ماهواره‌بر قائم 100 یک ناو ماهواره‌بر سوخت جامد تماما ایرانی است/ آمریکا نگران پیشرفت ایران است


ساعت: 16:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۵
کد خبر: 1909023

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره ویژگی های پرتابگر قاصد گفت: پرتابگر قاصد یک پرتابگر هیبریدی بود که مرحله اول آن پیشران مایع و مرحله دوم و سوم پیشران جامد بود که مرحله اول آن پیشرانه بود. با موتور سوخت جامد پرقدرت جایگزین شد و ماهواره پرتاب قائم 100 نام گرفت و یک پرتابگر ماهواره سوخت جامد تماما ایرانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص پرتاب ماهواره قائم 100 گفت: پرتابی که دیروز انجام شد، پرتاب زیر مداری بود، یعنی ماهواره بر روی زمین نبود. یک ماهواره و ماهواره وارد مدار زمین نشده و به سطح بازنگشته است، در بازگشت به زمین، این آزمایشات برای وسایل پرتاب ماهواره جدید است که در مرحله تحقیق و توسعه هستند، بنابراین ابتدا باید آزمایش شوند و از واجد شرایط بودن آنها برای پرتاب اطمینان حاصل شود. ماهواره ها

وی در گفت و گو با شبکه العالم افزود: جمهوری اسلامی ایران اولین و تنها کشور اسلامی است که توانایی پرتاب ماهواره را دارد که این قابلیت از 12 سال پیش با پرتاب ماهواره امید توسط وزارت کشور آغاز شد. دفاع و ادامه داد: دو سال پیش پاسداران با پرتاب ماهواره نور 1 از ماهواره بر قاصد به باشگاه فضایی جهانی پیوستند.

سردار جعفرآبادی درباره ویژگی های پرتابگر قصید گفت: پرتابگر قصید یک پرتابگر هیبریدی بود که مرحله اول آن پیشران مایع و مرحله دوم و سوم پیشران جامد بود که پیشران جامد قدرتمند جایگزین شد و ماهواره بر قائم 100 نام گرفت. و یک ماهواره حامل سوخت جامد تماما ایرانی است.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه با تاکید بر اینکه نتایج اولین آزمایش ماهواره بر قائم 100 نشان می دهد توانایی قرار دادن ماهواره ای به وزن 80 کیلوگرم در مدار زمین، توسعه نسل های بعدی ماهواره بر قائم است. تا امکان قرار دادن 500 کیلوگرم در مدار زمین ادامه خواهد داشت.

سردار جعفرآبادی تاکید کرد: امیدواریم به شرایطی برسیم که در سال های آینده علاوه بر رفع نیازهای کشور، خدمات پرتاب ماهواره را به کشورهای همسایه، مسلمان و دوست ارائه کنیم.

وی درباره کاربردهای ماهواره بر قائم گفت: این ماهواره به طور خاص برای حمل ماهواره طراحی شده است، اما محموله آن می تواند کاربردهای مختلفی از جمله ماهواره های تجاری، دفاعی و اطلاعاتی داشته باشد.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه در خصوص نگاه آمریکا و غرب به توسعه فضایی ایران گفت: بحث فضایی و دفاعی نیست، آمریکا نگران پیشرفت ایران است و با فشارها و تحریم های خود سعی در مهار ایران دارند. اما در سال 43 سال گذشته راه ایران به سمت قدرت متوقف نشد.

وی نقشه راه فضایی سپاه را بسیار واضح و منظم می داند و می گوید: قرار است بعد از قائم 100، قائم 105 و تا قائم 120 ادامه پیدا کند. ما داریم بزرگتر می شویم و هر سال می توانیم ماهواره های بزرگتری را به مدارهای بالاتر ببریم. نقشه راه بنا به دستور رهبر انقلاب، قرار دادن ماهواره در مدار 36 هزار کیلومتری زمین که کاربردهای فراوانی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید