ماکو; شهر سنگی زیبای ایران


ساعت: 10:51
تاریخ انتشار: 1401/01/01
کد خبر: 1817566

منطقه آزاد ماکو در شمال غربی ترین نقطه جغرافیایی ایران و در کنار ترکیه، آذربایجان و ارمنستان قرار دارد و یکی از هفت منطقه آزاد ایران است.

به گزارش خبرگزاری راه دانا به نقل از اروم نیوز، آنچه ماکو را از دیگر شهرهای ایران متمایز می کند موقعیت طبیعی خاص آن است؛ هرگاه نام ماکو به میان می آید، ناخودآگاه سنگ ها و کوه ها به ذهن خطور می کند.

این شهر مردمان خونگرم در شمالی ترین نقطه کشور قرار دارد که لقب رئیس ایران را یدک می کشد.

ماکو را «شهر سنگی» یا «داش ماکو» می گویند که از غرب و شرق به دشت های کالا دره سی و چای بسار منتهی می شود. آب و هوای ماکو در تابستان گرم و معتدل و در زمستان سرد همراه با برف و باران است.

به لطف تمدن کهن، مکان های تاریخی فراوان، زیبایی های طبیعی با پوشش گیاهی، رودخانه ها، چشمه ها، غارها، آبشارها، آب و هوای مناسب، مردمی مهمان نواز، لباس های رنگارنگ محلی، صنایع دستی و صنایع دستی. عشایر یکی از مراکز گردشگری شمال غرب کشور است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.


شهر ماکو در تاریخ طبیعت به خواب رفته است

این شهر در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد. شهر ماکو مرکز شهر ماکو است که در دره ای ساخته شده است که رودخانه زنگمار از میان آن می گذرد و شهر را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می کند. قسمت جنوبی شهر در دامنه کوه سبد و قسمت شمالی ماکو در زیر کوه که قرار دارد.

این شهر به دلیل نزدیک بودن به مرز و گمرک بازرگان، گذرگاه مسافرانی است که قصد سفر زمینی به ترکیه را دارند.


ماکو مقصد جدیدی برای گردشگران داخلی و خارجی است

مجموعه کاخ سردار، قلعه کوبان، غار سنگی فرهاد، عمارت کلاه فرنگی، حمام تاریخی ماکو، پل پنج چسمه، کارا کورپو (پل سیاه)، پل کالا جوک، کوه که، کوه چرکین، کلیسای زورزور، چشمه ثریا، منشور بازالت، ساختمان بیمارستان ارتش قدیم، سد بارون و بازارچه های مرزی از جاذبه های گردشگری این شهر هستند.

این جاذبه ها نقش بسزایی در تمایز این منطقه از سایر شهرهای کشور و جذب گردشگران و سرمایه گذاران دارد که به برخی از آنها اشاره می شود.


ایوان فرهاد (بام فرهاد)

در ۷ کیلومتری شهر ماکو در کنار جاده بازرگان ماکو در روستای سنگر واقع شده است. این اثر با نمایی بسیار زیبا از قلعه شهر اورارتو حدود 2700 سال قدمت دارد. قسمت زیرین شامل دو اتاق توکار با تاقچه ای است که در دل کوه بریده شده و داخل صخره ای بزرگ است که با پلکانی سنگی به قلعه بالای کوه متصل می شود. در قسمت جنوبی رودخانه، محراب این شهر باستانی قرار دارد.


غرفه

تاریخی این عمارت تاریخی واقع در شهر ماکو متعلق به علیقلی خان بیات است و در اواخر دوره قاجار ساخته شده است. این آلاچیق در دو طبقه با سقف شیروانی و طرح هشت ضلعی ساخته شده است که دارای تزئینات تخت، آینه کاری و نقاشی نیز می باشد.

کاخ باغ جو ماکو، معروف به کاخ سردار، توسط تیمور تیمور، یکی از سرداران تأثیرگذار دوره قاجار، در باغی بسیار مفرح به مساحت 11 جریب، شامل چندین ساختمان با عناصر روسی و اروپایی ساخته شده است. ساختمان اصلی کاخ با تزئینات و جذابیت های منحصر به فرد با نمایشگاهی از مبلمان سردار هم اکنون به عنوان موزه در حال فعالیت است.


بافت قدیمی ماکو (قلعه کوبان)

یکی از دیدنی ترین جاذبه های ماکو که هر بیننده ای را شگفت زده می کند. این منطقه در گذشته با حصارها، برج ها و استحکامات مرتفع، پادگان های نظامی و مراکز اسکان و خدمات در زیر سایه کلاه سنگی بزرگ، بافت اصلی شهر بوده است. قدمت آن به دوره های تیموری، صفویه و قاجاریه می رسد.


حمام تاریخی ماکو

این حمام در دوره صفویه در بافت قدیم ساخته شده و در دوره قاجار بازسازی شده است. قسمت های مختلف آن از سنگ ساخته شده است. آب مصرفی از طریق چشمه تامین می شود که به حوض سنگی بزرگ نزدیک این حمام منتقل می شود.


پل پنج چشمه

در 5 کیلومتری شرق ماکو بر روی رودخانه زنگمار در دوره صفویه بر روی رودخانه زنگمار ساخته شده است. استفاده از سنگ های سیاه و سفید جذابیت چشم نوازی به آن بخشیده است. این پل 43 متر طول، 3.20 متر عرض و 5.50 متر ارتفاع دارد.


کارا کورپو (پل سیاه)

این بنا در زمان صفویه در انتهای تنگه ماکو به بازرگان بر روی رودخانه کاراسو ساخته شده و دارای 3 دهانه می باشد که مصالح پل سنگ های آتشفشانی سفید و سیاه است. نام جدول استفاده گسترده از سنگ های آتشفشانی سیاه در ساخت پل است.


پل قلعه جوگ

در مجاورت روستای قلعه جوق بر روی رودخانه زنگمار، در زمان صفویه بر روی رودخانه زنگمار ساخته شده و از سنگ های سیاه و سفید که دارای دو دهانه کوچک و بزرگ است ساخته شده است.


یک ساختمان قدیمی بیمارستان ارتش

بالای پادگان ماکو، این بیمارستان قدیمی در دوره قاجار بر روی تپه ای ساخته شد و در جنگ جهانی دوم به عنوان بیمارستان ارتش مورد استفاده قرار گرفت.


کلیسای نیرو

این کلیسا بین سال های 1314-1315 میلادی اداره می شد. توسط اسقف زکریا از کلیسای St. تیت با طرح صلیبی جناب وزیر هنرمند معروف به زورچی. این بنا در 20 کیلومتری ماکو در روستای بارون قرار دارد. بنای کلیسا به شکل چلیپایی است و ساختمان آن دارای سنگ های تراش خورده منظم در نمای بیرونی و اندرونی به صورت خطی و بدون ملات است. قسمت جلوی داخلی آن دارای چهار طاق نما با طاق نماهای بیضی شکل و چهار خوابگاه کوچک در چهار طرف و گنبدی به شکل عرقچین است. در سال های اخیر با ساخت سد بارون کلیسا زیر آب رفته که برای جلوگیری از سیل و حفظ آن به مکانی مرتفع در همان منطقه منتقل شده است.


مسجد حضرت ابوالفضل (ع)

این مسجد معروف زیر کلاه سنگی بزرگ ماکو ساخته شده است. اخیرا بر اساس تفاهم نامه سازمان منطقه آزاد ماکو و میراث فرهنگی استان، این بنای تاریخی تخریب و مرمت می شود.


رودخانه زنگمار

این رودخانه از کوه های مرزی ایران و ترکیه سرچشمه می گیرد، از شهر ماکو می گذرد و در شهرستان پلدشت به رود ارس می پیوندد. دیوار سنگی رودخانه زنگبار که گویی دست طبیعت با سنگ های ماگمایی دیوار محکمی برای جلوگیری از طغیان و طغیان ساخته است.


زوزلو

این کوچه در دامنه کوه اتابی و منظره خیالی طبیعت ماکو و نوشیدن آب از چشمه گوزلو و استراحت در سایه درختان سلامت و نشاط را برای طبیعت به ارمغان می آورد.


دره باغ

این منطقه در روستای قلعه جوق ماکو با گذر از محل ساختمان عزت الله خان برادرزاده سردار ماکو با درختان انبوه و آبشار و رودخانه زنگمار هر بیننده ای را به خود جذب می کند.


سودرا سی

این دره در کنار روستای خیالی رند با زیبایی وصف ناپذیر آثار تاریخی و طبیعی است.


نمی دانم چه کنم

این منطقه که در بالای روستای کارا حاج و در مسیر جاده سد ماکو قرار دارد، با عبور از روستای ییلاقی کارا حاج، آب و هوای مطبوعی را برای اسکی خانواده ها در فصل بهار و تابستان فراهم می کند.


چشمان ثریا (هزار بهار)

این منطقه در روستای بورالان با طبیعت سرسبز و چشمه های جوشان که به بهشت ​​زمینی در منطقه معروف است در دامنه کوه افسانه ای آرارات با انواع جانوران و حیات وحش دل هر رهگذری را تسخیر می کند. از جانب


چشمه های آب گرم

این چشمه در 2 کیلومتری جاده ماکو – بازرگان در روستای بشکند قرار دارد و پذیرای جمعیت زیادی برای آب تنی و استفاده از طبیعت زیبای روستا است.


کوه مورس

این کوه در ارتفاع 3000 متری مرتفع ترین کوه ماکو است و از روستای کوسای بشکند در شمال و با عبور از روستای مصطفی قالاسی با چشمه های خروشان قابل دسترسی است. در زمستان برای صعود به قله به تجهیزات کوهنوردی نیاز دارید.


کوه دومانی (اغبلاغ قارلی سی)

با 2848 متر ارتفاع در جنوب شرقی روستای تیکمه با پوشش گیاهی غنی در فصول مختلف سال پذیرای کوهنوردان زیادی است. اینجا بهترین مکان برای افرادی است که دوست دارند در طبیعت قدم بزنند و می خواهند مناظر اطراف را از بالاترین نقطه تماشا کنند.


کوه کثیف

این کوه با 2800 متر ارتفاع یکی از شیب دارترین کوه های ماکو است. مسیر صعود از روستای باغچه جوق لذت کوهنوردی را چند برابر می کند.


کوه قایه (ساری قایه)

شامل کلاهک سنگی یکی از کامل ترین کلاهک های سنگی دنیا با شیب منفی و دیوار بلند مکانی عالی برای صخره نوردی به بافت تاریخی است. بافت قدیمی ماکو در سایه این کلاه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید