ما باید فروش سلاح به روسیه را برای ایران دشوار کنیم


ساعت: 09:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۱
کد خبر: 1907730

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: ما به اجرای تهاجمی تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تجارت تسلیحات روسیه ادامه خواهیم داد تا فروش این سلاح‌ها به روسیه را برای ایران دشوارتر کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی که جزئیات آن در سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، در پاسخ به اظهاراتش درباره گزارش‌هایی مبنی بر آماده شدن ایران برای ارسال موشک‌هایی با برد کم موشک‌های بالستیک برای روسیه، گفت: ما قبلاً در مورد کمبود بسیار بد منابع گفته ایم[مواد و قطعات اولیه] که روسیه با آن مواجه است، ما در مورد آن صحبت کرده ایم. این امر حداقل تا حدی ناشی از اقدامات کنترل صادراتی است که ایالات متحده و سایر کشورها بر صنایع مسکو از جمله ارتش اعمال کرده اند که روسیه را با کمبود شدید مواد اولیه برای تولید داخلی قطعات و قطعات مورد نیاز مواجه کرده است. در جنگ خود علیه اوکراین برای ایستادگی استفاده کند.

پرایس ادامه داد: ما نگران این هستیم که روسیه به دنبال دستیابی به تسلیحات متعارف پیشرفته از ایران مانند موشک های زمین به زمین باشد که به طور قطع می توان گفت در جنگ روسیه علیه اوکراین از آنها استفاده خواهد شد. تلاش برای استفاده از همه ابزارهای مناسب برای کشف، جلوگیری و مقابله با عرضه این تسلیحات از ایران به روسیه و علیه مردم اوکراین. ما مصرانه به اعمال تمامی تحریم‌های آمریکا علیه تجارت تسلیحات ایران و روسیه ادامه خواهیم داد تا فروش این تسلیحات به روسیه را برای ایران دشوار کرده و به اوکراینی‌ها کمک کنیم تا آنچه را که برای دفاع از خود در برابر این تهدیدات نیاز دارند، داشته باشند. ما همچنین در کنار شرکای اروپایی خود در برابر تهدیدات ایران در خاورمیانه خواهیم ایستاد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: هرکس با ایران تجارت می کند و به هر نحوی با پهپادها یا تولید موشک های بالستیک این کشور یا انتقال سلاح از ایران به روسیه مرتبط است، باید مراقب باشد. ما در استفاده از تحریم ها و هر وسیله موثر دیگری تردید نخواهیم کرد.

پرایس در پاسخ به این سوال که آیا او معتقد است ارسال تسلیحات متعارف پیشرفته تر به ایران نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است یا خیر، استدلال کرد: قطعنامه 2231 به وضوح معیارهایی را که منع می کند بیان می کند. بدون پرداختن به جزئیات، این چیزی نیست که بتوانم در حال حاضر در مورد آن حدس بزنم. اما اگر اتفاقی بیفتد، ما این نوع تجهیزات را داریم[ یا تسلیحات] ما آن را بررسی می‌کنیم، دامنه آن و سایر جزئیات را بررسی می‌کنیم تا ببینیم آیا وضوح آن را نقض می‌کند یا خیر. ارسال تجهیزات و فناوری مرگبار به روسیه مشکلی است که با حمایت شرکا و متحدان خود در سراسر جهان با آن مبارزه خواهیم کرد.



اظهارات پرایس در این زمینه در حالی است که ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اظهارات مکرر مقامات غربی درباره ارسال تجهیزات نظامی از جمله پهپاد از ایران به روسیه تاکید کرد: بارها گفته‌اند که ایران صادرکننده سلاح به هیچ طرف در جنگ اوکراین نیست. ایران مخالف جنگ در اوکراین، سوریه، یمن و غیره است. و معتقد است برای حل اختلافات باید از راه حل های سیاسی استفاده کرد.

کنعانی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین تمام تلاش دیپلماتیک خود را برای پایان دادن به جنگ و استفاده از سازوکار سیاسی برای پایان دادن به این مناقشه متمرکز کرده است و این سیاست را ادامه می دهد. برخلاف کشورهای رقیب که علیه ایران برنامه ریزی می کنند و میلیاردها دلار تجهیزات به یک طرف جنگ صادر می کنند.

ند پرایس در بخشی دیگر از کنفرانس مطبوعاتی خود، با بیان اظهارات گسترده ای درباره آخرین تحولات ایران، تایید کرد که امروز، دوم نوامبر، نشست غیررسمی شورای امنیت به طور مشترک توسط آمریکا و آلبانی برای بررسی ادعای “نقض” برگزار می شود. حقوق بشر در ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره ادعای مطرح شده در برخی گزارش ها مبنی بر وجود تهدید حمله نظامی ایران به سایت هایی در اربیل عراق گفت: نمایش این تهدید برای ما نگران کننده است. ما از طریق مجاری نظامی، دیپلماتیک و اطلاعاتی با سعودی ها در تماس هستیم و از اقدام برای حفاظت از منافع خود و شرکای خود دریغ نخواهیم کرد.



مقامات ایرانی هنوز به این ادعا واکنشی نشان نداده اند.

دیدگاهتان را بنویسید