرمول MIA باید مشخص شود.

امسال در راستای کسب و کار با کاهش 75 درصدی موافقت کرده ایم، اما شهرداری باید با توجه به صنایعی که پسماندهای متفاوتی دارند تصمیم عادلانه بگیرد و سازمان پسماند نیز بر اساس توزیع عادلانه پیشنهاداتی ارائه کند و در این پیشنهاد تصمیم گیری کند. هزینه ها و ضایعات


اثرات زباله در شهر کرمان نسبت به استان های همجوار 6 برابر کاهش یافته است

محمد امینی زاده رئیس کمیته حقوقی شورای شهر گفت: وضعیت پرداختی اصناف دو مقوله مجزا هستند که نباید اشتباه شود، اما نحوه محاسبه آثار باقیمانده و آثار محلی باید بررسی شود. در سال 1400 در سال های اخیر هنگام اخذ مالیات در استان کرمان، مالیات تجارت نسبت به استان های همجوار بسیار کم بود، به طوری که یک خواربار فروشی در استان شیراز 400 هزار تومان پرداخت می کرد، در حالی که در کرمان همان تجارت 100 هزار تومان یا در محله مرفه کرمان 225 و شیراز 1500 تومان شهریه اتحادیه ما 6 برابر شهرها کمتر است.

هزینه زباله های خانگی چگونه پرداخت می شود؟ درصدی از عضویت ما که به خودی خود کم است صرف ضایعات می شود. سال گذشته 30 درصد حق عضویت به زباله اختصاص یافت. خب این کاملا واضح است. سال گذشته وضعیت نامنظمی نسبت به شهرهای دیگر داشتیم. انصاف است قطعا شهرداری پاسخگوی هزینه های شهرداری نبوده است. پارسال 30 هزار تومان برای ضایعاتش در اردیبهشت ماه پرداخت کرد. اینقدر بود؟ از پایین تا معقول، برای همه هزاران بار به نظر می رسد، در حالی که هرگز درست و منصفانه نبود.

وی ادامه داد: کارشناسان برای رسیدگی به این مشکل وقت گذاشته اند تا هم عوارض صنفی به صورت منطقی انجام شود و هم هزینه ضایعات کاملاً منطقی باشد. حقوق اتحادیه به طور کامل برآورده شد. همان رادیکال نامعقول به نظر می رسید، حالا با لغو آن عادل شده است و خود اصناف نیز متولد شدند.

وی به ضایعات اشاره کرد و گفت: این قیمت 30 درصد کل هزینه عوارض بوده که اکنون تقسیم می شود و البته کیلویی در روز بر اساس قیمت واقعی در تهران محاسبه شده است که باید محل یابی شود زیرا زباله ها بوده است. تخفیف ویژه فرمول برای ایجاد انگیزه بیشتر در اصناف وجود ندارد.

محمد امینی زاده اذعان داشت: این قانون تاکنون هیچ فرمولی ندارد و با توجه به تبلیغ تخفیف پلکانی 50 درصدی و تخفیف 75 درصدی برای شارژ پسماند واحدهای تجاری آذر و دی 75، تخفیف 50 درصدی نیز در بهمن و اسفند اعمال شود.

حسین چناریان با بیان اینکه عوارض مصوب قابل افزایش نیست، اما لغو و کاهش قابل اجرا است، گفت: از آنجایی که این مصوبه متعلق به اصناف است، برای کارگاه های غیر صنفی مانند خدمات و دفاتر مهندسین و وکلا ضروری است. و پزشکان نیز باید درخواست دهند، زیرا این مصوبه در یک لایحه بسته شده است.

وی ادامه داد: اگر مشاغل غیرصنفی متوجه شوند که ما این تخفیف را برای مشاغل صنفی اعمال کرده‌ایم، بی‌شک اعمال می‌کنند، در هر صورت پیش‌بینی می‌کنیم که این تخفیف برای واحدهای صنفی نیز اعمال شود.


از 12 پرونده به کمیسیون های شهرداری، 8 مورد توسط پزشکان است

علیرضا نادری، رئیس شورای شهر کرمان در پاسخ به پیشنهاد حسین چناریان گفت: برای واحدهایی که صنفی نیستند مانند پزشکان، هزینه پرداخت هزینه پسماند یک میلیونی در ماه رقمی نیست که اعتراض شود. چون با درآمدی که دارند شایسته این جامعه نیست.» به شهر پول ندهید.

وی در پاسخ به نادری چناریان اذعان داشت: 12 پرونده در کمیسیون داشتیم که 8 مورد آن پزشکان بود چرا که پزشکان معترض ترین قشر در خصوص پرداخت عوارض و ضایعات شهرداری هستند.

شایان ذکر است پیشنهاد حسین چناریان برای واحدهای غیر صنفی رد شد و کاهش هزینه پسماند شامل مشاغل خدماتی نمی شود.

فتح الله مویدی، رئیس کمیته خدمات شهری شورای شهر کرمان همواره نسبت به افزایش بالای عوارض به ویژه در بخش بازرگانی انتقاد داشته و معتقد است اکثر شهروندان توان اقتصادی کافی برای پرداخت این عوارض افزایش یافته را ندارند.

سرانجام پس از بیش از یک ساعت بحث، شورای شهر موافقت کرد که عوارض پسماندهای تجاری تا پایان بهمن ماه با 75 درصد تخفیف و در اسفندماه با 60 درصد تخفیف محاسبه و وصول شود. این طرح هشت رای موافق را به خود اختصاص داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید